چراغ / معلم عزیز من

نویسنده


هر کسی در کشور ما شغلی دارد؛ یکی مکانیک، یکی بنا؛ یکی دکتر، مهندس، یکی خلبان؛ یکی کارمند؛ یکی بازاری، یکی کارگر، و... که هر کدام از این‌ها هم در خدمت جامعه و مردم هستند و کارشان باارزش و شریف است. بعضی از این شغل‌ها خیلی توی چشم هستند؛ یعنی این‌که معروف‌اند و مردم با آن‌ها زیاد در ارتباط‌اند. بعضی‌ها هم سر و صدایی ندارند. شاید هم کسی از کار و زحمتِ زیاد آن‌ها کم‌تر خبر داشته باشد! معلم‌ها از این دسته آدم‌ها هستند. انسان‌های پاک و زحمت‌کشی که با عشق زیاد در مدرسه و کلاس درس حاضر می‌شوند و به کار مُهم‌شان می‌پردازند. معلم‌ها کسانی هستند که کار باارزش‌شان، تربیت بچه‌هاست؛ یعنی بچه‌ها از سِن پیش‌دبستان و دبستان، تا زمان دیپلم و حتی دانشگاه، در کلاس درس آن‌ها، اخلاق، علم و راستگویی می‌آموزند؛ به همین خاطر معلم‌ها و استادها در خیلی از موارد بیش‌تر از پدرها و مادرها، در تربیت بچه‌ها تأثیر دارند.

معلمیِ خدا

خداوند در سوره‌ی علق خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید:

«بخوان که پروردگارت از همه کریم‌تر است.

همان که به وسیله‌ی قلم آموخت.

به انسان آنچه نمی‌دانست آموخت...»

سوره‌ی علق، آیه‌های 3 تا5

خدا نیز معلم است و هنر شگفت معلمی از آنِ اوست.

رفتار نرم و ملایم

حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود: «به شاگردانی که درس می‌دهید و با آنان که از آن‌ها درس می‌آموزید، با نرمی و ملایمت رفتار کنید.»

شعر شهریار

می‌توان در سایه‌ی آموختن

گنجِ عشق جاودان اندوختن

اول از استاد یاد آموختیم

پس، سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتم

از معلم جانِ روشن یافتم

ای معلم چون کنم توصیف تو

چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجاتِ روح ما

ای به طوفان جهالت، نوحِ ما

یک پدر بخشنده‌ی آب و گل است

یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پُرسی کدامین برترین

آن که دین آموزد و علم یقین

روز معلم

من و تو از معلم‌های‌مان خاطرات خوب زیادی داریم و همیشه به جان‌شان دعا می‌کنیم. روز 12 اردی‌بهشت یادآور روز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است. ایشان در سال 1358 به دست دشمنان انقلاب اسلامی و علم و اخلاق به شهادت رسید. این معلم گران‌قدر کتاب‌های باارزشی برای ما به یادگار گذاشت.

روز معلم بر معلمان عزیز و دانش‌آموزان سخت‌کوش مبارک باد!

CAPTCHA Image