تابلو اعلانات

نویسنده


حج

زیارت خانه‌ی خدا برای کودکان و نوجوانان تجربه‌ای شیرین و به‌یادماندنی است؛ زیرا آن‌ها با دل‌هایی پاک و باصفا توفیق حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌کنند. یکی از مسؤولان سازمان دانش‌آموزی گفته حدود 2000 نفر از دانش‌آموزان در فروردین و اردی‌بهشت به حج عمره مشرف می‌شوند. خوش به سعادت آن‌ها که سال نو خود را با حضور در خانه‌ی خدا آغاز می‌کنند. این دانش‌آموزان از بین 50 هزار دانش‌آموز داوطلب که جزء دانش‌آموزان نخبگان قرآنی و علمی هستند، انتخاب شده‌اند. برای آنان سفری باسلامت و معنویت آرزو می‌کنیم!

برای اولین‌بار

تاکنون در ایران، زندگی فوتبالیست‌ها و ورزشکاران به صورت فیلم ساخته شده است؛ اما تاکنون از نویسنده‌ها، آن هم نویسنده‌های کودک و نوجوان فیلمی ندیده‌ایم؛ حتی در اخباری هم که از تلویزیون پخش می‌شود خبری از آن‌ها نیست. در حالی‌که تا دل‌تان بخواهد از بازیگرها و فوتبالیست‌ها، حتی فوتبالیست‌های خارجی خبر پخش می‌شود، آن هم خبرهایی معمولی و تکراری؛ اما قرار است برای اولین‌بار در ایران فیلم زندگی و آثار یک نویسنده‌ی معاصر، یعنی مرحوم مهدی آذریزدی ساخته ‌شود. مهدی آذریزدی نویسنده‌ی کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از پیشکسوتان و نویسندگان خوب کودک و نوجوان کشورمان هستند. این فیلم به صورت انیمیشن سه‌بُعدی و در 52 قسمت به همت مرکز صبا تولید می‌شود. امیدواریم که آخرین‌بار نباشد!

مورچه‌ها

مطالعات دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد مورچه‌ها برای پیداکردن لانه‌ی مناسب از عقل جمعی استفاده می‌کنند. مورچه‌ها با داشتن مغزهایی کوچک‌تر از سر سوزن از سیستم پیشرفته‌ی ارسال پیشاهنگ برای جست‌وجوی لانه‌های جدید استفاده می‌کنند. شیوه‌ی کار آن‌ها این است که ابتدا یک مورچه را برای جست‌وجو می‌فرستند و آن مورچه اندازه‌ی مکان‌های مورد نظر را بررسی می‌کند. اگر لانه مناسب باشد به کلونی خود برمی‌گردد و پیغام «به دنبال من بیایید» را اعلام می‌کند. بعد از آن مورچه‌ی دیگری به همراه او به محل مورد نظر می‌رود. اگر او نیز آن محل را مناسب تشخیص دهد کار مورچه‌ی قبلی را تکرار می‌کند. درنهایت در صورتی که تعداد کافی مورچه‌ها مکان تعیین‌شده را بپذیرند، آن گروه سکونت‌گاه جدید خود را انتخاب می‌کنند. دانشمندان ادعا می‌کنند زنبورها نیز از این شیوه استفاده می‌کنند.

درس شیرین ریاضی

تعداد زیادی از دانش‌آموزان از درس ریاضی می‌ترسند و فکر می‌کنند ریاضی، درس خیلی سخت و مشکلی است و آن‌ها هوش ریاضی ندارند؛ اما یک ریاضیدان برجسته این مسأله را قبول ندارد و می‌گوید: «بیش‌تر مردم در کل جامعه استعداد کافی برای تبحر در درس ریاضی را که شامل جبر و هندسه است دارند. تنها کمبود و نقصان آن‌ها، میل به یادگیری اصول ریاضی است. ریاضی سخت نیست، بلکه مثل سایر رشته‌ها فقط نیاز به تمرین و ممارست دارد.»

او می‌گوید اضطراب و ترس از ریاضی بیش‌تر به سنین پایین برمی‌گردد؛ و اگر این مسأله در مدرسه‌ی ابتدایی مورد توجه قرار نگیرد، اضطراب ریاضی می‌تواند برای دانش‌آموزان در طی دوران تحصیلی‌شان و حتی بعد از آن مشکل‌ساز باشد. نظر این ریاضیدان این است که معلم‌ها و والدین در دوره‌ی ابتدایی نباید کودکان را از درس ریاضی بترسانند؛ مثلاً معلم‌ها نباید به کودکان بگویند: «این درس مشکل است، پس خیلی توجه کنید.» بنابراین کسانی که بیهوده از ریاضی نمی‌ترسند با تمرین می‌توانند از درس شیرین ریاضی هم لذت ببرند.

تعطیلی مغز

متخصصان یک دانشکده‌ی پزشکی پس از تحقیق و بررسی روی تعدادی از مردان جوان متوجه شدند که بعد از یک هفته انجام بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز در خانه، در مناطق خاصی در قسمت جلو مغز آن‌ها، فعال‌سازیِ کم‌تری وجود داشت. این مناطق مغزی برای کنترل عواطف و رفتار پرخاشگرانه اهمیت دارند. دانشمندان 22 مرد سالم 18 تا 29 ساله را که در گذشته به بازی‌های رایانه‌ای علاقه نداشتند انتخاب کرده و آن‌ها را به دو دسته‌ی 11 نفری تقسیم کردند، و به گروه اول دستور دادند که به مدت 10 ساعت در هفته، در خانه یک بازیِ رایانه‌ای انجام دهند و گروه دوم هم نباید بازی رایانه‌ای انجام می‌دادند. آن‌ها در ابتدای تحقیق همه‌ی 22 نفر را با اسکن MRI مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و تست‌هایی هم در یک هفته و دو هفته از آن‌ها گرفته شد. گروهی که بازی رایانه‌ای انجام می‌دادند، بعد از فقط یک هفته، فعال‌سازی کم‌تری را در بخشی از مغز خود نشان دادند. بعد از هفته‌ی دوم که دیگر بازی رایانه‌ای انجام ندادند، مغز آنان به حالت اولیه بازگشت. محققان دریافتند افرادی هم که 10 ساعت در هفته فیلم‌های خشونت‌آمیز نگاه می‌کنند، همین تغییرات را در مغزشان نشان می‌دهند.

سمعک ضدآب

بسیاری از کسانی که ضعف شنوایی دارند نمی‌توانند در ورزش‌هایی مانند شنا شرکت کنند؛ اما مخترعان برای این مشکل هم چاره‌ای اندیشیده‌اند. آنان سمعک ضدآبی ساخته‌اند که می‌توان در داخل و خارج آب از آن استفاده کرد؛ زیرا لایه‌ی ضدآبی آن را می‌پوشاند که می‌تواند به طور کامل از نفوذ آب به درون دستگاه جلوگیری کند.

CAPTCHA Image