چراغ / روز شادی و شکر

نویسنده


روز گل و گیاه...

روز سیزدهم فروردین، یکی از روزهای تعطیل سال است و آخرین روز نوروز به حساب می‌آید. از قدیم‌الایام این روز به اسم «سیزده‌به‌در» معروف بوده؛ اما به اشتباه در ذهن بعضی‌ها از آن به عنوان روزی نحس و بدیُمن نام برده می‌شود. این سال‌ها این اعتقاد دیگر جایگاهی ندارد و فکری بیهوده است. از سویی دیگر وقتی به تقویم نگاهی می‌اندازیم نوشته شده: روز سیزدهم فروردین، روز طبیعت.

این اسم، اسمی بامُسمّاست. روزی که دل آدم‌ها با گل و گیاه و چشمه‌های بهاری پیوند می‌خورد و به خدادوستی می‌رسد.

روز شادابی

امام علی(ع)، امام مهربانی و روشنی فرمود:

نگاه کردن به سبزه، باعث شادابی است!(1)

از فرزند عزیزشان، امام صادق(ع) هم نقل است:

... شادابی در چند چیز است: پیاده‌روی، [اسب]سواری، آب‌تنی (شنا) و نگریستن به سبزه.(2)

روز طبیعت، روز نگریستن به نعمت‌های است که خداوند بی‌منّت و مُزد، به ما ارزانی داشته؛ نعمت‌هایی که نگریستن به آن‌ها، در دلْ شادی و سرور می‌آورد و خستگی‌ها، کینه‌ها و سُستی‌ها را تبدیل می‌کند به مهربانی، پیوند و آرامش.

بیهوده و بطالت

آدم‌های خیلی کمی هم پیدا می‌شوند که سیزده‌به‌در و روز طبیعت را با کارهای بیهوده و بطالت یکی می‌دانند؛ کارهایی مثل: رفتارهای نابهنجار در دشت‌ها و پارک‌ها، شادی‌های آزاردهنده، ریختن آشغال و زباله به دامن طبیعت و...

این آدم‌ها بلد نیستند بدانند که:

دی شد و بهمن گذشت، فصل بهاران رسید

جلوه‌ی گلشن به باغ، هم‌چو نگاران رسید(3)

گل‌ها و دل‌ها

دریا به ما روشنی می‌دهد، کوه صدای‌مان می‌زند. درخت‌ها دست‌های‌شان را به سوی ما گرفته‌اند تا دل‌مان را نوازش کنند. گل‌ها و غنچه‌ها ما را از بی‌مهری و اخم، خالی می‌کنند. روز طبیعت، روز پیوند با شکفتن و شکوفاشدن است. روزی که فقط یک بهانه است؛ بهانه‌ای برای دیدن نعمت‌های بی‌شمار خدا و شکرگزاری آن‌ها؛ روز تولد دوباره‌ی گل‌ها و دل‌ها.

فضل خدای را که تواند شمار کرد

یا کیست شکر یکی از هزار کرد؟(4)

1) امام علی(ع)، نهج‌البلاغه، حکمت 400‌.

2) کتاب خصال شیخ صدوق، ص443‌.

3) مولوی.

4) سعدی.

CAPTCHA Image