یک عیدی بزرگ

نویسنده


روزهای ماندگار

1 فروردین: نوروز

2 فروردین: آغاز عملیات فتح‌المبین، روز جهانی آب

3 فروردین: روز جهانی هواشناسی

12 فروردین: روز جمهوری اسلامی ایران

13 فروردین: روز طبیعت

18 فروردین: روز سلامتی

20 فروردین: روز ملی فناوری هسته‌ای

21 فروردین: شهادت امیر سپهبد صیادشیرازی

25 فروردین، 3 جمادی‌الثانی: شهادت حضرت زهرا

29 فروردین: روز ارتش جمهوری اسلامی

 

گرامی‌داشت سالروز عملیات فتح‌المبین

هر وقت حرف از عیدی می‌شود، یاد پول نو می‌افتیم؛ اما سال 61، رزمندگان اسلام یک عیدی بزرگ به مردم ایران دادند. پیروزی بزرگ، عملیاتی غرورانگیز؛ فتح‌المبین را می‌گویم. عملیاتی که کم‌تر در موردش شنیده‌ایم. چرا که سالگرد این عملیات روز دوم فروردین است؛ وسط مسافرت‌ها و عیددیدنی‌ها؛ وسط شیرینی‌ها و آجیل‌های رنگارنگ و رقابت شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی؛ اما اگر پای حرف بچه‌هایی بنشینی که در این عملیات بوده‌اند، حرف‌های جدیدی می‌شنوی؛ حرف‌هایی از جنس مقاومت و پیروزی. عملیاتی که نام نداشت.

روز اول فروردین است. رزمندگان منتظرند تا عملیات شروع شود. خبری نیست.

دو فرمانده‌ی ارشد سپاه و ارتش (سردار محسن رضایی و سپهبد شهید صیاد شیرازی) آمادگی کامل دارند. انتظار خیلی طول نمی‌کشد. روز دوم فروردین است. قرارگاه فرماندهی، آغاز حمله را اعلام می‌کند.

عملیات نام ندارد. محسن رضایی استخاره می‌گیرد. سوره‌ی فتح که می‌آید، تکلیف همه معلوم می‌شود.

اسم عملیات فتح‌المبین. رمز عملیات یا زهرا.

مرحله‌ی اول

عملیات شروع می‌شود. دو گردان از سپاه و دو گردان از ارتش بدون درگیری با دشمن، از خطوط مقدم نیروهای عراق گذشته و اقدام به دور زدن توپخانه‌ی‌ آن‌ها می‌کنند. 650 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد می‌شود. 6000 نفر اسیر و ده‌هزار نفر کشته می‌شوند. عراقی‌ها گیج و مبهوت شده‌اند.

مرحله‌ی دوم

پس از پیروزی خیره‌کننده‌ی مرحله‌ی اول عملیات و قرار گرفتن نیروها در حالت تهاجمی، فرماندهان سپاه و ارتش تصمیم می‌‌گیرند مرحله‌ی دوم عملیات را با سرعت تمام آغاز کنند تا دشمن نتواند به بازسازی یگان‌های خود بپردازد. با گرم‌شدن تنور عملیات و پیروزی‌های درخشان، مرحله‌ی دوم عملیات در کم‌تر از 24 ساعت، شروع می‌شود

چهارم فروردین بود؛ وسط دید و بازدیدها. ساعت یک نیمه‌شب بود. عملیات با رمز «یازهرا» شروع شد؛ یک عملیات ویرانگر.

 توان رزمی نیروهای عراق لحظه به لحظه تحلیل رفته و نیروها گروه گروه خود را تسلیم می‌کنند. در پایان مرحله‌ی دوم عملیات 65 درصد اهداف از پیش تعیین‌شده حاصل می‌‌شود.

مرحله‌ی سوم

هفتم فروردین بود که سومین مرحله از عملیات فتح‌المبین شروع شد. باز هم نیمه‌شب بود که خواب عراقی‌ها آشفته شد. آخرین مرحله، پس از رسیدن به این دو تنگه، اهداف عملیات به طور صددرصد حاصل و فتح می‌شود و مهم‌ترین مواضع پدافندی، در اختیار ایران قرار می‌‌گیرد.

دروغ بزرگ عراقی‌ها

در این شرایط که شکست نیروهای عراقی بسیار آشکار بود، رادیو بغداد با شور و هیجان اعلام می‌کند که نیروهای شجاع عراق هم‌چنان در حال پیشروی به سوی دزفول و شوش هستند و قوای ایران راه فرار را در پیش گرفته‌اند.

عیدی امام به رزمنده‌ها

امام خمینی،‌ برای رزمندگان مستقر در منطقه‌ی عملیاتی فتح‌المبین نامه‌ای ارسال کردند و برای آنان دعا و آرزوی موفقیت می‌کنند.

CAPTCHA Image