سرزمین‌های اسلامی




آلبانی

پایتخت: تیرانا

زبان رسمی: آلبانیایی

حکومت: جمهوری

مساحت: 700/28 کیلومتر مربع

جمعیت: 5/3 میلیون نفر

واحد پول: لک

واردات: ماشین‌آلات، مواد غذایی، مواد شیمیایی

صادرات: منسوجات، آسفالت، آهن، میوه

جمهوری آلبانی، کشوری است در جنوب‌شرقی قاره‌ی اروپا. پایتخت این کشور تیرانا نام دارد. قبل از استقلال کشور بوسنی هرزه‌گوین، آلبانی تنها کشور مسلمان در قاره‌ی اروپا بود. آلبانی با کشورهای مونته‌نگرو، کوزوو، مقدونیه و یونان همسایه است.

آلبانی کشوری کوچک با جمعیتی کم است؛ اما بسیار سرسبز و خوش آب‌و‌هواست. یک‌سوم این سرزمین پوشیده از جنگل و گیاه است.

آلبانی تمدن دیرینه‌ای دارد؛ اما حدود چهارصد سال مستعمره‌ی حکومت عثمانی بود. در اوایل قرن کنونی، دولت عثمانی از هم پاشید و آلبانی به عنوان کشوری مستقل شناخته شد؛ البته مدتی نیز آلمان نازی این کشور را اشغال و یهودیان را به این کشور تبعید می‌کرد. بعد از فروپاشی دولت نازی، حکومت کمونیست شوروی بر این کشور چیره شد و این کشور با وجود این که بیش از 70? مسلمان دارد، زیر نظر دولت‌های کمونیستی اداره می‌شد. سرانجام با فروپاشیدن شوروی و دولت‌های کمونیستی، این کشور به فرهنگ اصلی خود دست پیدا کرد.

امروزه مردم مسلمان و مسیحی آلبانی با آرامش و همدلی در کنار هم زندگی می‌کنند. این کشور تاکنون فقیرترین کشور اروپا شناخته می‌شد؛ اما در حال حاضر به سوی اقتصادی شدن در حرکت است. مسلمانان آلبانی اهل تسنن هستند؛ اما تعداد زیادی نیز شیعه در میان آنان زندگی می‌کنند. شیعیان در میان مردم آلبانی به بکتاشیه معروف هستند. بکتاشیه اعتقاد خاصی به حضرت علی دارند و خواندن دعای نادعلی و فرستادن صلوات بر دوازده امام از عقاید محکم آنان است. آنان در ده روز اول محرم خوردن آب را بر خود ممنوع می‌کنند. شیعیان آلبانی در میان مردم این کشور به عنوان افرادی بی‌آزار، رازدار و مؤمن شناخته می‌شوند.

1- آلبانی کشوری است در جنوب‌شرقی اروپا

2- پایتخت این کشور، تیرانا نام دارد

3- پرچم آلبانی

4- اسکناس آلبانی با نام لِک

5- بچه‌های آلبانی در لباس سنتی

6- طبیعت زیبای آلبانی

7- کوچه‌ای زیبا در شهر کورچه

8- مسجدی زیبا در شهر کاوایه

9- مسلمانان پایتخت در حال به‌جا آوردن نماز عید قربان

10- قلعه‌ای قدیمی در وسط میدان شهر دِروس
CAPTCHA Image