تابلوی اعلانات

نویسنده




شارژ دستی

شارژ گوشی‌های همراه یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان آن است. دانشمندان و محققان هم تلاش می‌کنند راه جدید و کم‌هزینه‌ای برای رفع این مشکل پیدا کنند. به تازگی گروهی از محققان گوشی‌ای را ساخته‌اند که با گرمای دست شارژ می‌شود. محققان با استفاده از فن‌آوری نانو شیوه‌ای برای تبدیل گرمای بدن به برق یافته‌اند. در این شیوه لوله‌های کربنی بسیار کوچکی در فیبرهای پلاستیکی تعبیه کرده و به شکل پارچه درآورده‌اند. این فن‌آوری که «power felt» نام دارد می‌تواند هنگامی که تلفن همراه را در دست دارید آن را شارژ کند.

کوهنوردی با اسکوتر

یک شرکت هلندی، اسکوتر سبک‌وزن و تاشویی به شکل کوله‌پشتی طراحی کرده است که کوهنوردان می‌توانند از این وسیله برای پایین‌آمدن از سراشیبی کوه استفاده کنند. حدود 67 درصد از کوهنوردان در زمان پایین آمدن از سراشیبی کوه و به دلیل فشار وارده برای حفظ تعادل، دچار درد‌هایی در ناحیه‌ی زانو و مچ پا می‌شوند.

محققان برای کاهش آسیب‌های احتمالی زانو و رفع خستگی کوهنوردی، اسکوتر تاشو و سبک‌وزنی به شکل کوله‌پشتی طراحی کرده‌اند. این وسیله نُه کیلوگرم وزن داشته و در مدت دو دقیقه جمع یا آماده می‌شود. تفاوت اندازه‌ی چرخ‌های عقب و جلو اسکوتر امکان کنترل بهتر وسیله را هنگام پایین آمدن از کوه فراهم می‌کند.

میز ضد‌زلزله

حتماً شما هم در مانورهای زلزله در مدارس شرکت کرده‌اید و یا آن را در تلویزیون دیده‌اید و می‌دانید بهترین سرپناه برای دانش‌آموزان هنگام زلزله میزهای مدرسه است؛ اما بیش‌تر میزهای چوبی در صورت وقوع زلزله‌های مهیب و ریزش آوار، مقاومت چندانی در برابر بتن و فولاد ندارند. برای همین دو دانشجوی ایتالیایی میز مقاومی را در برابر زلزله طراحی کرده‌اند که می‌تواند ضربه‌های سنگینی را تا وزن هزار کیلوگرم تحمل کند. از ویژگی‌های این میز، سبک و قابل حمل بودن آن است. امدادگران هم می‌توانند از این میزها به‌عنوان تونل نجات استفاده کنند و خود را به آسانی به آسیب‌دیدگان برسانند.

البته همان‌طور که می‌دانید ساختن این وسایل می‌تواند کمک زیادی به زلزله‌دیدگان کند؛ اما بهترین راه برای مقابله با زلزله ساختن ساختمان‌های محکم و استاندارد است.

قدر سلامتی

وقتی انسان با بیماری‌های نادر و ناشناخته‌ای آشنا می‌شود تازه متوجه می‌شود که سلامتی چه نعمت بزرگی است که به قول سعدی، در هر نفسی باید خدا را شکر کند. به‌عنوان مثال شما هم شنیده‌اید که یک دختر نُه‌ساله برای این‌که زنده بماند باید روزی سه لیتر شیر بنوشد؟

 هولی لیندلی دختر نُه‌ساله‌ای است که باید برای زنده ماندن هر روز سه لیتر شیر بنوشد.

این کودک به بیماری کمبود گلیکوژن مبتلاست و بدنش نمی‌تواند غذای مصرفی را به انرژی تبدیل کند.

هنوز برای این بیماری درمانی ارائه نشده است. این کودک برای پیش‌گیری از روی دادن کُما باید پیش از خواب، شیر سرد همراه با پنج قاشق آرد ذرت بنوشد. آرد ذرت حاوی نشاسته است که در طول شب به آهستگی انرژی آزاد می‌کند. بیماری این کودک در سن دو‌سالگی و پس از بی‌هوش شدنش در خانه، تشخیص داده شد. مادر او مجبور بود شب‌ها هر دو ساعت یک بار کودکش را از خواب بیدار کرده و به او غذا بدهد. پس از گذشت چهار سال از تشخیص بیماری، خانواده‌اش شیوه‌ی کنترل بهتر بیماری دختر خود را آموختند. او باید طی روز شیر بنوشد. او در حالی در سن نُه‌سالگی روزی سه لیتر شیر می‌نوشد که با افزایش سن و نیاز بدنش به انرژی بیش‌تر میزان شیر مصرفی‌اش نیز افزایش می‌یابد. اکنون باید به طور منظم سطح خون این کودک بررسی شود تا از میزان انرژی بدن وی اطمینان حاصل شود.

 صبح و صبحانه

صبحانه یک وعده‌ی غذایی بسیار مهم تلقی می‌شود؛ چون روزه‌ی شبانه را می‌شکند، ذخیره‌ی گلوکز بدن را مجدداً پر کرده و مواد مغذی لازم برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن را در طول روز تأمین می‌کند.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت یادگیری و ایجاد تمرکز بیش‌تر در کودکان می‌شود.

مصرف صبحانه باعث افزایش 20 درصدی قدرت تمرکز مغزی در بزرگ‌سالان شده و نیز تمرکز در کودکان دبستانی را هم بالا می‌برد، همچنین از چاقی در کودکان نیز جلوگیری می‌کند.

خوردن صبحانه فایده‌های زیادی دارد. صبحانه انرژی و ریزمغذی‌های مورد نیاز برای تولید مواد شیمیایی پیام‌رسان مغزی موسوم به مواد پیام‌رسان عصبی را تولید می‌کند. پروتئین، کربوهیدرات و ترکیب چربی صبحانه نیز تأثیر مثبت بر روحیه‌ی فرد می‌گذارد.

فواید مصرف صبحانه عبارت‌اند از:

- بهبود وضعیت تغذیه.

- افزایش قدرت تمرکز ذهن.

- کنترل بهتر وزن.

همچنین خوردن صبحانه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابتی و سرطان را کاهش و باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های مزمنی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود. صبحانه اشتیاق به مصرف مواد مضری مانند چیپس و پفک را کاهش داده و سبب می‌شود تا فرد تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشد. باید حداقل یک‌پنجم انرژی دریافتی بدن با خوردن صبحانه تأمین شود. بهتر است صبحانه از چند گروه غذایی مختلف تشکیل شود، نه فقط یک نوع گروه غذایی.

روزی 50 کتاب

مطالعه باعث رشد اجتماعی و فرهنگی کودکان و نوجوانان می‌شود. دانشمندان می‌گویند کودکانی که تا سن 10 سالگی روزی یک کتاب مطالعه کنند از لحاظ شخصیتی با کودکانی که مطالعه نداشتند تفاوت دارند و آن‌ها از حس اعتماد به نفس و استقلال بیش‌تری برخوردار هستند، دایره‌ی لغات آن‌ها نسبت به هم‌سالان خود بیش‌تر است و همین باعث تقویت سخنوری در آن‌ها و ایجاد حس برتری در میان هم‌سن و سال‌های‌شان می‌شود. دوست دارید با یک کتاب‌خوان حرفه‌ای آشنا شوید؟

مالک شه‌بیگی یکی از کودکان هشت‌ساله‌ی ریگان و محصل کلاس دوم دبستان است که با تشویق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان و کتاب‌خانه‌ی عمومی ریگان، روزانه 50 کتاب‌ مطالعه می‌کند. مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ریگان می‌گوید: «مالک یکی از فعال‌ترین عضو‌های کانون است و علاقه‌ی زیادی به مطالعه دارد و ما متوجه شدیم که استعداد خارق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند طی روز 50 کتاب را مطالعه کند.»

راستی شما روزی چه‌قدر کتاب مطالعه می‌کنید؟ 50 تا؟ 5 تا؟ 5 ساعت؟ 5 دقیقه؟ 5 ثانیه؟
CAPTCHA Image