در کوچه‌های نوجوانی

نویسنده




زمان آن رسیده تا با کمرویی خداحافظی کنید

آیا می‌توانید آخرین باری را که در جمعی از افراد «غریبه» بودید، به یاد بیاورید؟

در آن موقع چه حسی داشتید؟

زمانی که می‌خواستید از کسی تقاضای یک لیوان آب بکنید، صدای ضربان قلب‌تان را می‌شنویدید؟

اصلاً به این موضوع فکر کرده‌اید که این حس مانع شما برای یک زندگی راحت است؟

انسان‌های گوناگون با رفتارهای مختلفی روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند. هر یک از این رفتارها مزایا و معایب خودش را دارد. کمرویی و خجالتی بودن نیز از این‌گونه رفتارها به حساب می‌آید و همیشه فردی که این رفتار را از خود نشان می‌دهد در زندگی ضربه می‌خورد؛ به این صورت که حق این افراد از سوی دیگران پایمال می‌شود.

ولی آیا می‌دانید چه چیز موجب کمرویی و خجالتی بودن شما شده است؟

در واقع زمانی که شما دچار کمرویی و خجالت می‌شوید یکی از دلایل زیر موجب بروز این حالت در شما شده است:

نداشتن تصویر درستی از خود: این مشکل در دوره‌ی نوجوانی شما شکل می‌گیرد. زمانی‌که ویژگی‌های منحصر به فرد شما برای اطرافیان‌تان جالب نیست. شما فکر می‌کنید بی‌ارزش هستید. پس سعی می‌کنید خودتان را شبیه به دیگران کنید، در نتیجه دیگر خودتان نیستید و حتی احساسات‌تان واقعی نیست. در این حالت شما حتی نمی‌دانید توانایی و استعداد واقعی شما چیست و تنها فکر می‌کنید هر شخص دیگری، از شما بهتر و جالب‌تر است.

فکر کردن بیش از حد به خودتان: زمانی که در کنار دیگران قرار دارید شاید نسبت به کارها و رفتارهای‌تان حساس‌تر می‌شوید، مخصوصاً زمانی‌که مورد توجه همه باشید! پس این شما را دچار اضطراب می‌کند و تمامی حرکات‌تان برای خودتان سؤال‌برانگیز است و فکر می‌کنید که رفتار اشتباهی انجام داده‌اید.

برچسب زدن: وقتی خودتان را یک فرد کمرو و خجالتی می‌شناسید این برچسب را به خود می‌زنید، با این حس خو می‌گیرید، با آن زندگی می‌کنید و در نهایت آن صفت یا رفتار برای همیشه به صورت ثابت روی شما باقی می‌ماند و همه، شما را با آن ویژگی می‌شناسند.

اما هر مشکلی راهکاری دارد. ما در این‌جا به شما آموزش می‌دهیم تا یاد بگیرید که چگونه می‌توانید این رفتار را ترک کنید:

* همیشه پیش از حضور در یک جمع، اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید و درباره‌ی چیزهایی که دوست دارید در آن جمع بیان کنید، فکر کنید.

* ارتباط خود را با دیگران بیش‌تر کنید، از جمع‌های دوستانه‌ی کوچک شروع کنید، از دیگران راجع به خودشان، آرزوهای‌شان، اهداف‌شان و... سؤال کنید.

* تا جایی که می‌توانید از گوشه‌گیری و تنهایی دوری کنید. اگر کسانی در اطراف‌تان هستند، کتاب خواندن را کنار گذاشته و به صحبت با آنان بپردازید.

* اگر به خاطر بوی بد دهان، مدل دندان‌های‌تان، تُن صدا و لهجه‌ی‌تان از صحبت کردن در جمع گریزان هستید، چرا فکری برای اصلاح آن‌ها نمی‌کنید.

* از شکست خوردن نترسید. از شکست‌ها درس بگیرید و به یاد داشته باشید که تمامی اتفاق‌ها، درس‌های زندگی هستند تا شما را به انسان بهتری تبدیل کنند؛ حتی قهرمانان ورزشی هم با این‌که می‌دانند احتمال شکست وجود دارد، امیدوارانه به میدان مبارزه می‌روند و هیچ‌گاه از شکست حرفی نمی‌زنند.

* زمانی که در حال گفت‌وگو با کسی هستید به عیب‌های خود فکر نکنید؛ چون همین باعث کمرویی شما می‌شود؛ پس ذهن‌تان را متوجه شخص مقابل کنید، بدین‌گونه هم طرف مقابل از توجه شما خوش‌حال می‌شود و هم شما دچار اضطراب نمی‌شوید.

* توقع‌تان را از خودتان کم کنید. قرار نیست در پایان یک گفت‌و‌گو، همه‌ی افراد مجذوب شما شده باشند. همین‌که همه از هم‌صحبتی یکدیگر لذت برده‌اید، کافی است.

* هنگام صحبت کردن هول نکنید. اشخاص روبه‌روی شما هر چه‌قدر هم که مهم باشند، انسان هستند. آن‌ها هم مشکلات، معایب و ضعف‌های خودشان را دارند و شاید مانند شما سعی می‌کنند که کسی متوجه نشود که چه‌قدر خجالتی هستند!

* اگر دایماً با خود بگویید که من ناتوان و خجالتی هستم، همین اتفاق خواهد افتاد.

ما آنچه هستیم که خود می‌خواهیم و خود باور داریم.

در پایان یک تمرین برای کاهش کمرویی شما:

یک لیست از افرادی را که باعث بروز حس کمرویی در شما می‌شوند تهیه کنید. آنگاه دو صندلی را بردارید و آن‌ها را روبه‌روی هم قرار دهید، خودتان روی یکی از صندلی‌ها بنشینید و تصور کنید نفر اول از لیست شما روی صندلی روبه‌رویی شما نشسته است. با آن شخص صحبت کنید، سر او فریاد بزنید و او را به خاطر تمام مشکلات مربوط به خجالتی بودن و کمرویی‌تان سرزنش کنید؛ آنگاه جا‌به‌جا شوید و روی صندلی مقابل بنشینید و به جای آن فرد پاسخ بدهید. دوباره به صندلی اول بازگردید و بگویید چرا در حضور آن شخص دچار کمرویی می‌شوید. دوباره جای خود را عوض کنید و روی صندلی دوم بنشینید و پاسخی را که فکر می‌کنید آن فرد می‌دهد برای خودتان بگویید.
CAPTCHA Image