آشپزی خودمونی

نویسنده




میرزا قاسمی

عکس: معصومه‌سادات موسوی

غذای خوش‌مزه‌ی شهرهای شمالی، جون می‌ده واسه این‌که بگین مام بله! غذای سنتی بلدیم.

اینا لازم‌تون می‌شه:

بادمجون متوسط: 5 عدد

گوجه‌فرنگی متوسط: 2 عدد

تخم‌مرغ: 2 عدد

سیر تازه: دو حبه

روغن، نمک، فلفل، زردچوبه: هر قدر نیاز شد.

1- اول از همه باید بادمجونا رو کبابی کنین. به این صورت که اونا رو بذارین روی شعله‌ی مستقیم اجاق گاز تا پوست بادمجونا بسوزه و مغزپخت بشن.

2- وقتی بادمجونا شُل و وارفته شدن و پوست‌‌شون هم سوخت، نشونه‌ی اینه که آماده شدن. چند دقیقه بذاریدشون کنار تا خنک شن. بعد بیفتید به جون‌شون و پوست‌شون رو با دست بکنین، راه دیگه هم نداره! غر نزنید. این که اولشه، باید پوست گوجه‌ها و سیرها رو هم بگیرین.

تجربه‌ی 1: برای این‌که راحت بتونین پوست گوجه‌ها رو بگیرین، اونا رو برای 3 دقیقه بذارین توی یه ظرف آب‌جوش.

تجربه‌ی 2: حبه‌های سیرو هم از دو ساعت قبل توی ظرف آب سرد بندازین تا پوست‌شون خیس بخوره و راحت جدا شه.

3- بادمجونای پخته و پوست‌گرفته رو خوب با گوشت‌کوب لِه و لَوَرده کنین.

4- گوجه‌های پوست‌کنده رو ریز خورد کنید. حبه‌های سیر رو هم رنده کنین. می‌تونین توی هاون بکوبین یا با چاقو ریز کنین. هر کدوم که راحت‌ترین و عشق‌تون می‌کشه!

5- توی ماهی‌تابه روغن بریزین و بذارین روی اجاق. وقتی روغن داغ شد سیر رو بهش اضافه کنین. یه کم تفت بدین تا سیرا نرم شن. بعد بادمجون و گوجه رو بهش اضافه کنین.

6- نزدیک بود ادویه‌ها یادمون بره! نمک، زردچوبه و فلفل رو هم اضافه کنین و باز هم بزنید.

7- وقتی آب گوجه‌ها بخار شد و به اصطلاح آشپزا مواد به روغن افتاد، تخم‌مرغ‌ها رو بشکنین و به مواد اضافه کنین. اگه دل‌تون یه میرزاقاسمی شیک می‌خواد، تخم‌مرغا رو هم نزنین، بذارین همین‌طوری درسته و خوشگل بمونه تا پخته بشه. اگرم قیافه براتون مهم نیست، یه هم جانانه به تخم‌مرغا بزنین و با بقیه‌ی مواد قاطی پاطی کنین.

8- میرزاقاسمی رو، هم می‌شه با نون سِرو کرد هم کنار برنج. این غذا تزیین خاصی هم نمی‌خواد. بوی خوب بادمجون کبابی و سیر سرخ‌شده، همه رو خود به خود دور ماهی‌تابه جمع می‌کنه!
CAPTCHA Image