تمرکز حواس

نویسنده




شب امتحان است و شما هنوز نتوانسته‌اید حتی نیمی از جزوه‌ی امتحانی خود را مطالعه کنید. مطالب را به آرامی می‌خوانید تا بتوانید آن‌ها را به ذهن بسپارید؛ اما ذهن‌تان درگیر نمایشگاه کتابی است که فردا در مدرسه برگزار می‌شود.

درست متوجه شدید. عدم تمرکز حواس، موضوعی که بسیاری از افراد رنج می‌برند؛ اما چرا؟

- بعضی از افراد خود را مجبور به انجام دادن کاری می‌کنند که هیچ تمایلی برای انجام دادن آن ندارند. در این حالت به طور ناخودآگاه تمام نیروی ذهنی و روانی‌شان از موضوع اصلی دور می‌شود، در نتیجه دچار حواس‌پرتی می‌شوند.

- گاهی اوقات وقوع برخی حوادث و اتفاق‌ها در زندگی یک فرد، فضای روانی شخص را دچار اختلال می‌کند و تمرکز حواس او را از بین می‌برد. به طور مثال مبتلا شدن یکی از اعضای خانواده به بیماری، ذهن دیگر افراد خانواده را درگیر سلامتی آن بیمار می‌کند.

- اگر تعداد فعالیت‌های یک شخص بیش از حد توان او باشد، این نیز موجب عدم تمرکز حواس می‌شود.

- بیش‌تر افراد در مواجهه با مسأله‌ای، وقتی احساس می‌کنند که زمان کافی برای حل آن ندارند یا از عهده‌ی حل آن مسأله برنمی‌آیند دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند. در نتیجه به علت ترس از شکست و عدم اعتماد به نفس به جای این که روی موضوع خاص تمرکز کنند، ناامیدی بر آن‌ها غلبه کرده و موجب حواس‌پرتی‌شان می‌شود.

اما برای مقابله با حواس‌پرتی و تمرکز حواس چه‌کار کنیم؟

* ابتدا برای تمام فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید. برای هر کاری زمان خاص و مناسب آن را معین کنید؛ حتی زمان مشخصی را برای فکر کردن درباره‌ی موضوعات مختلف یا افکار مزاحم و تخیلات اختصاص دهید.

برای مثال بین ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر را برای تفکر درباره‌ی نگرانی‌ها اختصاص دهید. پس هر زمان ذهن شما به سوی نگرانی‌ها رفت، به خودتان یادآور شوید که شما وقت ویژه‌ای برای پرداختن به نگرانی‌ها دارید. این‌کار حداقل این فایده را دارد تا هر وقت افکار مزاحم به سراغ‌تان آمد و باعث حواس‌پرتی شما شد بتوانید به خود وعده بدهید که زمان فکر کردن در مورد این موضوع، بین ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر است.

فراموش نکنید که زندگی هیچ‌کس خالی از مشکل نیست و مشغولیت ذهنی در مورد یک مشکل، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد؛ پس سعی کنید تا ذهن خود را از آن مسأله برهانید.

* خوب است که از تکنیک «حالا این‌جا باش» استفاده کنید. وقتی متوجه می‌شوید که ذهن‌تان از موضوع اصلی منحرف شده است به خودتان بگویید «حالا این‌جا باش».

برای مثال: شما در کلاس هستید و توجه‌تان از سخنان معلم به احساس گرسنگی‌تان، مهمانی که شب در پیش دارید، مسابقه‌ی فوتبال و... معطوف می‌شود. در این زمان به خودتان بگویید «حالا این‌جا باش» و دوباره حواس‌تان را متمرکز کنید و تا جایی که ممکن است این حالت را حفظ کنید. اگر دوباره ذهن‌تان منحرف شد، تکرار کنید «حالا این‌جا باش»‌.

* در موقعیت‌های متعدد تمرین کنید و خودتان را آموزش دهید تا تسلیم حواس‌پرتی‌ها نشوید؛ مثلاً در کلاس درس، وقتی کسی با سر و صدا وارد کلاس می‌شود و یا سرفه می‌کند بدون آن که نگاهی به او بکنید وانمود کنید کسی آن‌جا نیست؛ گویی شما و معلم‌تان تنها افراد داخل کلاس هستید.

* فراموش نکنید انتخاب زمان مناسب از عوامل ایجاد تمرکز است؛ مثلاً بعد از استراحت مخصوصاً در هنگام صبح بهترین تمرکز و در ساعات خستگی نامناسب‌ترین تمرکز وجود دارد. البته لازم است صبح قدری ورزش کنید تا بدن‌تان آمادگی لازم را به دست بیاورد.

* گاهی مواقع وقتی شما به بهانه‌ی بهتر درک کردن موضوع بسیار کُند پیش می‌روید و کلمه به کلمه می‌خوانید، ذهن شما پراکنده و در نتیجه در جای دیگری مشغول می‌شود؛ بنابراین سعی کنید تا می‌توانید سرعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید. بدین‌صورت ذهن شما متمرکز می‌شود؛ همچنین در زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.
CAPTCHA Image