راز عجیب اثر انگشت




آیا تا به حال به خطوط سر انگشتان خودتان با دقت نگاه کرده‌اید؟ انگشتان‌تان را جوهری کنید و روی کاغذ بزنید. از دیگران هم بخواهید کنار اثر انگشت شما اثر انگشت خودشان را بگذارند. اگر خطوط انگشتان‌تان واضح باشد، فوری متوجه تفاوت اثر انگشت‌ها با یک‌دیگر می‌شوید.

هر آدمی اثر انگشتش با دیگران فرق دارد؛ حتی دوقلوهای هم‌شکل هم اثر انگشت‌شان با یک‌دیگر فرق دارد. خداوند میلیاردها بنده آفریده است که هیچ‌کدام اثر انگشت‌شان شبیه به اثر انگشت دیگری نیست. به همین دلیل هر کسی را می‌توان از روی اثر انگشتش شناخت.

در اداره‌ی پلیس، اثر انگشت به‌جامانده از مجرم، بهترین راه پیدا کردن مجرم است. به همین دلیل پلیس همیشه در صحنه‌ی جرم دنبال چیزی می‌گردد که مجرم روی آن دست گذاشته باشد، و اثر انگشتش روی آن مانده باشد. سپس با روش‌های مخصوصی آن اثر انگشت را مرئی و قابل رؤیت و صاحب آن را پیدا می‌کنند. به خاطر همین است که در بعضی از فیلم‌ها می‌بینید مجرمی که قصد انجام جنایتی دارد، از دستکش استفاده می‌کند تا اثر انگشت به جا نگذارد. از روی تار موی انسان‌ها هم می‌توان به هویت افراد پی برد؛ ولی اثر انگشت، هم دقیق‌تر است و هم احتمال وجود اثر انگشت مجرم در صحنه‌ی جرم، بسیار بیش‌تر از تار موست.

شاید بپرسید برای اولین بار اثر انگشت آدم‌ها چطوری وارد سیستم پلیس می‌شود تا مثلاً اگر کسی خدایی ناکرده جرمی انجام داد بفهمند این اثر انگشت چه کسی است؟

جواب آن آسان است. ما از راه‌های مختلفی انگشت‌نگاری می‌شویم. مثلاً کسی که می‌خواهد گواهی‌نامه‌ی رانندگی بگیرد باید در آموزشگاه رانندگی اثر انگشت بدهد. این اثر انگشت وارد سیستم شده و ضبط می‌شود. یا کسی که می‌خواهد از کشور خارج شود باید در اداره‌ی گذرنامه اثر انگشت بدهد. در بسیاری از اداره‌ها و نهادهای دولتی دیگر هم لازم است اثر انگشت به جا بگذاریم. بنابراین هر فردی لااقل یک بار هم که شده مجبور است از خودش اثر انگشتی به جا بگذارد تا سند هویتش شود.

اگر چه خطوط سر انگشت بسیار بی‌اهمیت به نظر می‌آیند، اما امضای غیر قابل جعل انسان‌ها هستند و هیچ انسانی نمی‌تواند این امضایی را که خداوند برای او روی انگشتانش نصب کرده است، از بین ببرد. خداوند در قرآن هم از این قدرت‌نمایی خود سخن می‌گوید و می‌فرماید: «ای کسانی که با تعجب می‌پرسید ما چگونه روز قیامت استخوان‌های پودر شده‌ی شما را دوباره از نو می‌سازیم؟ بله، ما حتی می‌توانیم دوباره خط‌های سر انگشتان شما را هم مثل اول درست کنیم.» این آیه‌ها در سوره‌ی قیامت هستند.

أَ یحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامه (3) بَلى‏ قادِرِینَ عَلى‏ أَنْ نُسَوِّی بَنانَهُ (4)؛ آیا انسان گمان می‌کند که ما استخوان‌های او را دوباره جمع نخواهیم کرد؟ بله ما می‌توانیم (خطوط) سر انگشتان او را هم دوباره بسازیم.

این آیه‌ی قرآن، زمانی نازل شد که هنوز اداره‌های پیش‌رفته‌ی پلیس و دستگاه‌های انگشت‌نگاری وجود نداشت. شاید مردم آن زمان اصلاً نمی‌دانستند این خطوط سر انگشتان‌شان نشانه‌ی هویت‌شان است و چه ارزشی دارد. این هم یکی از معجزات قرآن است که نشان‌دهنده‌ی حقانیت قرآن و آفریدگاریِ خداوند است.
CAPTCHA Image