تغییر صدا

نویسنده




اگر در سنین ابتدای بلوغ هستید صدای‌تان دچار تغییر و تحول می‌شود. هم پسرها و هم دخترها چنین تغییری را تجربه می‌کنند. صدای دخترها فقط کمی عمیق‌تر می‌شود، اما صدای پسرها تغییر بزرگ‌تری را در خود می‌بیند. طوری که از صدای یک کودک خردسال به صدای پدر آن کودک خردسال تبدیل می‌شود.

حنجره

این تغییر چگونه انجام می‌شود؟ در طی فرایند بلوغ حنجره بزرگ‌تر می‌شود. حنجره که در گلوی شما قرار دارد یک غضروف تیوپ شکل است. وقتی می‌گوییم غضروف، یعنی همان جنس بینی و گوش شما. یکی از وظایف حنجره این است که به شما امکان صحبت کردن، آواز خواندن، زمزمه کردن، نعره زدن، خندیدن و تولید هرگونه صدا را می‌دهد.

وقتی یک پسر به سن بلوغ می‌رسد بدنش شروع می‌کند به تولید مقدار زیادی هورمون تستسرون. این هورمون باعث می‌شود حنجره‌ی او بزرگ‌تر شود و تارهای صوتی‌اش بلندتر و ضخیم‌تر گردد. تارهای صوتی ماهیچه‌های نازکی هستند که مانند نوارهای لاستیکی در امتداد حنجره کشیده شده‌اند.

صدا چگونه تولید می‌شود؟

وقتی شما صحبت می‌کنید، هوا از ریه‌های‌تان خارج می‌شود و باعث لرزه و ارتعاش تارهای صوتی می‌گردد و این لرزش باعث تولید صدا می‌شود. اگر تاکنون یک نوار لاستیکی باریک را کشیده و آن را رها کرده باشید صدای بلندی شنیده‌اید که از لرزش آن تولید می‌شود. حال هر چه آن نوار لاستیکی ضخیم‌تر و بلندتر باشد صدای عمیق‌تری تولید می‌کند. تارهای صوتی هم همین‌طورند.

قبل از این که به سن بلوغ برسید حنجره‌ی‌تان کوچک است و تارهای صوتی‌تان نیز باریک و کوتاه‌اند. به خاطر همین است که صدای‌تان مانند بزرگ‌ترها نیست، یعنی سطحی و تیز است. وقتی پا به سنین بلوغ می‌گذارید حنجره بزرگ‌تر می‌شود و تارهای صوتی قدرت‌مندتر و بزرگ‌تر می‌شود. بنابراین صدای‌تان عمیق و بم‌تر می‌شود. در طول زمانی که بدن شما به این تغییر عادت می‌کند ممکن است گاهی اوقات صداهای ناهماهنگ و متفاوتی از شما شنیده شود، اما این فقط چند ماه طول می‌کشد و بعد از آن رشد حنجره به پایان رسیده و دیگر آن صداهای غیرقابل پیش‌بینی و خنده‌دار را تولید نمی‌کند.

سیب گلو چیست؟

تفاوت بزرگ‌ترها و کودکان فقط در تولید صدای متفاوت نیست. شما می‌توانید در گلوی آن‌ها تفاوت دیگری را ببینید. وقتی حنجره بزرگ‌تر می‌شود به یک طرف خاص تغییر شکل می‌دهد و بخشی از آن به سمت بیرون می‌آید و یک برآمدگی زیر پوست گلو درست می‌کند. این برآمدگی در قسمت جلو گردن قابل مشاهده است. به این برآمدگی سیب گلو می‌گویند. در دخترها هم حنجره رشد می‌کند، اما نه به اندازه‌ی حنجره‌ی پسرها. بنابراین شما چیزی زیر پوست گلوی آن‌ها نمی‌بینید.

تغییر صدای‌تان را صدا کنید

جدول زمان‌بندی تغییرات بدنی در افراد مختلف متفاوت است. همه‌ی پسرها و همه‌ی دخترها در یک سن دچار تغییر و تحول مربوط به سنین بلوغ نمی‌شوند. بعضی ممکن است زودتر از بقیه با تغییر صدا رو به رو شوند و گروهی دیگر ممکن است از دیگران دیرتر تغییر و تحول را تجربه کنند. بعضی صداها ممکن است به تدریج و کم کم تغییر کند، اما صدای بعضی‌ها هم به سرعت و در مدت زمان کوتاهی عوض شود. اگر تغییر صدا هنوز برای شما اتفاق نیفتاده است به هیچ‌وجه نگران آن نباشید. اگر هم‌اکنون در حال سپری کردن روزهای تغییر و تحول هستید از صداهای ناهنجار و نامنظمی که گه‌گاه تارهای صوتی‌تان حین صحبت کردن تولید می‌کنند، ناراحت نباشید. قبل از این که خودتان متوجه شوید صدای‌تان وضوح، یکدستی و قدرت خود را به دست خواهد آورد و شما هم مانند بزرگ‌ترها صحبت خواهید کرد.

دکتر ماری ال.گاوین

نشریه‌ی پزشکی «سلامت کودکان»
CAPTCHA Image