آسمانه / سفرنامه

نویسنده




بَهنَمیر، شهر توت‌فرنگی

شما حتماً شهرستان بابلسر را می‌شناسید! بابلسر، شهری است در شمال مازندران که به عنوان شهر توریستی‌- دانشگاهی، یکی از معروف‌ترین نقاط ایران است.

شهر بَهنَمیر جزء شهرستان بابلسر است. نام اصلی بهنمیر، بند امیر بود. این اسم متعلق به شاعر معروف مازندرانی، امیر پازواری است. بند امیر در سال‌های بعد به خاطر تلفظ‌های مختلف به بهنمیر تغییر کرد. قدمت تاریخی بهنمیر به حدود 615‌ه‍.ق بازمی‌گردد. نام دیگر بهنمیر که در کتب جغرافیایی ایران و لغت‌نامه‌ی دهخدا آمده، «بانْصُر» است. «بانْصُر» نام یکی از دهقانان شهرستان بابلسر بود.

بهنمیر، به خاطر منطقه‌ی گردشگری و پارک ساحلی زیبایی که دارد، قابل توجه مسافران و یکی از دلایل جذب مسافر است. این مکان دارای امکانات رفاهی‌- تفریحی زیادی است، به همین علت در سال 1388 به عنوان طرح نمونه‌ی دریا از سوی استاندار وقت استان مازندران انتخاب شد.

حتماً کسانی که در فصل تابستان به این شهر سفر کرده‌اند از توت‌فرنگی آن بی‌نصیب نبوده‌اند. علاوه بر این میوه، محصولات دیگری مانند پرتقال، برنج، گندم، سویا و... به خصوص نیشکر را داراست.

بهنمیر به عنوان یکی از صادرکنندگان توت‌فرنگی در شمال کشور به حساب می‌آید.

استان مازندران با دارا بودن حدود یک‌هزار و صد هکتار اراضی زیر کشت بوته‌های توت‌فرنگی، به عنوان اولین تولیدکننده‌ی بوته‌ی توت‌فرنگی در ایران شناخته شده است. در شهرستان بابلسر سالانه حدود چهار هزار تُن توت‌فرنگی تولید می‌شود. به همین علت اولین جشنواره‌ی ملی توت‌فرنگی در بهنمیر با حضور جمعی از مسؤولین برگزار شد.

از اماکن آن می‌توان به سه آستانه‌ی متبرکه با نام‌های آستانه‌ی سیدقاسم، آستانه‌ی درویش حاجی و آستانه‌ی بی‌بی حلیمه خاتون اشاره کرد.

در بهنمیر حدود 400 سال پیش مکانی برای عبادت ساخته شد. بعدها این مکان را به عنوان مسجد جامع انتخاب کردند که لازم است گفته شود این مسجد محل اجتماع مبارزان سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.

در کنار مصلای این شهر، مزار پنج تن از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس قرار دارد که از سوی هنرمندان اصفهانی کاشی‌کاری شده است.

رودخانه‌ای به نام رود تالار از این شهر می‌گذرد که از کوه‌های البرز سرچشمه گرفته، از شهرهای سوادکوه، قائم‌شهر و کیاکلا وارد بهنمیر شده و از سواحل آن به دریای خزر می‌ریزد.

در یکی از بخش‌های این شهر به نام عرب‌خِیل، سد لاستیکی وجود دارد. این سد سه متر ارتفاع دارد که از رودخانه‌ی تالار برای مزارع برنج آب ذخیره می‌کند. ساخت آن دو سال طول کشید. طول این سد 50 متر، حجم مخزن آن 1/1 میلیون مترمکعب است و حدود 200 هکتار زمین را آبدهی می‌کند.

از همه‌ی این حرف‌ها که بگذریم می‌رسیم به روز پنج‌شنبه که بازار هفتگی بزرگی برپاست و شلوغ‌ترین روز هفته در بهنمیر است. در این بازار محصولات کشاورزی، گل و گیاه، پارچه، پوشاک و هر آنچه فکرش را بکنید وجود دارد. به قول معروف «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد»‌ را داراست.

این بازار به دلیل تنوع و قیمت مناسبی که دارد با استقبال زیادی روبه‌روست، در ضمن قدمتی 85 ساله دارد!

بهنمیر در سال‌های اخیر از لحاظ علمی دست به تحولاتی زده است و دو دانشگاه غیرانتفاعی علامه‌ی امینی بهنمیر و پیام‌نور واحد بهنمیر تأسیس کرده که از نقاط مختلف ایران دانشجو می‌پذیرد. تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها به دوهزار نفر می‌رسد.

بهنمیر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در بین شهرها: به فاصله‌ی 12 کیلومتری شرق بابلسر، 15 کیلومتری شمال بابل، 25 کیلومتری غرب قائم‌شهر، 10 کیلومتری کیاکلا، فاصله‌ی 35 کیلومتری غرب ساری و 15 کیلومتر غرب جویبار.

در آخر، اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، می‌توانید به سایت WWW.Bahnamir.ir مراجعه کنید.

امیدوارم در سفرهای‌تان به شمال کشور، سری هم به این شهر زیبا بزنید!

CAPTCHA Image