بفرمایید میوه

نویسنده




انجیر

خاطره‌ی خوشی که از جشنواره‌ی گل و گلاب کاشان دارم مرا وامی‌دارد که به محض دیدن پارچه‌نوشته‌ای که رویش نوشته شده «محل برگزاری جشنواره‌ی انجیر» از پدرم بخواهم توقف کند تا از آن‌جا بازدیدی داشته باشیم.

از آن‌جا که سفرمان به استان بزرگ فارس و شهرستان زیبای اصطهبان، سفری تفریحی است و عجله‌ای نداریم، پدرم می‌پذیرد و اتومبیل را در جای مناسبی پارک می‌کند.

در قسمت ورودی محل جشنواره با دادن جزوه‌هایی که درباره‌ی انجیر نوشته شده است به استقبال‌مان می‌آیند. شاید اگر انجیر ارزان‌تر بود یکی‌- دو بسته از این میوه‌ی بهشتی را هم ضمیمه‌اش می‌کردند! از نکات جالب این جزوه چند ضرب‌المثل طنزآمیز است، مثل: «مرغ انجیرخوار منقارش کج است!» یا «خونه‌ی ننه: نون و انجیر؛ خونه‌ی شوهر: چوب و زنجیر!»

در اولین بخش از نمایشگاه، نمونه‌ای از محصولات به دست آمده از انجیر را به تماشا گذاشته‌اند؛ از شکلات و مربا و لواشک گرفته تا شیرینی و شربت و ترشی و چیزهای خوش آب و رنگ دیگری که دهان هر بزرگ و کوچکی را آب می‌اندازد.

یک‌- دو غرفه جلوتر به تعدادی از بازدیدکنندگان که برای دیدن مستند انجیر نشسته‌اند می‌پیوندیم. در این برنامه‌ی تصویریِ کوتاه به نکات جالبی اشاره می‌شود از جمله این‌که:

- درخت انجیر با نام علمی فیکوس (Ficus) دارای 600 گونه است، برگش پنجه‌ای و دارای خواص دارویی است.

- زادگاه اصلی این درخت سواحل دریای مدیترانه بوده است، لذا آن را در طبقه‌ی گیاهان مناطق نیمه‌گرم قرار داده‌اند.

- ایرانیان از هزاران سال قبل به این طرف انجیر را شناخته و در مناطق گرم اقدام به کاشت و پرورش آن کرده‌اند.

- امروزه بیش‌ترین باغ‌های انجیر ایران در استان فارس قرار دارد؛ چنانکه شهرستان اصطهبان به تنهایی بیش از دو میلیون اصله درخت انجیر دارد و محصولش به لحاظ کیفیت در جهان بی‌نظیر است. البته درخت انجیر در همه جای ایران پیدا می‌شود و به نام‌های انجیر سفید یا سبز، انجیر سیاه، شاه انجیر، انجیر بادکوبه‌ای، انجیر یزدی و... معروف هستند.

- انجیر (تازه یا خشک) یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ است. پس بهتر است کودکان‌مان را به جای خوردن پفک، چیپس و مانند آن به خوردن انجیر عادت دهیم.

- انجیر به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌های آ، ب و ث و برخورداری از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، فیبر و قند فراوان می‌تواند به رشد مناسب بدن انسان مخصوصاً کودکان ضعیف، کم‌خون و بی‌اشتها کمک کند. ضمن آن که ضد سرطان است، استخوان را محکم و حرارت بدن را تعدیل می‌کند.

- هضم انجیر آسان است و مصرف آن برای بچه‌ها و اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته‌اند، بسیار مفید است. (البته به جز مبتلایان به مرض قند که باید حواس‌شان به مقدار قند خون‌شان باشد)

- انجیر، ضد نفخ است، فعالیت روده‌ها را تنظیم و از باقی ماندن پسمانده‌های غذایی در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. این میوه به علت به کار انداختن کبد، طحال، کلیه، مثانه و مجاری ادرار از ایجاد سنگ در این اعضا نیز جلوگیری می‌کند...

- از بین برنده‌ی بوی بد دهان است و باعث تقویت مو می‌شود.

در پایان نمایش فیلم در مسابقه‌ای که برای کودکان و نوجوانان بازدیدکننده تدارک دیده شده است شرکت می‌کنم و برنده‌ی یک بسته انجیر می‌شوم، بعد هم به غرفه بعدی می‌رویم که در آن طرز درست کردن یک دسر خوش‌مزه را توضیح می‌دهند. خانمی که آن‌جاست برای مادرم و دیگر خانم‌ها توضیح می‌دهد که: «برای تهیه‌ی پوره‌ی انجیر، ربع کیلو انجیر را با یک سوم لیوان آب یا آب میوه، در مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید. پوره‌ی انجیر می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی و یک شیرین کننده در سفره‌ی غذایی شما استفاده شود.»

حضور ما در جشنواره با سرزدن به غرفه‌های دیگر که هرکدام از زاویه‌ای خاص به این میوه بهشتی پرداخته‌اند به پایان می‌رسد تا سفرمان را با کامی شیرین ادامه دهیم.

موقع ترک اصطهبان، چشم به دشت‌های زیبایی که زیر سایه‌ی درختان انجیر نشسته‌اند می‌دوزم و آرزو می‌کنم باز گذرمان به این بخش از کشور عزیزمان بیفتد.
CAPTCHA Image