در کوچه‌های نوجوانی

نویسنده




یاد بگیریم که امروز، روز آخر زندگی ماست

کنترل خشم و عصبانیت

فرض کنید مشغول ورق زدن دفتر علوم‌تان هستید و دارید خودتان را برای امتحان فردا آماده می‌کنید. ناگهان بعد از ورق زدن چند صفحه متوجه می‌شوید که خواهر کوچک‌تان به عنوان یادگاری توی هر صفحه اثری ماندگار برای‌تان به جا گذاشته است.

با عصبانیت خواهرتان را صدا می‌زنید. شروع به دعوا کردن با او می‌کنید. خواهرتان هم ناراحت و گریان به طرف اتاقش می‌رود. ناراحتی خودتان را بر سر مادرتان خالی می‌کنید و او را مقصر می‌دانید؛ چرا که به خواهرتان هشدار نداده است تا با وسایل شخصی شما بازی نکند.

به سرعت به اتاق خواب خود می‌روید، لباس می‌پوشید و به طرف مدرسه حرکت می‌کنید. در راه با عصبانیت به سنگ‌های کف خیابان ضربه می‌زنید و آن‌ها را به سمت آسمان شوت می‌کنید. ناگهان یکی از این سنگ‌های بی‌گناه به شیشه‌ی خانه‌ی همسایه‌ی‌تان برخورد می‌کند و می‌شکند؛ به ناچار مجبور به پرداخت هزینه‌ی شیشه می‌شوید. با شانه‌های افتاده به طرف مدرسه می‌روید؛ اما با اتفاق‌هایی که رُخ داده با نیم ساعت تأخیر به مدرسه می‌رسید.

در مدرسه متوجه می‌شوید که دفترتان را در خانه جا گذاشته‌اید. روز شما خیلی بد شروع شده است و پیوسته بدتر هم می‌شود. شما حالا منتظرید تا زودتر به خانه بازگردید.

وقتی به خانه برمی‌گردید با قیافه‌ی غمگین خواهر و مادرتان که از صبح تا به حال از دست شما ناراحت بوده‌اند، روبه‌رو می‌شوید.

چرا شما یک روز بد داشته‌اید؟

خواهرتان باعث شده؟

مادرتان مقصر است؟

یا شما نتوانستید خشم‌تان را کنترل کنید؟

همیشه به یاد داشته باشید که:

زندگی پر است از اتفاق‌های پیش‌بینی نشده، و وقوع اشتباه‌هایی که بعضی از آن‌ها خارج از کنترل ماست؛ اما می‌توانیم یک چیز را کنترل کنیم، خودمان را.

در ادامه با یادگیری چند نمونه از تکنیک‌های کنترل خشم، ممکن است شما نتوانید تمامی اتفاق‌هایی را که در اطراف‌تان رُخ می‌دهد پیش‌بینی کنید؛ اما به شما کمک می‌کند تا رفتاری را که در هنگام خشم و عصبانیت از شما سر می‌زند، کنترل کنید.

تکنیک‌های کنترل خشم

1) تکنیک شمارش معکوس:

در هنگام عصبانیت ابتدا از 10 به 1 به صورت معکوس به آرامی بشمارید و نفس‌های عمیق بکشید (به یاد داشته باشید که هر چه قدر بیش‌تر بشمارید بهتر است). با یادگیری این تکنیک شما می‌آموزید که در زمان عصبانیت بلافاصله واکنش نشان ندهید.

2) تکنیک پیش‌داوری نکردن (صحبت از خود و نه در مورد دیگری):

وقتی عصبانی یا خشمگین می‌شوید مراقب باشید که در مورد کسی که حرف یا کارش شما را ناراحت کرده است، صحبتی نکنید. در هنگام خشم به جای این‌که به طرف مقابل بگویید «از تو متنفّرم»، از جمله‌ی «ناراحتم کردی» استفاده کنید. همواره احساس خودتان را بیان کنید، نه حسی که در حال حاضر به آن شخص دارید.

یادتان باشد شما با حرف‌های‌تان پل‌های پشت سرتان را خراب می‌کنید و جای بازگشتی باقی نمی‌گذارید.

3) شروع به نوشتن کنید:

کلماتی را که هنگام عصبانیت بیان می‌کنید، روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام عصبانیت آن‌ها را تکرار نکنید.

4) یادآوری خوبی‌های فردی که از او عصبانی هستید:

وقتی به این فکر می‌کنید که آن شخص چه خوبی‌هایی به شما کرده است، آرامش، مهمان خانه‌ی دل شما خواهد شد.

فراموش نکنید که ممکن است انسان‌های خوب هم، روزی کار بدی انجام دهند، ولی به خاطر یک کار بد که...

5) تکنیک روز آخر زندگی:

اگر شما می‌دانستید که امروز، روزِ آخر زندگی شماست، آیا باز هم برای نقاشی‌هایی که خواهرتان در دفتر علوم شما کشیده بود، بر سر او داد می‌زدید و با او دعوا می‌کردید؟

حتماً پاسخ شما منفی است. شاید برای این‌که دوست ندارید در لحظات آخر زندگی‌تان خاطره‌ی بدی از خود در ذهن او به جای بگذارید!

به نظر خودتان آیا دنیا زیباتر نخواهد بود، اگر هر کدام از ما هر روز با این تصور چشم به دنیا باز کنیم، با آرزوی این‌که هیچ خاطره‌ی بدی در هیچ کجا از خود به جای نگذاریم.
CAPTCHA Image