* نُقل
گرسنهای به شهری رسید. به دکان قنادی رفت. دید آراسته به انواع شکربار، پیش رفت و سینی بزرگی پر از نُقل بادام دید. دست دراز کرد و مشتی از آن برداشت. قناد خواست که دستش بگیرد، مرد سریع نُقلها را به دهان انداخت و گفت: «دیدی چه کردی؟ نُقلها نه به دست تو رسید، نه به دست من...!»
لطائفالطوائف- فخرالدین علیصفی
* عقل
پادشاهی وزیرش را گفت: «از نزدیکان، یکی را که عقلی داشته باشد پیدا کن، که او را به جای مهمی خواهم فرستاد.»
طلحک(1) گفت: «ای پادشاه، هر که را که عقل بود از این خانه بیرون کردی!»
کلیات عبید زاکانی
مهمان
- شخص کافری از حضرت ابراهیم(ع) خواست که او را مهمان کند. حضرت گفت: «به دین من درآی تا تو را مهمان کنم.»
مرد مأیوس شد و رفت. وحی الهی به ابراهیم رسید که مدت 50 سال است که او را اطعام میکنم در حال کفر، چه میشد که تو یک لقمه به او میخوراندی و خواهش تغییر دین او را نمیکردی؟
زهرالربیع- جزایری
* زندگی
زندگی، ساعت تفریحی نیست
که فقط با بازی
یا با خوردن آجیل و خوراک
بگذرانیم آن را
هیچ میدانی آیا
ساعت بعد چه درسی داریم؟
زنگ اول دینی
آخرین زنگ حساب
سلمان هراتی- آب در سماور کهنه
* ضمیر
آوردهاند که عیسی(ع) روزی بر جماعتی جهود گذشت. آنان سخن زشتی به وی گفتند؛ اما عیسی(ع) آنها را ثنا گفت. یکی از یاران سؤال کرد: «ای پیغمبر خدا! چرا در مقابل الفاظ زشت، مدح و ثنا گفتی؟»
عیسی(ع) فرمود: «ضمیر(2) ایشان بد بود، بد گفتند؛ ولی در ضمیر من جز نیکویی نبود، غیر از خوبی و مدح و ثنا نتوانم که گویم.»
لبابالالباب- عوفی
* پوستین
مجنونی پوستین واژگونه بر تن کرده بود که موها و پشم آن به طرف بیرون بود. او را گفتند: «این چه کاری است؟»
گفت: «اگر پشم در طرف داخل بهتر بود، خداوند کاری میکرد که در بدن حیوانات، پشم در داخل درآید.»
ربیعالابرار- زمخشری
* پادشاهی
روزی بهلول به نزدیک هارون آمد و او را متفکر دید. گفت: «موجب چیست؟» گفت: «به دنیا و بیوفایی آن تفکّر میکنم.» بهلول گفت: «تفکر نمیباید، که اگر جهان را وفایی بودی، هرگز پادشاهی به تو نرسیدی.»
روضهی خُلد- مجد خوافی
* نماز
یکی پرطمع پیش خوارزمشاه
شنیدم که شد بامدادی پگاه
چو دیدش به خدمت دوتا(3) گشت و راست
دگر روی بر خاک مالید و خاست
پسر گفتش ای بابک نامجوی
یکی مشکلت میبپرسم بگوی!
نگفتی که قبلهست سوی حجاز؟
چرا کردی امروز ازین سو نماز؟
گلستان- سعدی
1) دلقک.
2) درون.
3) خَم، دولا.
ارسال نظر در مورد این مقاله