ورزش

نویسنده


 

سایکل‌پولو (چوگان با دوچرخه)

بازی‌ای که امروز با عنوان سایکل‌پولو معرفی می‌شود، شبیه به بازی سنتی چوگان است که در آن از دوچرخه به جای اسب استفاده می‌شود. این ورزش در سال 1891 به‌طور رسمی از سوی «ریچارد جی مکردی» در ایرلند ابداع شد. از سال 2007 این بازی طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد و تیم‌های بسیاری در سراسر جهان در حال شکل‌گیری هستند.

امروزه سایکل‌پولو در کشورهایی مثل ایالات متحده، فرانسه، هندوستان، ایرلند، آلمان، انگلستان، مجارستان، کانادا، پاکستان، مالزی و... بازی می‌شود.

این بازی به دو روش انجام می‌شود:

1- بازی روی زمین‌های سخت، روی آسفالت یا بُتن انجام می‌شود.

2- بازی روی زمین چمن.

بازی روی زمین‌های سخت که در شهرهای مختلف انجام می‌شود، قوانین بازی، زمین بازی، نوع دوچرخه، چهارچوب زمانی و... با یکدیگر تفاوت دارند.

بازی روی چمن که قدیمی‌ترین شکل این ورزش است، روی یک زمین مستطیل شکل که ابعاد آن به‌طور رسمی در حدود 150 در 100 متر است، انجام می‌شود؛ اما برای بازی‌های غیررسمی طول 120 تا 150 و عرض بین 80 تا 100 متر تغییر می‌کند.

در این بازی‌ها قطر توپ بازی در حدود 5/30 تا 5/36 سانتیمتر متغیر است و طول چوگان بازی در حدود یک متر است.

در هر تیم 6 نفر وجود دارد. (در فرانسه 7 نفر) که 4 نفر آن‌ها (در فرانسه 5 نفر آن‌ها) در یک زمان با هم در میدان بازی می‌کنند. دو نفر دیگر به عنوان افراد ذخیره هستند. بازی‌های بین‌المللی در حدود 30 دقیقه طول می‌کشد که به صورت چند دوره‌ی 5/7 دقیقه‌ای انجام می‌شود. وقت اضافه برای بازی در صورتی که به نتیجه‌ی مساوی برسد در نظر گرفته می‌شود. اگر خطا در نزدیکی دروازه صورت بگیرد تیمی که روی آن خطا شده است صاحب یک گل می‌شود.
CAPTCHA Image