سرزمین‌های اسلامی

نویسنده


 

بحرین

پایتخت: منامه

زبان رسمی: عربی

حکومت: پادشاهی

مساحت: 665 کیلومتر مربع

جمعیت: 5/1 میلیون‌نفر

واحد پول: دینار

دین: اسلام

واردات: نفت خام، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی

صادرات: نفت، محصولات پتروشیمی، آلومینیم

بحرین، کشوری است جزیره‌ای در خلیج فارس که از پنج استان و چهارده شهر تشکیل شده است. این کشور 32 جزیره دارد.

بحرین همیشه بخشی از کشور ایران بود. سال 1783 یعنی 230 سال پیش این جزیره به دست خاندانی به نام خاندان آل‌خلیفه افتاد. این خاندان اصالتاً اهل عربستان بودند که به بحرین نقل مکان کرده بودند. خاندان آل‌خلیفه به‌خاطر خوش‌خدمتی‌های زیادی که به کشور انگلستان کرده بودند و اجازه داده بودند این کشور در بحرین نفوذ پیدا کند، همیشه تحت حمایت انگلستان بودند.

در سال 1970 (1349) انگلستان و خاندان خلیفه براساس یک مذاکره‌ی محرمانه تصمیم به جدایی جزیره‌ی بحرین از ایران گرفتند. دولت ایران وقتی به این توطئه پی ‌برد پیشنهاد کرد که این مسأله به همه‌پرسی گذاشته شود تا اگر مردم بحرین حاضر به جدایی هستند این تصمیم عملی شود؛ اما خاندان خلیفه که می‌دانستند مردم بحرین مایل به جدایی سرزمین‌شان از ایران نیستند با این تصمیم مخالفت کردند. سرانجام با تصویب سازمان ملل، بحرین از ایران جدا و به کشوری پادشاهی تبدیل شد. از سال 1351 تاکنون خاندان آل‌خلیفه بر این کشور حکومت می‌کنند.

با این‌که 70? مردم این کشور شیعه هستند و 75? نیز به زبان فارسی صحبت می‌کنند، اما آل‌خلیفه تاکنون اجازه نداده که شیعیان یا فارسی‌زبانان به حکومت راه پیدا کنند. به دلیل همین دیکتاتوری مردم بحرین از یک سال و نیم پیش قیام خود را شروع کرده و به راهپیمایی و مبارزه علیه خاندان آل‌خلیفه اقدام کرده‌اند. در طول این مبارزه، شیعیان زیادی شکنجه شده و مراکز بسیاری از بین رفته‌اند.

***

اقتصاد کشور بحرین از قدیم بر صید مروارید استوار بوده؛ اما هم‌اکنون اقتصاد آن براساس بانکداری، گردشگری و تولید آلومینیم استوار شده است. بحرین پنجمین تولیدکننده‌ی آلومینیم در سطح جهان است. خوب است بدانید که بحرین به جزیره‌ی «یک میلیون نخل» نیز شهرت دارد.

از آن‌جا که مساحت بحرین بسیار کم است دولت این کشور دست به پیشروی در دریا زده و به گسترش مساحت کشورش پرداخته است. قبل از سال 1351 که بحرین چهاردهمین استان ایران بود، مساحت آن از همه‌ی استان‌های دیگر کوچکتر بود.

1- بحرین کشوری با 32 جزیره در خلیج‌فارس است.

2- پرچم بحرین.

3- منامه، پایتخت زیبای بحرین.

4- عزاداری شیعیان بحرین.

5- برج‌های دو‌قلوی بحرین.

6- میدان مروارید، امروزه دیگر خبری از این میدان زیبا نیست. این میدان به دست نظامیان از بین رفت.

7- این روزها در بحرین جنگ سختی درگرفته است.

8- اعتراض گسترده‌ی مردم بحرین بر ضد آل‌خلیفه.

9- یک عروس بحرینی.

10- چه آبفشان بزرگی!

11- بازاری در منامه.

12- بزرگترین پل خاورمیانه. این پل، بحرین را به عربستان وصل می‌کند.

13- کلُ ارضٍ کرب و بلا!

14- مسجد قدیمی راجا.
CAPTCHA Image