بستنی سیب با مغز پسته‌ی فراوان

نویسنده




دو تا از دلخوشی‌های من توی دنیا، بستنی خوردن و کتاب خواندن هستند. حتماً با خودت می‌گویی بستنی خوردن چه ربطی به کتاب خواندن دارد؟ من می‌گویم خیلی ربط دارد. کتاب خواندن برای من، مثل بستنی خوردن می‌ماند. صفحات را ورق زدن و مزه کردن کلمات زیر زبانم و نوچ شدن ذهنم از شیرینی داستان. بعد هم که داستان به آخر می‌رسد، کتاب شبیه ظرف خالی بستنی می‌شود که حسرتِ لذت دوباره را در آدم زنده می‌کند.

بعضی از کتاب‌ها هستند که آنقدر خوشمزه‌اند، مزه‌ی‌شان زیر زبان آدم می‌ماند و هی دلت می‌خواهد دوباره و سه‌باره کلمات را مزه مزه کنی و در دنیای قصه‌ها غوطه‌ور شوی.

«کنار دریاچه، نیمکت هفتم» با آن جلد سبزرنگش مزه‌ی بستنی سیب با مغز پسته‌ی فراوان می‌دهد. کتاب خوشمزه‌ای که خواندنش خیلی زود تمام می‌شود و مزه‌ی کلمات برای همیشه زیر زبانت می‌ماند.

«کنار دریاچه، نیمکت هفتم» را خودم برای خودم هدیه گرفته‌ام. من بیشتر وقت‌ها به بهانه‌های مختلف برای خودم هدیه و جایزه می‌خرم. وقتی امتحانم را خوب می‌دهم. وقتی خبر خوشی به گوشم می‌رسد یا کار خوبی انجام می‌دهم. این کتاب، مجموعه‌ی هفت داستان کوتاه است که هر کدام مزه‌ی مخصوص خودشان را دارند. «آخر دنیا کجاست؟»، «کلاس دوم جن»، «مثل همه‌ی خرگوش‌ها»، «جزیره‌های پنبه‌ای»، «چیکن فینگر»، «مشق ماهی، اشک ماهی» و «کنار دریاچه، نیمکت هفتم» عنوان داستان‌هایی است که فرهاد حسن‌زاده آنها را نوشته و مهدی صادقی با خطوط ساده و تصویرهای سیاه و سفید تصویرسازی کرده است.

فرهاد حسن‌زاده در این کتاب با نثر روان و شیرین و طنز نهفته‌ای که دارد، حرف دل نوجوان‌ها را می‌زند. هر داستان به گونه‌ای دغدغه‌ی نوجوان‌ها را بیان می‌کند. فرهاد حسن‌زاده، حواسش هم به عاشقی است هم به بی‌پولی و هم رازهای یواشکی‌ای که هر کس برای خودش دارد. مثلاً «مشق ماهی، اشک ماهی» داستان پسرک نوجوانی است که به خاطر مشق‌های خواهرش کتک می‌خورد و «آخر دنیا کجاست»‌ قصه‌ی بچه‌های کلاسی است که معلم جغرافی دفتر خاطرات یکی از شاگردها را خوانده و از آن به بعد دخترک دیگر به مدرسه نیامده است.

در داستان‌های «کنار دریاچه نیمکت هفتم»‌ غم یواشکی‌ای ته‌نشین شده است. داستان «جزیره‌های پنبه‌ای» داستان دخترکی است به نام راحله که عاشق پسر همسایه‌ی‌شان است و داستان «مثل همه‌ی خرگوش‌ها» داستان پسرک لنگی است که دلش می‌خواهد یک خرگوش برای خودش بخرد، اما پول کافی ندارد. فرهاد حسن‌زاده حواسش به تلخی پنهان در داستان‌هایش هم بوده. با نثر شیرین و روانش کاری کرده که خواننده با خواندن داستان‌ها دهانش تلخ نشود. در عوض مزه‌ی بستنی سیب با مغز پسته‌های فراوان زیر زبان‌شان برود و ذهن‌شان از شیرینی نوچ بشود.

اگر می‌خواهید هفت داستان خوب را که هر کدام موضوع مختلفی دارد یک‌جا بخوانید و برای لحظاتی غرق در لذت شوید و غصه‌ها‌یتان را فراموش کنید و یادتان برود با چه کسی دعوا کرده‌اید یا از دست چه کسی دلخور بوده‌اید، اگر خوشحال هستید و می‌خواهید خوشحال‌تر شوید، می‌توانید با 1500 تومان ناقابل کتاب جمع و جورِ 81 صفحه‌ای «کنار دریاچه نیمکت هفتم» ‌را که به چاپ سوم رسیده، از نشر افق بخرید.
CAPTCHA Image