فرانتس کافکا... نامه‌رسان عروسک‌ها

نویسنده




کافکا در پارک کنار خانه‌اش در حال قدم زدن است که چشمش به دختربچه‌ای می‌افتد که گریه می‌کند. کافکا جلو می‌رود و علت گریه‌ی دختربچه را می‌پرسد.

دخترک گریه‌کنان به کافکا می‌گوید: «عروسکم گم شده است.»

این‌جاست که قصه‌ی زیبای کافکا شکل می‌گیرد و او کاری را انجام می‌دهد که کمتر کسی در آن شرایط انجام می‌دهد!

کافکا کلافه جواب می‌دهد: «امان از این حواس‌پرت، عروسکت گم نشده، رفته مسافرت!»

دخترک، دست از گریه می‌کشد و با حالتی بهت‌زده می‌پرسد: «از کجا می‌دونی؟»

کافکا جواب می‌دهد: «آخه برات نامه نوشته و اون نامه پیش منه!»

دخترک ذوق‌زده از کافکا نامه‌ی عروسکش را می‌خواهد، ولی کافکا جواب می‌دهد:

- توی خونه‌‌اس... فردا همین‌جا باش تا برات بیارمش.

کافکا خیلی زود به خانه برمی‌گردد و شروع به نوشتن نامه می‌کند و آن‌قدر با دقت این کار را انجام می‌دهد که انگار در حال نوشتن کتاب مهمی است.

این نامه‌نویسی از زبان عروسک، برای دختربچه، سه هفته طول می‌کشد و کافکا سه هفته تمام و هر روز این‌کار را انجام می‌دهد و دخترک در تمام این مدت فکر می‌کرد که واقعاً این نامه‌ها از طرف عروسک او به دستش می‌رسد و در نهایت در آخرین نامه از زبان عروسک می‌نویسد که «من دارم عروسی می‌کنم و دیگر نمی‌توانم برگردم» و با این روش نوشتن نامه‌ها را تمام می‌کند.

کتاب «کافکا و عروسک مسافر» هم از روی همین ماجرا نوشته می‌شود.

این‌که مردی مانند فرانتس‌کافکا سه هفته از روزهای سخت عمرش را صرف شاد کردن دل کودکی کند و نامه‌ها را –به گفته‌ی همسرش «دورا»- با دقتی حتی بیش‌تر از کتاب‌ها و داستان‌هایش بنویسد؛ واقعاً تأثیرگذار است.

کافکا در جواب دختربچه که سؤال کرده بود: «چرا عروسکم برای شما نامه نوشته؟» بدون هیچ تردیدی پاسخ داده بود: «چون من نامه‌رسان عروسک‌ها هستم.»

تاریخچه:

فرانتس‌کافکا(3 ژوئیه، 1883- 3ژوئن، 1924) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در قرن بیستم بود.

آثار کافکا –که با وجود وصیت او مبنی بر نابود‌کردن همه‌ی آن‌ها، اکثرا‍ً پس از مرگش منتشر شدند- از تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می‌آیند.

1- کافکا زبان آلمانی را به عنوان زبان اول آموخت، ولی زبان چکی را هم تقریباً بی‌نقص صحبت می‌کرد. همچنین با زبان و فرهنگ فرانسه نیز آشنایی داشت و یکی از رمان‌نویسان محبوبش گوستاو فلوبر بود.

2- کافکا در سال 1906 با مدرک دکترای حقوق فارغ‌التحصیل شد و با استخدام در شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حقوقی امرار معاش می‌کرد.

3- در همین دوره او کلاه ایمنی را اختراع کرد و در سال 1912 به دلیل کاهش تلفات جانی کارگران در صنایع آهن «بوهم» و رساندن آمار تلفات به 25 نفر در هر هزار نفر، یک مدال افتخار دریافت کرد. (قبل از اختراع کلاه ایمنی از هر هزارنفر 640 نفر در معدن جان خود را از دست می‌دادند.)

4- کافکا در سال 1924 بر اثر بیماری سل و بیماری‌های گوارشی بستری  شد و مدتی بعد درگذشت. او در گورستان ژیژکوف پراگ آلمان به خاک سپرده شد.
CAPTCHA Image