جای پای رنگ‌ها




آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که:

 چرا رنگ آسمان باعث آرامش می‌شود؟

چرا با دیدن رنگ آبی تیره احساس سرما می‌کنیم؟

چرا وقتی به رنگ قرمز نگاه می‌کنیم گرم می‌شویم؟

چرا وقتی رنگ آبی را می‌بینیم احساس سرما می‌کنیم؟

چرا وقتی شب چراغ‌ها را خاموش ‌کنیم، انگار بار سنگینی را از روی دوش خود برداشته‌ایم؟

این چراها بسیار است. حکمتی که خداوند در رنگ‌ها قرار داده است هنوز برای بشر به اندازه‌ی کافی معلوم نشده است. همین مقدار کمی هم که در دسترس ماست، گوشه‌ای از دانشی است که خداوند در پس این رنگ‌ها قرار داده است و ما آن را دریافته‌ایم.

آیا رنگ‌ها بر رفتار و روحیه‌ی ما مؤثرند؟

 هر عضوی از بدن دارای مکانیزم مخصوصی است. هر کدام از رنگ‌ها با انرژی‌ مخصوصی با بدن ارتباط دارد؛ هر کدام از رنگ‌ها می‌تواند در خلق و خوی افراد اثر داشته باشد. رنگ‌هایی که می‌توانند آدم را به فکر وادار کنند و رنگ‌هایی که می‌توانند آرامش را برای بعضی‌ها بیاورند.

استفاده‌ی دقیق از رنگ‌ها می‌تواند آثار مفیدی در سلامتی و تعادل فکر، آرامش جسمی و روانی داشته باشد.

 مغز به رنگ‌های متفاوت، پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد. پس با رنگ می‌توان اختلالات و تغییرات رفتار را درمان کرد.

رنگ‌های متفاوت

بیشتر کسانی که رنگ قرمز را دوست دارند بسیار پرهیجان، نترس، پرتکاپو و عاشق جمع‌های شلوغ هستند. انگار انرژی آن‌ها هیچ وقت تمام نمی‌شود. کسانی که روحیه‌ی مبارزطلبی دارند، هرگز رنگ قرمز نپوشند؛ چون روحیه‌ی آن‌ها را خشن‌ می‌کند.

این رنگ برای عضلات و نیمکره‌ی چپ مغز مفید است و روی عضلاتی که منقبض می‌شوند اثر بسیار خوبی دارد. رنگ قرمز باعث افزایش ساخت هموگلوبین شده و به کبد انرژی می‌بخشد. رنگ قرمز در درمان سرماخوردگی، کم‌خونی، کاهش جریان خون و... مؤثر است.

اما استفاده‌ی نادرست از رنگ قرمز می‌تواند در فرد ایجاد تب و خستگی کند. این رنگ عصبانیت، خشونت و احساس دشمنی را افزایش می‌دهد. این رنگ در بعضی از بیماران با فشارخون بالا، باعث افزایش بی‌رویه‌ی فشارخون می‌شود. برای پیشگیری از عوارض رنگ قرمز، توصیه می‌شود که در درمان با رنگ قرمز، از ترکیب آن با رنگ آبی استفاده شود. رنگ سبز نیز می‌تواند آثار رنگ قرمز را متعادل کند.

بیشتر کسانی که رنگ زرد را دوست دارند بسیار مثبت‌اندیش بوده و عاشق خلق کردن هستند. زندگی برای آن‌ها مفهوم یکسانی ندارد. همیشه در پی تغییر و تحول‌اند و یک جا آرام و قرار ندارند. شما می‌توانید به عنوان یکی از بامعرفت‌ترین آدم‌ها روی آن‌ها حساب کنید.

رنگ زرد بر روی فکر ما مؤثر است، فشار خون را کاهش می‌‌دهد و همین طور نشاط‌آور و چشم‌نواز است. اثر آن به صورت روشنی و شادمانی ظاهر می‌شود. بیماران روانی تندخو را با رنگ آبی و بیماران منزوی و بی‌تحرک را با زرد مداوا می‌کنند؛ زیرا رنگ زرد تحریک‌کننده‌ی ذهن و هوش است. در روایات آمده مستحب است کفش زرد بخرید. قرآن‌کریم در سور? بقره آیه‌ی 69، رنگ زردِ شفاف را باعث چشم‌نوازی و شادی بینندگان می‌داند.

 البته اگر بخواهید چراغ زردی را در ایام تابستان در شب استفاده کنید خواهید دید که حشرات از آن فراری هستند.

کسانی که رنگ آبی را دوست دارند مروج صلح و آرامش هستند. این انسان‌ها صادق، پراحساس، دوست‌داشتنی و درون‌گرا هستند. مهم‌ترین خصوصیت آبی‌ها این است که می‌توانند دوستان مورد اعتمادی برای شما باشند. آبی، رنگ سرد و بر ‌ روح و روان ما مؤثر است. نور آبی از طریق کاهش عملکرد اعصاب سمپاتیک در بدن کمک می‌کند.

آدم‌های بلندپرواز همیشه رنگ نارنجی می‌پوشند. نارنجی‌پسندها همیشه انسان‌های بسیار سرزنده هستند. برای کسب قدرت حاضرند هر کاری را بکنند. بیشتر ترکیبات نارنجی می‌تواند به جسم ما نیرو و انرژی بدهد. این رنگ در بیماری‌ها به بدن نیرو و توان می‌دهد. استفاده‌ی بسیار زیاد از این رنگ می‌تواند آثار معکوسی بر روی اعصاب داشته باشد. ترکیب نارنجی با رنگ زرد، می‌تواند به درمان افراد دچار حالت رخوت و سستی، کمک کند.

کسانی که رنگ صورتی را دوست دارند توجه خاصی به مسائل عاطفی دارند. این افراد راستگو و بسیار سلطه‌طلب هستند،  به طوری که می‌خواهند اختیار همه چیز را به دست گیرند. در عین حال آدم‌های رئوف و قابل اعتماد هستند.

رنگ بنفش متعلق به هنرمندان و عارفان است. کسانی که رنگ بنفش را می‌پسندند بسیار آرام، کمال‌جو و صلح‌طلب هستند. چنان صمیمی و بااحساسند که هر گونه بدی روحشان را آزار می‌دهد. برای داشتن دوستی دیرینه با بنفش‌ها باید مهربان و ملایم بود.

کسانی که رنگ سیاه را دوست دارند دو گونه‌اند: یا بسیار مغرور و از خودراضی هستند و یا افتاده و غمگین. در منش این افراد هیچ راه گشایشی وجود ندارد. همه چیز تیره و تار است.

نور‌های سفید مات یا بنفش می‌تواند آرامش را به انسان القا کند و استرس و دردهای مزمن را کاهش دهد.
CAPTCHA Image