بفرمایید میوه

نویسنده




تمشک، شاه‌میوه‌ی ضدپیری

خوش‌شانسی و بدشانسی هم در مورد میوه‌ها صدق می‌کند. بعضی میوه‌ها خوش‌شانس‌اند مانند سیب و هر روز در صدر اخبار قرار دارند. از جمله میوه‌هایی که در حق آن‌ها ظلم شده می‌توان به تمشک اشاره کرد. یکی از دلایلی که به آن کم بها می‌دهیم شاید در این باشد که در هیچ میوه‌فروشی پیدا نمی‌شود، چون میوه‌ای است که باید خیلی زود مصرف شود؛ اما تمشک همیشه یا بیش‌تر اوقات با خاطره‌‌ای قشنگ همراه است. شما برای تهیه‌ی آن باید سری به جنگل‌های شمال بزنید. از کنار جنگل‌ها یا کنار رودخانه‌های مسیر راه‌تان، یا کنار ساحل بگذرید و با دست‌های خودتان بچینید و میل کنید و یا این‌که از فروشندگان سر راه‌تان خریداری کنید. چیدن تمشک تجربه‌ی زیبا و گاه به‌یادماندنی است. در فصل تابستان می‌توانید یک روز را برای تمشک چیدن اختصاص بدهید. من این تجربه را بارها داشته‌ام وقتی نوجوان بودم. در مسیر رودخانه‌ها و حاشیه‌ی جنگل‌ها به تمشک‌چینی می‌رفتم؛ کاری پرحوصله و وقت‌‌گیر، اما شیرین. باید خیلی آرام دانه دانه تمشک‌های رسیده را از شاخه‌ها جدا کنید تا کم کم سطل شما پر شود. چیدن یک سطل تمشک شاید دو- سه ساعت وقت ببرد. باید خیلی مواظب باشید که تیغ‌های کوچک سرانگشتان شما را نیش نزند.

حتماً کیانوش شاعر معروف کودک و نوجوان این تجربه را داشته که در شعری به سرانگشتان خود اشاره می‌کند و می‌گوید:

... این خون مهربان تمشک است

یا خون من؟

درست نمی‌دانم.

تا آن‌جا که من می‌دانم سه نوع تمشک را در ایران می‌توان دید. 1- تمشک‌های وحشی جنگلی: این تمشک خارهای دراز و پیچک‌‌مانند دارد و در کناره‌ی جنگل یا رودخانه‌ها می‌روید، طوری که گاهی محدوده‌ای را چپر می‌کنند. 2- تمشک‌های کنار ساحل: درختچه‌ها یا بوته‌هایی به بلندی یک تا یک متر و نیم، پر از شاخه، که کنار ساحل یا کنار جاده‌ها دیده می‌شود. معمولاً این بوته‌های تمشک نسبت به تمشک‌های جنگلی دیرتر بار می‌آورند. 3- تمشک‌های پرورشی یا باغچه‌ای: درخت‌های خارمانندی که در باغچه و حیاط خانه‌ها پرورش می‌دهند. این نوع تمشک‌ها گویا وارداتی است و اخیراً در شمال زیاد شده است. میوه‌هایش درشت‌‌تر از تمشک‌های جنگلی و ساحلی است. با این حال تمشک جنگلی از دو نوع دیگر، خوش‌طعم‌تر است. تمشک رسیده به صورت قرمز و سیاه درمی‌آید. رسیده‌اش شیرین و گاه کمی به ترشی می‌زند و باید با نمک خورد. تمشک رسیده را باید زود چید، زیرا با آمدن باران زود خراب می‌شود و کپک می‌زند.

تمشک در نقاط گرم و ساحلی مرطوب گیلان و مازندران، آذربایجان، خراسان و جاهای دیگر بیش‌تر به صورت وحشی و خودرو می‌روید. از آن شربت و مُربا درست می‌کنند.

فایده‌های تمشک

1- تمشک دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است.

2- تمشک به علت دارا بودن ویتامین‌های K و C برای اوره و فشار خون مفید است.

3- برگ تازه‌ی تمشک را اگر ببرند و روی محل بیماری‌های پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می‌دهد.

4- برای معالجه‌ی کک و مک، ابتدا صورت را خوب بشویید و سپس ورقه‌ی نازکی از تمشک به مدت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک صورت از بین برود.

5- جوشانده‌‌ی برگ تمشک اسهال و ورم روده را معالجه می‌کند. 40 تا 50 گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. پس از صاف کردن روزی سه بار، هر بار یک فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.

6- جوشانده‌‌ی برگ تمشک برای تسکین درد معده هر نوع که باشد، مانند ترشی معده، نفخ، گاز شکم و تشنج معده مفید است.

7- خوردن جوشانده‌ی برگ تمشک به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی بهترین دارو بر ضد درد کیسه‌ی مثانه است.

8- تمشک، خون را تصفیه می‌کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.

9- تمشک خون را قلیایی می‌کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

10- این میوه دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است. به این میوه شاه‌میوه‌ی ضدپیری می‌گویند؛ زیرا سبب کاهش چروک پوست و جلوگیری از به‌ وجود آمدن آن می‌شود. این میوه منبع غنی منگنز، منیزیم، مس و پتاسیم است که در خون‌سازی نقش مؤثری دارد.

11- دارای فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود؛ زیرا باعث افزایش سرعت سوختن چربی در بدن می‌شود و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

12- یکی از شگفت‌انگیزترین نکات در مورد تمشک این است که مصرف یک فنجان تمشک در هفته از سرطان پروستات پیش‌گیری می‌کند. در کل مصرف یک فنجان (150 گرم) تمشک در روز از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
CAPTCHA Image