سرزمین‌های اسلامی

نویسنده




نام: امارات متحده‌ی عربی

پایتخت: ابوظبی

زبان: عربی

حکومت: سلطنتی

مساحت: 83600 کیلومتر مربع

جمعیت: 4600000 نفر

واحد پول: درهم

واردات: تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، غذل

صادرات: نفت، گاز، ماهی، خرما

امارات متحده‌ی عربی، کشوری است در کنار خلیج‌فارس که از شرق با عمان و از جنوب با عربستان همسایه است و مرز زمینی دارد. با قطر و ایران هم از طریق‌ آب‌های خلیج‌فارس همسایه است.

این کشور در سال 1349 تأسیس شد. پیش از آن ناحیه‌ای بیابانی و بادیه‌نشین بود که «ساحل عمان» خوانده می‌شد و اداره‌ی آن نیز زیر نظر انگلستان بود؛ اما در این سال به کشور امیرنشینی تبدیل شد و اعلام موجودیت کرد. دلیل این‌که آن را «امارات» نامیده‌اند نیز همین امیرنشین بودن آن است؛ یعنی هفت امیرنشین دست به دست هم داده‌اند و امارات را به وجود آورده‌اند. هر امیرنشین یک امیر و یک دولت محلی دارد. امیران به صورتی موروثی حکومت می‌کنند و همه‌ی آن‌ها زیر نظر بزرگ‌ترین امیرنشین، یعنی ابوظبی اداره می‌شوند.

بنیان‌گذار این کشور شیخ زاید آل‌ نهیان، حاکم ابوظبی بود که با هم‌کاری شیخ راشد آل مکتوم، حاکم دوبی، این کشور را بنا نهاد از آن پس رئیس حکومت امارات به صورت موروثی در دست خاندان آل نهیان و نخست وزیری نیز در دست خاندان آل مکتوم است.

امارات کشوری است با فرهنگ اسلامی بسیار ریشه‌دار. با این‌که دوبی یک منطقه‌ی آزاد است و رفت و آمد‌های بین‌المللی زیادی در آن صورت می‌گیرد، اما مردم آن فرهنگ اسلامی خود را از دست نداده‌اند. ورزش‌ها، شترسواری و اسب‌دوانی در کنار مسابقه‌های جهانی گلف و فوتبال در این کشور طرف‌داران زیادی دارد. مدارس اروپایی و کلیساهای زیادی برای فعالیت ساکنین خارجی این کشور وجود دارد، اما هیچ تأثیری در فرهنگ بومی و اسلامی مردم این کشور نداشته است.

امارات هر روز دو میلیون و پانصدهزار بشکه نفت تولید و همه‌ی آن‌ها را صادر می‌کند. درآمد اصلی این کشور از طریق گردش‌گری و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی صورت می‌گیرد.

یکی از زیبایی‌ها و شگفتگی‌های این کشور، مسج شیخ زاد است که بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی بزرگ‌ترین مسجد جهان اسلام است. در این مسجد بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان گسترده شده که هفت‌هزار متر مساحت و 47 تن وزن دارد. این فرش به دست هنرمندان نیشابوری بافته شده است. همچنین بزرگ‌ترین لوستر جهان در این مسجد آویزان است. این لوستر را در کشور چک ساخته‌اند.
CAPTCHA Image