می‌دونید این عکس چیه؟


این عکس، ساختگی نیست، بلکه کاملاً واقعیه. این موجود دم‌دار، نه شیطانه، نه جن، بلکه فقط یه ماهیه که سال‌ها پیش با همسر و بچه‌هاش توی یه اقیانوس بزرگ زندگی می‌کرده؛ اما یه روز با یه تور ماهیگیری یا شاید با یه موج بزرگ به ساحل اومده و به دست انسان‌ها افتاده است. انسان‌ها این ماهی رو بعد از مرگش مومیایی کردن تا بتونن اون رو برای سال‌های طولانی نگه‌دارند. این ماهی که به خاطر شکل و قیافه‌ی خاصش به ماهی شیطان معروفه، از خانواده‌ی ماهیان سیراتیده از گونه‌ی ماهیان پدیکولاتیه که در اعماق آب‌ها زندگی می‌کند. البته این ماهی فقط به خاطر شکل عجیبش مورد توجه قرار گرفته و اِلّا یه ماهی معمولیه که البته خوردنی نیست. اگه دوست دارید این ماهی مومیایی‌شده رو از نزدیک ببینید باید به موزه‌ی واقع در حرم مطهر امام رضا(ع) سری بزنید و این ماهی عجیب‌الخلقه رو ببینید.

اما قبل از اینکه به موزه برید این پیشنهاد رو بخونید.

پیشنهاد می‌کنیم اگه به موزه رفتید از یه موبایل استفاده کنید تا بتونید از چیزهای جالبی که توجهتون رو جلب می‌کنه عکس یا فیلم بگیرید. نوشته‌های جالب کنار اشیای عتیقه رو یادداشت کنید و بعداً از این نوشته‌ها و عکس و فیلم‌ها یک مجموعه‌ی مستند زیبا درست کنید.

آخه توی موزه‌ها همیشه چیزهایی وجود دارند که آدم رو هیجان‌زده می‌کنند. مثلاً شاید یه شمشیر ببینید که مال یه پادشاه ستمگر بوده که آدم‌های زیادی رو به خاطر حکومت و پادشاهیش با همون شمشیر کشته است؛ اما حالا از اون قصر بزرگ و باشکوه و اون همه مال و ثروت چیزی به‌جز همون شمشیر باقی نمونده که روش نوشته: «متعلق به چهار هزار سال پیش». توجه داشته باشید که شما الآن راحت کنار اون شمشیر می‌ایستید و ازش عکس می‌گیرید؛ اما اون زمان که این شمشیر توی دست اون پادشاه ستمگر بوده کسی جرأت نزدیک شدن به اون ‌رو نداشته است.

شاید هم یه ظرف، توجه شما رو جلب کنه که جلوش نوشته مربوط به قرن چهارم هجری، یعنی بیش از هزار سال پیش. خدا می‌دونه این ظرف مال کی بوده و چه خاطراتی از زمان‌های گذشته با خودش دارد. شاید توی جهیزیه‌ی یه عروس بوده. شاید مال یه کشاورز بوده که وقتی توی بیابون مشغول زراعت بوده توی اون غذا می‌خورده و شاید...

وقتی به موزه رفتید خوب و با دقت ببینید، تاریخ‌ها رو بخونید و به اسراری که عتیقه‌ها با خودشون حمل می‌کنند، فکر کنید؛ و اگر تونستید براشون یه داستان بسازید. یادتون باشه بازدید از موزه‌ها هم تفریحه و هم یه کار علمی و جالب
CAPTCHA Image