زمان چگونه تعیین شد؟


تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا سال 12 ماه است و بعضی از ماه‌ها، 30 روز است؟ و یا این‌که به چه دلیل دانشمندان ادعا می‌کنند هر روز 86 هزار و 400 ثانیه است؟

جواب همه‌ی این سؤال‌ها به شناخت زمان برمی‌گردد. اگر شما، اطلاعات و آگاهی‌های لازم و یا کافی، درباره‌ی زمان و چگونگی تقسیماتی که برای آن انجام داده‌اند، داشته باشید، این سؤال‌ها تا حدودی، برای‌تان روشن خواهند شد.

زمان چیست؟

وقتی در فرهنگ لغات به دنبال معنا و مفهوم کلمه‌ای تحت عنوان «زمان» می‌گردید، این جواب‌ها برای‌تان نمایان می‌شوند:

زمان، یک طول دوره است. یک فاصله بین دو اتفاق زنده و یا اتفاق‌های جاری که وقوع آن‌ها اندازه‌گیری شود!

با این تعریف یا معنی از زمان، متوجه می‌شویم که زمان، چیزی نیست که بتوان آن را با چشم دید و یا احساس کرد، بلکه چیزی است که فقط اتفاق می‌افتد. انسان‌ها از سالیان قبل در تلاش بوده‌اند تا زمان را روشن‌تر سازند و به نتیجه‌ی قابل قبولی هم، در این زمینه رسیده‌اند.

یک روز، شروعی از یک زمان قابل اندازه‌گیری است. روز تشکیل شده از دو دوره‌ی زمانی که بدن ما، روز و شب آن را با خوابیدن، با این دوره تطبیق می‌سازد. پس ما هر روز صبح که از خواب بلند می‌شویم، یک روز جدید را آغاز کرده‌ایم.

اختراع ساعت‌ها و استفاده از آن‌ها، ما را در زمان‌بندی دقیق کرده است. وجود ساعت‌های پیشرفته، کوچک‌ترین لحظه‌ها و دقایق را به شکل ذیل اندازه‌گیری می‌کنند:

یک پیکو ثانیه

یک تریلینیوم ثانیه است که کوچک‌ترین واحد زمانی است که بشر تا به حال موفق به اندازه‌گیری آن شده است.

یک نانو ثانیه

یک بیلیونیم ثانیه است. مثالی برای اندازه‌گیری آن تقریباً برابر است با زمانی که یک رایانه‌ی خانگی از برنامه‌ای خارج می‌شود.

یک میکرو ثانیه

برابر با یک میلیونیم ثانیه است.

یک میلی ثانیه

یک هزارم ثانیه است.

یک سنتی ثانیه

یک صدم ثانیه است.

یک دسی ثانیه

که برابر یک دهم ثانیه است.

و بالأخره « یک ثانیه».

ساعت‌ها

یک روز چقدر طول می‌کشد؟ یک روز، طول مدتی است که روز به شب برسد. زمان آن براساس استانداردها به شکل زیر تعریف شده است:

یک روز تشکیل شده است از دو دوره‌ی 12 ساعته؛ یعنی 24 ساعت. هر یک ساعت، 60 دقیقه است و هر دقیقه، 60 ثانیه.

چرا هر روز 24 ساعت است؟

حقیقت آن است که هنوز کسی نمی‌داند! از سال‌های سال قبل، به شکل سنتی، هر روز 24 ساعت در نظر گرفته شده است. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد از قرون گذشته و در مصر، براساس تحقیقات آنان این قرار گذاشته شده است.

این‌که چرا هر دقیقه، 60 ثانیه است و هر 60 دقیقه، یک ساعت؟ باز هم باید بگویم جوابش واضح نیست و در این باره نیز آنطور که گفته‌اند مصری‌‌ها قرن‌ها قبل، تقویمی با 360 روز ساخته‌اند که علمی بوده و از روی این تقویم، بسیاری از یافته‌های خود را ثبت کرده‌اند.

سال‌ها

بشر مفهوم سال را زمانی برگزید که متوجه شد فصل‌ها با یک روش و زمان متوالی تکرار می‌شوند. شناخت فصل‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانید گذر زمان را متوجه شده و خود را برای آب و هوای جدید، آماده سازید. سال از لحاظ علمی به زمانی گفته می‌شود که زمین، یک دور کامل به دور خورشید بچرخد که 365 روز به طول می‌انجامد. این 365 روز از لحاظ علمی نیز معتبر است.

ماه‌ها

ماه دلیل به وجود آمدن مفهوم ماه‌هاست. اگر امروزه به تقویم‌ها نگاه کنید، گیج می‌شوید، چون بعضی از ماه‌ها 30 روز و بعضی 31 روز و حتی 29 روز هستند! می‌گویند سال‌ها قبل، در رُم در تقویم، تنها 10 ماه وجود داشته است، چون 60 روز به درستی محاسبه نشده و حذف شده بود که بعدها به تقویم اضافه شد و ماه‌ها 12 عدد در سال شدند و شاید این، یکی از دلایل به‌هم‌ریختگی بعضی تقویم‌ها باشد!
CAPTCHA Image