گفت‌وگو با احسان قائم‌مقامی ملّی‌پوش شطرنج

نویسنده


قائم‌مقامی برای رکوردشکنی و غلبه بر حریف اشغالگر قدس به ماراتن شطرنج پرداخت. او در مصافی نفس‌گیر و 25 ساعته، همزمان با 614 شطرنج‌باز مسابقه داد. وی با 4/97 درصد پیروزی به حد نصاب لازم رسید و رکورددار مبارزه با حریفان گروهی شد. صحبت‌های هیجان‌انگیز و شنیدنی قائم‌مقامی را در این مورد بخوانید:

خودتان را بیش‌تر معرفی کنید.

در دی‌ماه 1361 متولّد شدم و دانشجوی کارشناسی‌ارشد و متأهل هستم.

همسرتان هم قهرمان شطرنج هستند؟

بله، همسرم خانم شایسته قادرپور از قهرمانان و ملّی‌پوشان بنام شطرنج کشور هستند.

در جهان از چه رتبه‌ای برخوردارید؟

همواره جزو برترین‌های شطرنج بوده‌ام که رتبه‌ی (Rank) بین‌المللی من در این مدّت مابین 67 تا 200 در نوسان بوده است. البته در حال حاضر درجه‌ی بین‌المللی من (Rating) 2606 است که براساس لیستی که هر دو ماه یکبار اعلام می‌شود، این درجه تغییر می‌کند.

رتبه‌ی کدام ‌یک از رقبای داخلی از شما برتر است؟

14 سال است که در کشور از این حیث بی‌رقیب هستم. البته در این سال‌ها در دو دوره به عنوان نفر دوم کشور قرار گرفتم که یک بار با 10 واحد امتیاز کم‌تر نسبت به آقای مرادی در رتبه‌ی دوم قرار گرفتم و در دومین‌بار فقط با یک واحد کم‌تر از آقای واحدی در رتبه‌ی دوم قرار گرفته بودم.

صعود به کدام قلّه‌ی شطرنج در دستور کارتان است؟

هدفم قهرمانی جهان و رسیدن به دایره‌ی پنج تا ده نفر برتر جهان است که دو تا سه سال دیگر انشاءا... به آن دست پیدا می‌کنم. البته برای رسیدن به این هدف باید تلاش فوق‌العاده‌ای داشته باشم تا به اهدافم برسم.

سیمولتانه چیست؟

به مسابقه‌ی شطرنج گروهی می‌گویند که یک نفر با نفرهای زیادی به رقابت می‌پردازد.

چه انگیزه‌ای شما را به مسابقه‌ی گروهی کشاند؟

وقتی در دو مسابقه‌ی پی‌درپی، آناتولی کاپوف قهرمان سابق جهان را شکست دادم، در شبکه‌ی دوم سیما به مردم قول دادم که مسابقه‌های سیمولتانه را برگزار کنم و رکورد جهان را بشکنم. سرانجام پس از کش و قوس فراوان این تصمیم عملی شد تا بتوانم با رکوردشکنی، شطرنج‌باز اوکراینی‌الاصل و تبعه‌ی رژیم صهیونیستی را به زیر بکشم و خود را به صدر رکوردزنان برسانم.

این تصمیم عملی شد؟

بله، با آن‌که درگیر کارهای اجرایی بودم و حدود یک ماه، کم‌تر از سه تا سه و نیم ساعت استراحت می‌کردم، ولی در نهایت با 4/97 درصد پیروزی رکوردشکنی کردم؛ البته در سیمولتانه‌های قبلی خودم که در محدوده‌ی کوچک‌تر و داخلی بود صددرصد پیروز می‌شدم.

روند رکوردشکنی چگونه بود؟

سیمولتانه را خیلی خوب شروع کردم به گونه‌ای که 438 مسابقه‌ی اوّل را فقط با یک مساوی و بقیه را با پیروزی پشت ‌سر گذاشتم، امّا بعد از آن، ضعف عمومی برای دو ساعت بر من مستولی شد و در این زمان بازی دلخواهی به نمایش نگذاشتم. به همین دلیل با یک استراحت 25 دقیقه‌ای و ریکاوری مجدّد، هفت و هشت ساعت پایانی را به خوبی ادامه دادم که عملکرد من در این دو ساعت به 4/97 درصد رسید.

رکورد حاصله کمّی بود یا کیفی؟

در هر دو زمینه رکوردشکنی کردم. از نظر کمّی توانستم همزمان با 614 نفر رقابت کنم که البتّه 800 نفر از کسانی که ثبت‌نام کرده بودند موفّق به حضور در مسابقه نشدند. از نظر کیفی نیز با 4/97 درصد پیروزی رکوردشکنی کردم. همچنین از نظر زمان 25 ساعت و 15 دقیقه مسابقه به طول انجامید.

برای استادبزرگ شدن چه مراحلی طی می‌شود؟

عنوان استاد بزرگ، بالاترین درجه‌ی استادی شطرنج است که به افرادی که بتوانند مدارج در نظر گرفته شده را طی کنند اختصاص پیدا می‌کند. این مدارج در بخش آقایان به این صورت است که ابتدا شطرنج‌باز عنوان استاد ملّی پیدا می‌کند و سپس استاد فدراسیون جهانی می‌شود. بعد از آن استاد بین‌المللی شطرنج و در مرحله‌ی بعد عنوان استادبزرگی به وی تعلّق می‌گیرد.

به عنوان لژیونر در تیم‌های خارجی هم حضور دارید؟

بله، یکی از بازیکنان اصلی تیم هامبورگ آلمان هستم و در میز سه این تیم حضور دارم؛ البتّه مدّتی به دلیل شرکت در مسابقه‌های آسیایی گوانگ‌ژو و مسابقه‌های قهرمانی کشوری و سیمولتانه نتوانستم در مسابقه‌های هامبورگ شرکت کنم، ولی بعد از این مسابقه‌ها مجدداً در تیم هامبورگ فعالیت خود را آغاز نمودم.

سقف آرزوی شما کجاست؟

تنها آرزوی دست‌نیافته‌ام، کسب تک مدال شطرنج دنیاست که کار سخت و مشقّت‌باری است؛ چون شطرنج رشته‌ای است که در شرایط برف و کولاک و باران شدید هم برگزار می‌شود، بنابراین طرفداران زیادی دارد که این کار را سخت می‌کند. ممکن است در حال حاضر و با توجّه به شرایط و امکانات این هدف خنده‌دار به نظر برسد؛ امّا خیلی از اهداف در نظر اوّل خنده‌دار بودند، ولی سرانجام عملی شدند.

در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟

فارغ‌التحصیل کارشناسی حقوق قضایی هستم، امّا به دلیل استمرار تمرین‌ها و اردوهای ورزشی مجبور شدم فوق‌لیسانسم را در رشته‌ی مدیریت ورزشی ادامه دهم. امیدوارم که برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا به رشته‌ی مورد علاقه‌ام، یعنی حقوق بین‌الملل برگردم.

مسابقه‌های پیش رو چه بازی‌هایی هستند؟

مسابقه‌های آزاد کشور سوییس و هم‌چنین مسابقه‌های لیگ کشور به زودی برگزار می‌شوند.

در مسابقه‌های کشوری عضو کدام تیم هستید؟

عضو تیم تهران هستم و با این تیم در مسابقه‌های کشوری شرکت می‌کنم.

در سال جاری چه مسابقه‌های دیگری برگزار می‌شوند؟

مسابقه‌های قهرمانی کشور در سال جاری برگزار می‌شود.

محلّ برگزاری این مسابقه‌ها کدام شهر است؟

این بازی‌ها در شهر تبریز برگزار می‌شوند.

تفاوت مسابقه‌های لیگ و قهرمانی کشور در چیست؟

مسابقه‌های قهرمانی کشور به صورت انفرادی برگزار می‌شود؛ در حالی که در مسابقه‌های لیگ، بازیکنان در قالب تیم‌های مختلف هم در مسابقه‌ها شرکت می‌کنند.

در مسابقه‌های دهه‌ی فجر به چه عنوانی دست یافتید؟

در این مسابقه‌ها به مقام قهرمانی رسیدم.

این مسابقه‌ها در چه سطحی بود؟

سطح مسابقه‌ها بسیار بالا بود. در این بازی‌ها، علاوه بر اساتید داخلی، تعدادی از اساتید دیگر کشورها نیز حضور داشتند.
CAPTCHA Image