افغانستان

نویسنده


پایتخت: کابل

زبان رسمی: فارسی دری‌- پشتو

حکومت: جمهوری اسلامی

مساحت: 647 هزار کیلومتر مربع

جمعیت: 29 میلیون نفر

واحد پول: افغانی

واردات: مواد غذایی، ماشین‌آلات، سیمان

صادرات: محصولات پشمی، فرش، پوست گاو و گوسفند

افغانستان، کشوری است محصور در خشکی و به دریا راه ندارد. این کشور از جنوب با پاکستان، از غرب با ایران، از شمال با تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و از شرق با چین همسایه است. این کشور از زمانی که افغان‌ها در آن ساکن شدند تا 150 سال پیش همواره بخشی از ایران بود؛ اما 150 سال پیش از ایران جدا شد. این کشور از لحاظ جغرافیایی موقعیت مهمی دارد و شاهراه پیوند تمدن‌های بزرگ بوده است. افغانستان نقطه‌ی اصلی راه ابریشم به حساب می‌آید و اسلام نیز از این کشور وارد چین شد.

حدود 80 درصد مردم افغانستان کشاورز هستند و زندگی کل مردم افغانستان از راه کشاورزی می‌گذرد. 10 درصد نیز بافنده‌ی فرش هستند. این بافنده‌ها و کشاورزها در کنار کار اصلی خود به دامداری نیز مشغول‌اند.

تقریباً 99 درصد مردم افغانستان مسلمان هستند و از این تعداد 20 درصد آن‌ها شیعه‌اند. مردم افغانستان در دین خود بسیار پایبند و محکم هستند؛ اما متأسفانه به دلیل نفوذ استعمار، همیشه در این کشور جنگ‌های مذهبی و قومی وجود داشته است. حدود ده قوم مختلف در این کشور زندگی می‌کنند که هیچ‌وقت نتوانستند با هم کنار بیایند. دولت‌ها نیز در افغانستان بیشتر دست‌نشانده بوده و نتوانسته‌اند در دل مردم حکومت کنند. به همین دلیل خرابی‌ها و آوارگی‌های زیادی در افغانستان روی داده است.

در سال 1357 حدود دو میلیون رأس گوسفند و سه و نیم میلیون رأس گاو در این کشور تخمین زده می‌شد، اما در حال حاضر به خاطر جنگ‌ها بسیاری از این حیوانات از بین رفته‌اند و آمار دقیقی از دام‌های این کشور در دست نیست. به دلیل جنگ‌ها، گرسنگی‌ها و آوارگی‌ها اکثر کشاورزان این سرزمین به کشت تریاک رو آورده‌اند. به همین دلیل افغانستان بزرگترین پرورش‌دهنده و صادرکننده‌ی تریاک در جهان به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر به دلیل رفت‌وآمدهای زیاد بین‌المللی در افغانستان و آرامش نسبی سیاسی، آگاهی مردم افزایش پیدا کرده و افغانستان در حال پوست‌اندازی است.

مردم افغانستان مردمی صمیمی و مهمان‌دوست هستند. وجود امام‌زاده‌های زیاد در این کشور نشان از روحیه‌ی مذهبی مردمش دارد. تا حدی که مردم افغانستان معتقدند حضرت علی(ع) در شهر بلخ مدفون هستند. به همین دلیل به این شهر مزارشریف نیز گفته می‌شود.

1- افغانستان همسایه‌ی شرقی ایران

2- کابل، پایتخت این کشور

3- اسکناس افغانی

4- پرچم افغانستان

5- دانش‌آموزان افغان

6- در بعضی از شهرهای این کشور مردم هنوز از هیزم استفاده می‌کنند.

7- زنان قالیباف در افغانستان

8- کودکان افغان

9- کوه‌های همیشه برفی افغانستان

10- اینجا مزارشریف است. افغان‌ها معتقدند که حضرت علی(ع) در اینجا به خاک سپرده شده است.

11- یک ساختمان مدرن تجاری در کابل

12- یکی از جاده‌های کابل

13- مسجدجامع هرات

14- جنگلی در افغانستان

15- آرامگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی

16- مناره‌ی غزنین

17- دختران دانش‌آموز

18- بازاری در کابل
CAPTCHA Image