عمان

نویسنده


پایتخت: مسقط

زبان رسمی: عربی

حکومت: پادشاهی

مساحت: 500 هزار کیلومتر مربع

جمعیت: 3 میلیون نفر

واحد پول: ریال

واردات: ماشین‌آلات، مواد غذایی، حیوانات زنده

صادرات: نفت خام، ماهی، منسوجات

عمان، یک کشور پادشاهی است که در کنار دریای عمان واقع است. این کشور از شمال با دریای عمان، از غرب با عربستان و امارات و از جنوب با یمن همسایه است. کشور عمان دو تکه است. تکه‌ی کوچک آن بالای کشور امارات و تکه‌ی اصلی پایین این کشور قرار دارد؛ یعنی کشور امارات، سرزمین عمان را به دو تکه تقسیم کرده است.

مردم عمان مردمی آرام و سازگار هستند. زمانی که پیامبراکرم(ص) دو تن از یارانش را به عمان فرستاد تا مردم این سرزمین را به دین اسلام دعوت کنند، عمانی‌ها بدون هیچ دردسری دین اسلام را پذیرفتند. عمان جمعیت کمی دارد؛ فقط 3میلیون نفر. نیمی از این 3 میلیون نفر عمانی‌الاصل و بقیه مهاجرند. 75 درصد عمانی‌ها مسلمان و بقیه هندو یا مسیحی هستند.

از میان مسلمانان 10 درصد شیعه و بقیه اهل تسنن هستند که در میان آنها خوارج نیز فراوان‌اند. بزرگترین پایگاه خوارج امروزه، کشور عمان است.

عمان تنها کشور عربی است که حکومت آن پادشاهی مطلقه است. این کشور نه مجلس دارد، نه رئیس‌جمهور و نه نخست‌وزیر. فقط یک پادشاه دارد که همه‌چیز زیر نظر او اداره می‌شود. عمان حتی قانون اساسی هم ندارد. قانون، فقط حرفی است که پادشاه می‌زند.

عمان کشور مرفهی است، اما مثل همه‌ی کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس گرم و مرطوب است. با این حال خاک آن برخلاف خاک کشورهای همجوار، سبز و حاصلخیز است.

با این‌که مردم این کشور در رفاه نسبی به سر می‌برند برای خرید معمولاً راه کوتاه عمان تا دُبی را طی می‌کنند و از بازارهای دبی خرید می‌نمایند.

عمان دارای یک دانشگاه است، اما مساجد زیبا و فراوانی دارد. خوب است بدانید بزرگ‌ترین فرش جهان در مسجد سلطان قابوس انداخته شده است. این فرش را 600 قالیباف نیشابوری در ایران بافته‌اند.

پادشاه فعلی عمان، یعنی سلطان قابوس امسال چهلمین سال پادشاهی خود را جشن می‌گیرد.

(شرح عکسها)

1- عمان، کشوری است در کنار دریای عمان

2- پایتخت عمان مسقط نام دارد.

3- پرچم عمان

4- این هم اسکناسش

5- بازاری در عمان

6- بچه‌های عمانی در لباس سنتی

7- پارچه‌فروشی در مسقط

8- جاده‌ی ساحلی

9- چه مسجد زیبایی!

10- رودی در عمان

11- صحرای شنی

12- ماهیان زیبای دریای عمان

13- کاخ پادشاه عمان

14- مسجد بزرگ سلطان قابوس

15- بزرگ‌ترین فرش جهان در مسجد سلطان قابوس
CAPTCHA Image