ورزشی/پینت‌بال (Paintball)


پینت‌بال‌، در انگلیس یک ورزش گروهی است‌، که دو تا  گروه یا دو تیم از بازی‌کنان سعی در حذف یک دیگر با گلوله‌های رنگی دارند‌. این ورزش را می‌شود در فارسی در قیاس با تیراندازی «رنگ‌آمیزی» نامید‌. پینت‌بال یک توپ یا گلوله‌ی ژلاتینی است که داخل آن با رنگ خوراکی پر شده است و پس از شلیک با تفنگ و برخورد به هدف‌، ترکیده و رنگ آن پخش می‌شود‌. صحنه‌ی این مسابقه در نگاه اول شبیه به میدان جنگ واقعی است‌. در طول مسابقه هر کس از دو تیم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و رنگی شد‌، از بازی حذف می‌شود و مسابقه آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا یک تیم به‌طور کامل حذف شود‌. قوانین پینت‌بال در میان کشور‌های مختلف‌، متفاوت است و شامل تسخیر پرچم‌، حذف بازی‌کنان تیم حریف‌، دفاع یا حمله به یک نقطه‌ی خاص و یا گرفتن اشیای مهم و پنهان‌شده در منطقه‌ی بازی است‌. بازی می‌تواند از چند ثانیه تا ساعت‌ها طول بکشد و این بستگی به نوع بازی و حذف تیم حریف دارد‌. از این ورزش به دلیل هیجان زیاد دومین ورزش هیجان‌انگیز جهان یاد می‌شود‌.

این ورزش نخستین بار در سال 1981 در ایالات متحده‌ی آمریکا برگزار شد‌.

ورزش پینت‌بال در ایران

ورزش پینت‌بال در سال 1382 پا در سرزمین وسیع ایران گذاشت و اولین لیگ رسمی ایران در سال 1387 برگزار شد‌.

پینت‌بال در ایران با رشد خوب و سریعی رو‌به‌رو شده است و تقریباً در تمام نقاط ایران باشگاه‌های پینت‌بال وجود دارند و بسیاری از استان‌ها و شهر‌ها مانند اصفهان‌، کرمان‌، ساری‌، قزوین‌، کرمانشاه و... دارای تیم حرفه‌ای هستند‌.

مسابقه‌های بین‌المللی پینت‌بال با حضور کشورهایی از سراسر جهان در سال 1387 در جزیره‌ی کیش برگزار شد که با قهرمانی تیمی از آمریکا و نایب قهرمانی تیم ملی ایران پایان یافت‌. لیگ ایران هر ساله در چهار دوره برگزار می‌شود و شامل دسته‌ی برتر و دسته‌ی دو است‌.

وسایل پینت‌بال

1- مارکر: اسلحه‌ی پینت‌بال را مارکر (نشانه‌گذار) می‌نامند‌.

2- هاپر یا لودر: مخزن گلوله‌ی اسلحه است‌.

3- بانکر: مانع‌های بادی این ورزش است. همان‌طور که در تصویرها می‌بینید‌. در مسابقه‌ها از این مانع‌های بادی استفاده می‌شود‌.

4- گوگلز یا مساسک: محافظ است و شامل محافظ چشم‌، محافظ گوش و صورت است‌.

برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به سایت رسمی انجمن پینت‌بال مراجعه کنید‌.

CAPTCHA Image