سرزمین‌های اسلامی/چچن

نویسنده


چچن، سرزمین کوچکی در روسیه است که مردم آن حدود 500 سال پیش به اسلام روی آوردند. این سرزمین که امروزه به صورت خودمختار و جمهوری اداره می‌شود حدود یک‌میلیون نفر جمعیت دارد که بیش‌تر آنان در روستاها زندگی می‌کنند.

مسلمانان چچن علاقه‌ی زیادی به دین خود دارند و سال‌هاست که برای استقلال سرزمین خود می‌جنگند. دولت روسیه نیز سال‌هاست که به آزار مردم این سرزمین می‌پردازد.

یکی از رهبران قدیمی مسلمانان چچن «منصور آشورما» نام دارد. منصور آشورما که ده‌ها سال پیش در چچن زندگی می‌کرد آرزو داشت که بتواند یک کشور اسلامی در ناحیه‌ی قفقاز به وجود آورد، اما موفق نشد. حدود 70 سال پیش نیز در زمان جنگ جهانی دوم، استالین، رهبر شوروی، بسیاری از مسلمانان چچن را به سیبری تبعید کرد تا بتواند جلو مبارزه‌ی آن‌ها را بگیرد. مبارزه‌ی عمیق و جدی چچنی با دولت روسیه حدود 15 سال پیش شروع شد. مردم چچن از دولت روسیه می‌خواستند که استقلال چچن را به رسمیت بشناسد. همان‌طور که استقلال 15 جمهوری خودمختار خود را به رسمیت شناخته بود؛ اما دولت روسیه درخواست آن‌‌ها را نپذیرفت و نیروهای خود را وارد این جمهوری کرد. در نتیجه‌ی جنگ میان نظامیان روسیه و مردم چچن حدود 40هزار نفر در چچن کشته شدند که 35هزار نفر آن‌ها غیرنظامی بودند. در این جنگ‌ها رئیس‌جمهور این سرزمین که «جوهر دودایف» نام داشت به طرز مظلومانه‌ای کشته شد.

چچن سرزمینی سرد، اما سرسبز است. مردم آن در حال حاضر دست از جنگ با روسیه برداشته‌اند، اما هنوز آرزوی تشکیل یک دولت مستقل اسلامی را در سر می‌پرورانند. به امید پیروزی آن‌ها!

CAPTCHA Image