روزهای ماندگار

نویسنده


1 آذر، روز خانواده

می‌دانم پدرم، خسته و کوفته از سر کار می‌آیی. بعد از شام باید زود بخوابی تا برای فردا آماده شوی. می‌دانم سخت است؛ ولی من هم نیاز دارم که کمی کنارت بنشینم و با تو درد دل کنم. سعی کن حداقل امشب را زودتر به خانه بیایی و کنار هم باشیم.

 

5 آذر، تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره)، سال 1358

پیرزن گفت: «خدا عمرت بده پسرم. یک کیلو موز برایم بخر.»

رو به دوستم گفتم: «چه پیرزن شکمویی! بیا برویم که دارد دیر می‌شود.»

به سر کوچه که رسیدیم، دوستم راهش را کج کرد و رفت توی مغازه‌ی میوه‌فروشی. یک‌کیلو موز با پرتقال خرید و گفت: «همین‌جا وایستا. الآن می‌آیم.»

 

6 آذر، آغاز سال 1433 قمری

واقعاً چه رازی در این ماه قمری است. محرم را می‌گویم. ماهی که آغازگر یک سال است و با اندوه شروع می‌شود. با خون شروع می‌شود. شاید محرم می‌خواهد بگوید که همیشه باید بیدار بود و با بیداری و آگاهی باید شروع کرد.

 

10 آذر، اول دسامبر، روز جهانی مبارزه با ایدز

امروز یک روز برای هشدار است. هشدار برای این‌که باید مواظب خود و اطرافیان باشیم. دنیا دارد پیچیده می‌شود و بیماری‌ها و مریضی‌ها هم پیچیده‌تر. پس حواست را جمع کن و بدان که هر روز باید بیدار و آگاه باشی.

 

12 آذر، شهادت آیت‌ا‌... سیدحسن مدرس، روز مجلس

رضاخان دیگر تحمل مدرس را نداشت. او با همه‌ی قدرت، توان و داریی‌اش در مقابل مرد ساده‌زیستی مثل مدرس، کم آورده بود. مدرس همچنان آرام و متین و قاطع در مقابل رضا شاه می‌ایستاد و از حق مردم دفاع می‌کرد. بالأخره در یکی از روزهای سال 1316 رضا خان دستور ترور مدرس را داد و مأموران، این مرد مبارز را که فریاد مردم بود به شهادت رساندند.

 

12 آذر، 3 دسامبر، روز جهانی معلولان

تا حالا با عصا راه رفتی؟ تا حالا شده روی ویلچر راه بروی؟ تا حالا شده عینک ته‌استکانی به چشمت بزنی یا به گوشت سمعک بزنی؟ یک‌بار امتحان کن و ببین که چه می‌کشند.

14 آذر، 9 محرم، تاسوعای حسینی

آن آب‌آور به ما آموخت که می‌توان تشنگی را کنار گذاشت و به یاد تشنگان بود و با کودکان این‌گونه هم‌دردی کرد. آن مرد دلاور، شجاعتش را به ما هدیه داد تا در زندگی تابلو شجاعت‌مان سبز باشد و ترس را کنار بگذاریم.آن باوفا با خواهر و برادر، وفاداری را به ما یاد داد و گفت که می‌توان در اوج قدرت به برادری وفادار بود. ماه بنی‌هاشم را می‌گویم؛ برادر امام سوم.

 

15 آذر، 10 محرم، عاشورای حسینی

من کشته‌ی اشکم؛ هر مؤمنی مرا یاد کند، اشکش روان می‌شود.

امام حسین(ع)

 

20 آذر، شهادت سومین شهید محراب آیت‌ا‌... سیدعبدالحسین دستغیب، سال 1360

 

26 آذر، روز حمل و نقل

فرقی نمی‌کرد تعطیل باشد یا نه. هر سال عمو در چنین روزی با اتوبوسش می‌آمد و همه را سوار می‌کرد و به یک جای خوش آب‌و‌هوا می‌برد. او با این کارش روز حمل و نقل را به ما تبریک می‌گفت. حالا ماشین دست پسرعمو است. پسرعمو همه‌روزه تعطیل است و  فقط در چنین روزی با اتوبوس مسافرکشی می‌کند. مثلاً می‌خواهد بگوید خیلی کار می‌کند.

 

27 آذر، شهادت آیت‌ا‌‌... دکتر محمد مفتح، سال 1358

هم به حوزه می‌رفت و هم در دانشگاه درس می‌داد. انسان روشن و دل‌پاکی بود. دانشجوها خیلی دوستش داشتند. او رفت و با رفتنش حوزه و دانشگاه را با هم متحد کرد.

30 آذر، شب یلدا

کاش می‌شد اسم شب یلدا را می‌گذاشتند: «شب بدون تلویزیون.» چون همه دور هم جمع می‌شویم و تلویزیون تماشا می‌کنیم! بعضی وقت‌ها هم سر انتخاب شبکه دعوای‌مان می‌شود. هرچه باشد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارند.

CAPTCHA Image