غزه/سرزمین‌های اسلامی

نویسنده


غزه، نام شهری عرب‌نشین در نوار غزه است. جمعیت این شهر حدود 400 هزار نفر است و ساکنان آن را عرب‌های فلسطینی تشکیل می‌دهند.

غزه تا سال 630 میلادی در دست یهودیان بود، اما در این سال به دست مسلمانان تسخیر شد. از آن‌جا که هاشم، پدربزرگ پیامبر گرامی اسلام(ص) در این شهر مدفون است، این شهر همواره یک مرکز مهم اسلامی شناخته می‌شد. می‌گویند هاشم در یک سفر تجاری که به غزه داشته در این شهر از دنیا رفته و در همان‌جا به خاک سپرده شده است.

در قرن 12 میلادی غزه درگیر جنگ‌های صلیبی شد، اما مسلمانان کنترل آن را در دست گرفتند. در قرن 16 عثمانی‌ها آن را تصرف کردند و در جنگ جهانی اول انگلستان این شهر را اشغال کرد. سپس یهودیان بعد از تشکیل دولت اسراییل این شهر را از آن خود دانستند، اما در سال 1948 مصر به غزه حمله کرد و این شهر را اشغال کرد. این شهر 20 سال در دست مصر بود تا این‌که اسراییل طی جنگ‌های شش‌روزه غزه را پس گرفت.

در سال 1993 اسراییل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین توافق‌نامه‌ای امضا کردند و کنترل این شهر به دست مسلمانان سپرده شد.

اکنون شهر غزه به دست مسلمانان فلسطینی اداره می‌شود، اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. جمعیت آن به طور بی‌رویه‌ای زیاد می‌شود، فقر و بی‌کاری در شهر شایع شده، بهداشت شهر به شدت نارساست و سیستم تخلیه‌ی فاضلاب مشکلات جدی ایجاد کرده است.

گذشته از آن حمله‌های گاه و بی‌گاه اسراییل به این شهر، اجازه‌ی پیش‌رفت به آن نمی‌دهد. همچنین متأسفانه خودِ مسلمانان فلسطین نیز به چند گروه دشمن تبدیل شده‌اند که هوای حکومت، اجازه‌ی کمک به حل مشکلات شهری را نمی‌دهد.

اقتصاد غزه از طریق کاشت مرکبات و صنایع کوچک مثل نساجی و مواد غذایی اداره می‌شود.

مردم غزه سال‌هاست در آرزوی یک زندگی آرام و بی‌دغدغه و بدون ترس از گلوله‌های اسراییل هستند. مطمئناً روزی پیروز خواهند شد و جهان‌گردان بسیاری از غزه دیدن خواهند کرد.

این کودکان و نوجوانان مگر چه کرده‌اند؟

چه دودی، چه جنگی

دانشگاه الازهر غزه

راه‌های زیرزمینی در غزه برای در امان ماندن از بمب‌های اسراییلی

زندگی در غزه جاری است

ساحل غزه

غزه‌ی زیبا در جنگ

محله‌ای قدیمی در غزه

مسجدی در غزه

نقشه‌ی غزه

نماز بر شهدای غزه

نمایی از غزه‌ی زیبا

ورزشگاه فلسطین در غزه

همه‌ی شهیدان غزه

CAPTCHA Image