سرزمین‌های اسلامی/اینگوش

نویسنده


اینگوش یا طبق تلفظ روس‌ها اینگوشتیا یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است. پایتخت آن ماگاس و جمعیت آن حدود 500 هزار نفر است. اینگوشی‌ها مسلمان هستند و در اصل قفقازی به حساب می‌آیند که صدها سال است در سرزمین اینگوش زندگی می‌کنند. در سال‌های 1943 و 1944 دولت شوروی سابق هزاران اینگوشی را از سرزمین خود تبعید کرد و به قزاقستان و اطراف آن فرستاد. جرم این تبعیدی‌ها همکاری با ارتش آلمان بود؛ اما 15 سال بعد اینگوشی‌ها دوباره به سرزمین خود برگشتند.

اینگوشی‌ها سال‌های سال با مردم سرزمین چچن، یک جمهوری خودمختار مسلمان‌نشین به نام چچن اینگوش را ترتیب داده بودند؛ اما به دلیل فعالیت‌های استقلال‌طلبانه، دولت روسیه، این سرزمین را به دو جمهوری چچن و اینگوش تقسیم کرد.

متأسفانه به دلیل بی‌توجهی‌های دولت روسیه به خواسته‌های مسلمانان این منطقه، نارضایتی‌ها در میان ساکنان آن افزایش یافته است. جنگ و درگیری میان نیروی دولتی و ساکنین اینگوش باعث شده که گروهی تروریست نیز دست به آشوب بزنند.

اینگوش سرزمینی سرد، اما سبز و آباد است. مردم اینگوش دوست دارند بدون حضور نیروهای امنیتی و نظامی در خیابان‌ها، به زندگی و برپایی امور مذهبی‌شان بپردازند. آن‌ها برای این کار از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

یکی از رهبران معروف اینگوش یک روحانی مبارز به نام شیخ شامل بود. شیخ شامل به همراه پسرانش سال‌های زیادی به مبارزه با نیروهای تزار پرداخت، اما در آخر او را دستگیر کرده به اوکراین تبعید کردند. این روزها در خانه‌ها و خیابان‌های اینگوش طرفداران شیخ شامل فراوان‌اند.

اینگوش در جنگ

پرچم اینگوش

اینگوش، سرزمینی سرسبز

زنان باحجاب اینگوشی

بزرگ‌ترین مسجد اروپا در اینگوش

شیخ شامل، رهبر مبارزان مسلمان سرزمین اینگوش و اطراف آن که سال‌ها با ستم‌گران تزاری جنگید.

قسمت سبز، مشخص‌کننده‌ی مرز اینگوش است.

کودکی در لباس مبارزان اینگوش

کوه‌های سبز و سر به فلک‌کشیده‌ی اینگوش

یک کودک اینگوشی در لباس محلی

CAPTCHA Image