سرزمین‌های اسلامی

نویسنده


 

 


پاتانی

پاتانی یکی از ایالت‌های کشور تایلند است که حدود 80٪ جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. پاتانی در سال‌های دور جزء کشور مالزی بود، اما بعدها به تایلند پیوست.

پاتانی یکی از مراکز مهم تحصیل و تدریس علوم اسلامی در جنوب شرق آسیاست.

رابطه‌ی مسلمانان پاتانی و دولت مرکزی تایلند همواره رابطه‌ای اختلاف‌آمیز بوده است، اما چند سال است که دولت تایلند سعی در جذب مسلمانان دارد، به مدارس آنان کمک مالی می‌کند، اجازه‌ی نشر قرآن به زبان تایلندی را به مسلمانان داده است و به پوشش اسلامی آنان احترام می‌گذارد. با این حال مسلمانان تمایل به استقلال و خودمختاری دارند تا بتوانند راحت‌تر زندگی کنند و راحت‌تر سنت‌های اسلامی خود را به جا بیاورند.

مسلمانان پاتانی از لحاظ اقتصادی نیز بسیار عقب‌مانده‌تر از بوداییان این کشور هستند و با این که در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی مردم تایلند بهتر شده وضعیت مسلمانان تغییری نکرده است.

مسلمانان پاتانی در دهه‌های اخیر شاهد جنایت‌های بی‌شماری بودند. جنایت‌هایی که نه تنها از سوی دولت و پلیس تایلند بر ضد مسلمانان صورت می‌گیرد بلکه افرادی دیگر جدا از دولتی‌ها به بها‌نه‌ی مبارزه با دولت مرتکب این جنایت‌ها می‌شوند.

متأسفانه بسیاری از رهبران مسلمانان یا کشته و یا ناپدید شده‌اند. نمونه‌ی آن حاجی سولونگ است که حدود شصت سال پیش ناپدید شد و دیگر بعد از آن هیچ‌کس از او اطلاع ندارد، اما همچنان نام او هست و خواسته‌های او خواسته‌های مسلمانان است.

پاتانی به شدت زیر نظر دولت تایلند است

پرچم پاتانی

حال و روز مسلمانان تایلند. مگر آن‌ها چه می‌خواهند؟

زن مسلمان سیل‌زده‌ی تایلندی

کودکان زیبا و باحجاب پاتانی

کودکان مسلمان پاتانی در لباس سنتی

مدرسه‌ای در پاتانی

مسجد زیبای پاتانی

مسلمانان در حال وضو گرفتن

نماز جماعت

CAPTCHA Image