دور دنیا/شیلی

نویسنده


پایتخت: سانتیاگو

حکومت: جمهوری

مساحت 756950 کیلومتر مربع

جمعیت: 17 میلیون نفر

واحد پول: پزو

دین: کاتولیک

زبان: اسپانیولی

صادرات: مس، میوه، ماهی

واردات: نفت و مواد پتروشیمی

شیلی کشوری است در آمریکای جنوبی که به صورت یک نوار باریک در کنار اقیانوس آرام تشکیل شده است. این کشور، کشوری است با عرض بسیار کم و درازای بسیار زیاد. آن‌قدر باریک که همه‌ی پانزده استان آن در یک ردیف از بالا به پایین قرار گرفته‌اند.

شیلی از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با پرو و از شرق با بولیوی و آرژانتین همسایه است.

نژاد مردم شیلی، اسپانیایی است، امّا سرخ‌پوستان نیز تعداد زیادی از جمعیت شیلی را تشکیل می‌دهند. شیلی به دلیل دراز بودنش کشور عجیبی است. فاصله‌ی شمال تا جنوب این کشور، حدود 4000 کیلومتر است. به خاطر همین ساعت‌های طلوع و غروب آفتاب در این کشور متفاوت است. مثلاً در جنوب شیلی هوا بسیار سرد است و شب و روز بسیار طولانی است. چند ماه شب است و چند ماه روز.

کشور شیلی با نام سالوادور آلنده شناخته می‌شود. آلنده چهل سال پیش به ریاست جمهوری شیلی انتخاب شد و برنامه‌های اصلاحی زیادی را به اجرا گذاشت؛ امّا سرانجام با دخالت‌های آمریکا و جاسوسان سیا، فرمانده‌ی ارتش این کشور کودتا کرد، آلنده را اعدام نمود و خود به جای او نشست. ژنرال پینوشه در دوران 16 ساله‌ی حکومتش دیکتاتوری وحشت‌ناکی در شیلی راه انداخت و هزاران نفر را به قتل رساند.

از حوادث عجیب پیش‌آمده در شیلی، نجات 33 معدنچی گرفتار در عمق 700 متری زمین است. این 33 نفر به مدت 69 روز در اعماق زمین گرفتار بودند و سرانجام با کمک دانش‌مندان و مردم شیلی، زنده و سالم بیرون کشیده شدند. این حادثه یکی از حوادث عجیب و به یاد ماندنی در تاریخ بشریت است.

CAPTCHA Image