سرزمین‌های اسلامی/کاشغر

نویسنده


 

 


شهر کاشغر، شهری است در شمال غربی جمهوری چین. کاشغر از شهرهای کهن چین به‌شمار می‌رود و معروف به «مروارید جاده‌ی ابریشم» است. این شهر، شهری آباد و پر‌جمعیت است. جمعیت آن حدود سه‌و‌نیم میلیون نفر است که 98٪ آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

سعدی در باب پنجم گلستان حکایتی درباره‌ی سفرش به کاشغر دارد. این شهر یک شهر تاریخی است با معماری زیبای چینی‌- اسلامی. در این شهر ده‌هزار مسجد وجود دارد. با این حال دولت کمونیست چین اجازه‌ی هیچ‌گونه پیشرفتی به آن‌ها نداده است. مسلمانان چین حق ورود به هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی را ندارند. همچنین حق چاپ کتاب و ورود به رادیو تلویزیون از آن‌ها گرفته شده است. فرهنگ آن‌ها ثابت است و از سالیان دور تاکنون تغییری نکرده است. مسلمانان چین به‌خصوص کاشغر سال‌هاست که برای گرفتن حق‌شان با دولت چین مبارزه می‌کنند.

در سال‌های اخیر مبارزات مردم کاشغر با دولت کمونیست چین افزایش پیدا کرده است. گسترش روزبه‌روز دین اسلام در اطراف کاشغر باعث شده که به تعداد مسلمانان این منطقه افزوده شود به نحوی که امروزه در کشور چین حدود هفتاد‌میلیون مسلمان زندگی می‌کنند، امّا هویت و نقطه‌ی مرکزی آن در استان سین‌کیانگ است که کاشغر نمونه‌ی برجسته‌ی آن است. کمونیست‌ها از این گسترش روزافزون دینی به شدت هراس دارند و سعی می‌کنند به هر صورت که شده آن را کنترل کنند. مسلمانان کاشغر به هویت و سنت خود بسیار علاقه دارند و به فرهنگ خود احترام می‌گذارند. آن‌ها سعی می‌کنند با روی آوردن به کشاورزی و مشاغل آزاد خود را از هرگونه وابستگی به دولت کمونیست برهانند.

CAPTCHA Image