روزهای ماندگار

نویسنده


 

 


شیخ اشراق

نام : شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیر سهروردی.

لقب: نورالانوار و شهاب‌الدین و شیخ اشراق و شیخ مقتول

تاریخ تولد: ۵۴۹ ق. در سهرورد زنجان.

وفات: ۵ رجب ۵٨۷ ق. در قلعه‌ی حلب، سوریه.

سهروردی در روزگاری زندگی می‌کرد که مردم، از درک افکار او ناتوان بودند و به همین دلیل، عده‌ای از فقهای شهر حلب (سوریه) او را به کفر متهم کردند و ملک ظاهر، حاکم حلب، اگر چه خود مجذوب شیخ اشراق شده بود و دوست نداشت زندانی‌اش کند، اما به توصیه‌ی پدرش صلاح‌الدین ایوبی وی را زندانی کرد. این فیلسوف سرانجام، به گونه‌ای مرموز از دنیا رفت. برخی از شاگردانش که عقیده داشتند، او را به قتل رسانده‌اند، وی را شیخ شهید خواندند.

* 8 مرداد، بزرگ‌داشت شیخ اشراق

زندگی به دیگران

شرایط اهدای خون: حداقل سن 17 سال و حداکثر سن 65 سال، حداقل وزن 50 کیلوگرم، عدم کم‌خونی، مصرف برخی داروها، نداشتن آلرژی، فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی.

* 9 مرداد، روز اهدای خون

حق آدم‌ها

یکی سیاه است و دیگری سفید؛ آن یکی سرخ است و این یکی زرد. با این حال هیچ کدام ملاک برتری آدم‌ها نیست. مهم این است که آدم‌ها به هر رنگ، هر شکل و مذهبی که باشند، به حقوق‌شان احترام گذاشته شود.

* 14 مرداد، روز حقوق بشر

خبر داغ

تنها در سال 2004 بیش از ۷۶۶ خبرنگار در نقاط مختلف جهان بازداشت شده‌اند و دست کم ۱۴۶۰ تن از آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. محمود صارمی از خبرنگاران پر‌تلاش و آزاده‌ای بود که از حضور در خطرناک‌ترین میدان‌ها ترس به دل راه نداد. او خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که در سال 1377 همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان از سوی نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید.

* 17 مرداد، سالروز شهادت «محمود صارمی»، روز خبرنگار

بخشنده‌ی بزرگ

خدیجه ثروتش را به محمد(ص) بخشید؛ ولی این احساس را نداشت که می‌بخشد، بلکه این احساس را داشت که از او هدایت را که بر همه‌ی گنج‌های سراسر جهان برتری دارد، به دست می‌آورد. او احساس می‌کرد محبت و دوستی را به حضرت محمد(ص) اهدا می‌کند؛ ولی در عوض همه‌ی ابعاد خوش‌بختی را به دست می‌آورد.

سلیمان کتانی، نویسنده‌ی عرب

* 19 مرداد، 10 رمضان، وفات حضرت خدیجه(س)

کریم اهل‌بیت

تا خدا هست و خدایی می‌کند، مجتبی مشکل‌گشایی می‌کند.

میلاد حسن(ع) خسرو دین است امشب/ شادی و سرور مؤمنین است امشب/ از یمن قدوم مجتبی(ع) طاعت ما/ مقبول خداوند مبین است امشب.

* 24 مرداد، 15 رمضان، ولادت باسعادت امام حسن مجتبی(ع)

مثل پرستوها

برای امتحان هم که شده یک روز خودت را در اتاق حبس کن. ببین چه احساسی به تو دست می‌دهد. حالا فرض کن به زور در این اتاق زندانی شدی و دارند تو را آزار می‌دهند. با این همه احساس رنج فراوان می‌کنی. فکرش را بکن سال‌ها پیش مردانی از ایران در زندان‌های عراق اسیر بودند. نه یک روز نه یک ماه؛ بعضی‌ها هشت سال دربند بودند. هشت سال خودش یک عمر است. آزادگان شهیدان زنده‌ی سال‌های دفاع مقدس‌اند که به احترام‌شان باید برخاست.

* 26 مرداد، بازگشت آزادگان به میهن

پرواز عاشقانه

روزه باشی و در مسجد و مشغول نیایش. این گونه رسیدن به خدا چه‌قدر عظیم است. امروز کسی در مسجد به آسمان پرواز کرد که در مسجد به دنیا آمده بود.

* 28 مرداد، 19 رمضان، ضربت خوردن امام علی(ع)

بهترین شب

خبر آوردند که امشب از هزار شب بهتر است و یک اتفاق ویژه می‌افتد و آن این‌که

امشب دست ملکوت به طرف زمین کشیده می‌شود...

* 29 مرداد، شب قدر

شهید محراب

از اول خلقت بشر تا امروز/ مظلوم‌ترین شهید محراب علیست.

* 30 مرداد، 21 رمضان، شهادت امام علی(ع)

CAPTCHA Image