کشمیر

نویسنده


کشمیر دره‌ای است در ایالت جامو و کشمیر. این ایالت، شمالی‌ترین ایالت هند است و تنها ایالت این کشور است که اکثریت مردم آن مسلمان هستند. در این ایالت 67٪ مردم مسلمان‌اند و در دره‌ی کشمیر 95٪ مسلمان زندگی می‌کنند.

کشمیر به علت سرسبزی، آبادانی و زیبایی به بهشت زمین معروف است؛ اما جنگ اجازه‌ی نفس کشیدن به مردم این ایالت را نمی‌دهد. یک سوم این ایالت در اختیار پاکستان است و دو سوم آن در اختیار هند. مسلمانان دره‌ی کشمیر با هر دو این دولت‌ها مخالف‌اند و معتقدند که کشمیر باید به صورت یک کشور مستقل مسلمان‌نشین اداره شود. به خاطر همین سال‌هاست که با دولت‌های هند و پاکستان در جنگ هستند.

مسلمانان کشمیر به آداب مذهبی خود بسیار پایبند هستند. در این سرزمین مساجد بسیاری وجود دارد. معروف‌ترین آن‌ها مسجد حضرت بال است که برای ساکنان کشمیر بسیار مقدس است و آن‌ها معتقدند که یک تار موی پیامبر اسلام در این مسجد نگه‌داری می‌شود. در جشن عید فطر که چند روز به طول می‌انجامد مسلمانان کشمیر مراسم خاصی برپا می‌کنند. آن‌ها حاجات خود را از خدا می‌خواهند.

زمانی که دولت هند برای مدتی کوتاه این مسجد را به حالت تعطیل درآورده بود مسلمانان کشمیر با اعتراضات گسترده‌ی خود باعث بیرون رفتن هندوها از اطراف این مسجد شدند و اعلام کردند بعد از شست‌وشو و غسل دادن مسجد وارد آن شده و مراسم دینی خود را به جا خواهند آورد.

زبان مردم کشمیر هندی و اردو است، اما خط رسمی آن‌ها فارسی است.

CAPTCHA Image