دور دنیا/زیمباوه


نام کشور: زیمباوه

پایتخت: حراره

حکومت: جمهوری

مساحت: 757/390 کیلومتر مربع

جمعیت: 5/13 میلیون نفر

واحد پول: دلار

دین: مسیحی

صادرات: پلاتینیوم، پنبه و طلا

واردات: ماشین‌آلات، دارو و سوخت

زمیباوه، کشوری است در جنوب آفریقا که از جنوب با آفریقای جنوبی و بوتسوانا، از شمال غرب با زامبیا و از شرق با موزامبیک همسایه است.

این کشور تا سال 1970 مستعمره‌ی انگلستان بود، اما در این سال به استقلال رسید و به جمهوری زمیباوه معروف شد. حکومت تازه به دوران رسیده‌ی زمیباوه با به قدرت رسیدن، همه‌ی زمین‌های کشاورزی را از کشاورزان سفیدپوست گرفت و آن‌ها را به سیاه‌پوستان داد. با این کار، صنعت کشاورزی در زیمباوه رو به ضعف نهاد و کشاورزان سفیدپوستی که سال‌های سال در این صنعت فعالیت می‌کردند بی‌کار شدند. به همین دلیل اقتصاد زیمباوه به هم ریخت. تورم بالا رفت و دولت قدرت کنترل آن را از دست داد.

«موگابه» رئیس‌جمهور آن کشور حاضر به کنار رفتن نشد و همه‌ی قدرت‌ها را به دست گرفت. مخالفانش را سرکوب کرد و روابطش را با کشورهای گوناگون به هم زد. زمیباوه با همه‌ی این حرف‌ها کشور توریستی و زیبایی است. بزرگ‌ترین آبشار دنیا با نام ویکتوریا در این کشور قرار دارد. این آبشار به گونه‌ای است که در بعضی از ماه‌های سال می‌توان بر لبه‌ی آن ایستاد و دوردست‌ها را تماشا کرد بدون ترس از افتادن. آب و هوای این کشور عالی است. طلای سرشاری دارد و پنبه و تنباکوی زیادی در آن کشت می‌شود. هر سال توریست‌های زیادی به این کشور می‌آیند، ولی تورم در آن بیداد می‌کند. اسکناسش بیش‌ترین صفر را در بین پول‌های دنیا دارد. هر دلار آمریکا یک میلیون و چهارصد هزار دلار زیمباوه قیمت دارد. وقتی کسی برای خرید می‌رود باید اسکناس زیادی با خودش حمل کند. بیماری ایدز یکی از مشکلات اصلی این کشور است و حدود 25٪ مردم ایدز دارند.

CAPTCHA Image