تاتارستان

نویسنده


تاتارستان یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است. دلیل نام‌گذاری این سرزمین وجود قوم تاتار است. اکثریت مردم تاتارستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. تاتارها حدود هزار سال پیش به اسلام روی آوردند و مساجدی در این سرزمین ساختند؛ اما بعد از روی کار آمدن تزارها فشار بر مسلمانان این منطقه زیاد شد. در سال 1550 میلادی که ایوان مخوف(1) بر روسیه حکومت می‌کرد، فشار بر مسلمانان این منطقه زیادتر شد و آن‌ها را به اجبار وادار به پذیرش دین مسیحیت کردند، به طوری که چند سال بعد همه‌ی مساجد این سرزمین خراب شد؛ اما 200 سال بعد دوباره مساجد ساخته شدند. تاتارها حدود 9 میلیون جمعیت دارند، اما به دلیل فشارهای سیاسی- مذهبی که تزارها و کمونیست‌ها بر مسلمانان تاتار داشتند بسیاری از آنان به مناطق دیگر مهاجرت کردند و اکنون فقط حدود 4 میلیون نفر در تاتارستان زندگی می‌کنند.

یکی از زیبایی‌های شگفت‌انگیز تاتارستان وجود مسجد «قل شریف» در پایتخت آن، یعنی قازان است. این مسجد بزرگ‌ترین مسجد روسیه است و نام آن را از نام امام جماعت آن گرفته‌اند. سیدقل شریف یک روحانی مبارز بود که در طول اشغال تاتارستان به شهادت رسید.

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات فرهنگی در این سرزمین برگزاری جشنواره‌ی منبر طلایی است. این جشنواره به بررسی و انتخاب بهترین فیلم اسلامی در دنیا می‌پردازد و کارگردانان مسلمان زیادی هر ساله در این جشنواره شرکت می‌کنند.

مسلمانان تاتارستان مردمی خون‌گرم، قانون‌گرا و میانه‌رو و مخالف هر نوع خشونت هستند.

1) تزار معروف روسیه که به خاطر جنایات زیادش به ایوان مخوف شهرت یافت.

CAPTCHA Image