روزهای ماندگار

نویسنده


 

 


شهر 36 میلیونی

پایین تابلو نوشته :جمعیت 36 میلیون نفر. می‌پرسم: «مگر چنین چیزی امکان دارد؟» گفت: «آزادی خرمشهر نتیجه‌ی هم‌دلی و مقاومت جمعیت 36 میلیونی ایران بود.»

* 3 خرداد1361، روز آزادسازی خرمشهر

سفارش

امام محمد باقر(ع): «تو را به پنج چیز سفارش می‌کنم : اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو، اگر مدحت کنند شاد مشو و اگر نکوهشت کنند، بی‌تابی مکن.

* 14 خرداد، 1 رجب، ولادت امام محمد باقر(ع)

دعا کنید

 روزهای آخر بود. گفتم: «آقا دارم می‌روم نماز جمعه بخوانم. حرفی برای مردم ندارید؟» گفت: «به مردم سلام برسانید و بگویید دعا کنید که خدا من را بپذیرد. دعا کنید که خدا من را ببرد.» خداحافظی کردم، اما دلم نمی‌آمد این را به مردم بگویم. مانده بودم. نه می‌توانستم بگویم و نه می‌توانستم نگویم. با احمدآقا برگشتیم پیش آقا. گفتم: «این جور بگوییم مردم خیلی ناراحت می‌شوند.» آقا گفت: «خیلی خب، اگر می‌بینید مردم ناراحت می‌شوند، بگویید ان‌شاءالله خوب شدم و بیرون آمدم، خودم جواب محبت‌های شما را می‌دهم.»

«کتاب یادها، ص278، به نقل از آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی.»

* 14 خرداد 1368، رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری

این جرقه‌ی کوچک

با انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه 15 خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه بود، از نخستین ساعات روز 15 خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام هم‌راه بود. این حرکت مردم شروعی بود برای یک انقلاب بزرگ.

* 15 خرداد 1342، قیام خونین مردم علیه استبداد

به خاطر محیط زیست

استفاده از محصولات کاغذی یا چوبی. استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی و یا دوچرخه.

استفاده از کامپیوترهای لب‌تاپ که انرژی کم‌تری نسبت به کامپیوترهای رومیزی مصرف می‌کنند. استفاده از تلویزیون LCD  که کم‌مصرف‌اند و کم‌تر حرارت تولید می‌کنند. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های حبابی. خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیک و کامپیوتری موقع خوابیدن.

* 15 خرداد، روز جهانی محیط زیست

از خود راضی

امام علی‌النقی(ع): «کسی که از خود راضی باشد خشمناکان بر او زیاد خواهند بود.»

* 16 خرداد، 3 رجب 254 ه.ق. شهادت امام علی النقی(ع)

مثل شمشیر

امام جواد(ع): «از رفاقت با شرور بپرهیزید که مانند شمشیر ظاهری خوب و اثری بد دارد.»

* 23 خرداد، 10 رجب 195ه.ق. ولادت امام محمدتقی(ع)

شادی

امیرالمؤمنین(ع): «ریشه‌ی خرد توانمندی است و میوه‌ی آن شادی.»

* 26 خرداد، 13 رجب، ولادت امام علی(ع)

بی‌آب

جنگل یکی از نشانه‌های خداست. در مقابل،خدا بیابان را آفرید تا ببیند چند مرده حلاجیم. آیا می‌توانیم دل بیابان را هم مثل جنگل پرطراوت کنیم. امتحان سختی است.

* 27خرداد، روز جهانی بیابان‌زدایی

جهان ما

جهان را ما، نه آن چنان که واقعاً هست می‌بینیم، جهان را ما آن چنان که ما واقعاً هستیم، می‌بینیم.

اگر تنهاترین تنها شوم باز خدا هست. او جانشین همه‌ی نداشتن‌هاست.

* 29 خرداد1356، درگذشت دکتر علی شریعتی

نجوا

خوش دارم که در نیمه‌های شب در سکوت مرموز آسمان و زمین به مناجات برخیزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتنی آسمان بگشایم. آرام‌آرام به عمق کهکشان‌ها صعود نمایم، محو عالم بی‌نهایت شوم. از مرزهای علم وجود  در گذرم و در وادی ثنا غوطه‌ور شوم و جز خدا چیزی را احساس نکنم.

* 31خرداد1360، شهادت دکتر مصطفی چمران

CAPTCHA Image