مغولستان

نویسنده


نام کشور: مغولستان

پایتخت: اولان باتور

حکومت: جمهوری

مساحت: 000/564/1 کیلومتر مربع

جمعیت: حدود 3 میلیون نفر

واحد پول: تاگریک

دین: بودایی (‌4٪ مسلمان)

زبان: مغولی

جمهوری مغولستان، کشوری آسیایی است که از شمال با روسیه و از جنوب با چین همسایه است. در حقیقت این کشور میان چین و روسیه محاصره شده است. این کشور، نهمین کشور بزرگ دنیاست.

مغولستان زادگاه قوم مغول است. مردم جهان، مغول‌ها را با چنگیزخان می‌شناسند. چنگیزخان رهبر جهان‌گشای مغول‌هاست که قبیله‌های آن کشور را با هم متحد کرد و یک امپراتوری شکست‌ناپذیر به وجود آورد. مردم مغولستان در قدیم قومی جنگ‌جو و مهاجم بودند و چون همیشه به چین دست‌‌اندازی می‌کردند، امپراتوری چین برای جلوگیری از هجوم آن‌ها مجبور به ساخت دیوار چین شد.

مغولستان هوای بسیار سردی دارد. پایتخت آن، سردترین پایتخت دنیاست. بیابان «گُبی» که لقب سردترین بیابان دنیا را دارد در جنوب این کشور قرار گرفته است.

مغولستان نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد که حدود یک میلیون نفر آن در پایتخت زندگی می‌کنند. در بعضی از نقاط سرد این کشور گوزن ارزش زیادی برای مردم به خصوص بیابان‌نشین‌ها دارد. دلیل آن این است که در این نقاط به خاطر سرمای زیاد اسب‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند. بیابان‌نشین‌ها هم در سواری از گوزن‌ها استفاده می‌کنند و هم از شیر آن‌ها بهره می‌برند.

تعداد زیادی از خانواده‌های مغولستان ایلیاتی هستند. به همین دلیل نیز دام فراوانی در مغولستان پرورش داده می‌شود. در مغولستان نزدیک به 44 میلیون رأس دام وجود دارد. به خاطر همین مغولستان بزرگ‌ترین صادر کننده‌‌ی پشم بز است. با این همه، بیش از یک سوم مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

فرهنگ این کشور از روزگار قدیم تا کنون تفاوت زیادی نکرده است.

CAPTCHA Image