خبر ماه


عضویت رایگان

رئیس اداره‌ی کتاب‌خانه‌های عمومی «آغاجاری» گفت شورای اسلامی این شهر حق عضویت 500 دانش آموز محروم منطقه را پرداخت می‌کند تا به عضویت افتخاری کتاب‌خانه‌های عمومی آغاجاری درآیند.

خانم «سکینه حقیقی» افزود هم‌کاری اداره‌ی کتاب‌خانه‌های عمومی و اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه می‌تواند در تشویق دانش آموزان به کتاب‌خوانی کمک کند.

او گفت هرچه ارتباط بین کتاب‌خانه‌های عمومی با مسجدها بیش‌تر باشد، افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی در شهرستان‌ها آسان‌تر است.

نویسنده‌های کودکان و نوجوانان، خوش‌اقبال‌ترند

نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان در صدر فهرست برترین نویسندگان کتاب‌خانه‌های بریتانیا قرار گرفتند.

در سایت ایبنا نوجوان آمده است: کتاب‌خانه‌های بریتانیا فهرستی از کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند که بیش‌ترین آمار امانت را داشته‌اند. در این فهرست، نام هفت نفر از نویسندگان کتاب‌های کودکان و نوجوانان بالاتر از دیگر نویسندگان جای گرفته است.

«گرافالو» کتابی است که بیش‌ترین آمار امانت را در کتاب‌خانه‌های بریتانیا به خود اختصاص داده است. «جولیا دونالدسون» این اثر را نوشته است. او در فهرست نهایی، مکان هفتم را دارد.

«گرافالو» را «آتوسا صالحی» به فارسی ترجمه کرده و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال 1388 منتشر کرده است.

شورای کتاب 48 ساله

شورای کتاب کودک، 48 سالگی خود را جشن گرفت. این سازمان در سال 1341 و با هدف رشد و ترویج ادبیات کودک و نوجوان کشور از سوی چند نفر از صاحب نظران این حوزه تشکیل شد.

شورای کتاب کودک در راستای اهداف خود در حوزه‌ی ادبیات کودکان، فعالیت‌های زیادی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه‌های مختلف اشاره کرد. یکی از این کارگاه‌ها، کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان است.

«فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان» یکی دیگر از فعالیت‌های این شورا به حساب می‌آید که از سال 1358 آن را آغاز کرده است. این فرهنگ‌نامه در 24 جلد طراحی و تاکنون 13 جلد از آن منتشر شده است. این کتاب، نخستین کتاب مرجعی است که به زبان فارسی، هم‌راه با تصویر و برای کودکان و نوجوانان تألیف شده است.

خالق «کوزت» 209 ساله شد

«ویکتور ماری هوگو» 26 فوریه‌ی 1802 به دنیا آمد. او را بزرگ‌ترین شاعر قرن 19 فرانسه و شاید بزرگ‌ترین شاعر در عرصه‌ی ادبیات فرانسه می‌دانند. «هوگو» در کنار شعر، آثار داستانی بسیاری نیز دارد و بنیان‌گذار مکتب رمانتیسم است.

«ویکتور ماری هوگو» در خانواده‌ای نظامی در فرانسه به دنیا آمد. سال‌های کودکی او در کشورهای مختلف سپری شد.

«ویکتور هوگو»ی نوجوان، هم‌زمان با تحصیل و مطالعه‌ی آثار ادبی، نگارش تصنیف‌های ادیبانه‌ای را نیز آغاز کرد. او پیش از 20 سالگی، نخستین قصه‌ی بلند خود را منتشر کرد و با انتشار این کتاب به جمع ادیبان راه یافت.

هوگو مدتی یک پست سیاسی در حکومت فرانسه بر عهده داشت؛ اما این مشغولیت سیاسی، اعتراضاتی را به وجود آورد که باعث گوشه‌نشینی او شد. هوگو در این سال‌های انزوا، شاه‌کار جهانی‌اش، «بینوایان» را نوشت. او درباره‌ی نگارش رمان بینوایان گفته است: «من این کتاب را برای همه‌ی آزادی‌خواهان جهان نوشته‌ام.»

کتاب «بینوایان» بارها برای ساخت نمایش‌نامه، فیلم و حتی سریال‌های کارتونی مورد استفاده قرار گرفته است. کارتون مشهور بینوایان که بارها از تلویزیون ایران پخش شده، یکی از این آثار اقتباسی است که بخشی از زندگی دختر نوجوانی به نام کوزت را روایت می‌کند. دختری که با سختی در خانه‌ی خانواده‌ای به نام «تناردیه» زندگی می‌کند.

هوگو تا 76 سالگی که سلامتی‌اش را از دست داد، فعال ماند و به نوشتن ادامه داد و در سال 1885 پس از تحمل چند سال بیماری، در 83 سالگی در پاریس درگذشت. بیش از دومیلیون نفر در مراسم خاک‌سپاری او شرکت کردند.

مهم‌ترین رمان‌هایی که هوگو نوشته عبارت‌اند از: «بوگژ ارگال»، «هان یسلند»، «آخرین روز یک محکوم»، «نوتردام دوپاری» یا «گوژپشت نوتردام»، «کلود گدا»، «بینوایان»، «کارگران دریا»، «مردی که می‌خندد» و «نود و سه».

پیچیده‌ترین جورچین جهان

یک مرد هلندی پیچیده‌ترین مکعب روبیک جهان را ساخته است که حتی خودش هم به سختی می‌تواند آن را حل کند!

آقای «اسکار ون دیونتر» 45 ساله که علاقه‌ی خاصی به سرگرمی‌های فکری دارد، پس از خسته شدن از مکعب‌های روبیک معمولی تصمیم گرفت که نمونه‌ی پیچیده‌تری از آن‌را بسازد. مکعب ساخته شده از سوی این مرد هلندی در هر وجه خود 17 ردیف دارد و در مجموع شامل 1539 خانه است.

این آقا که برای حل مکعب‌های روبیک معمولی 2 دقیقه وقت می‌گذارد، می‌گوید گاهی پس از چند روز تلاش هم نمی‌تواند از پس حل مکعب اختراعی‌اش برآید.

مکعب روبیک نوعی جورچین است و یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های فکری جهان به حساب می‌آید.

جوان‌ترین ناشران جهان

دو پسر 14 ساله با منتشر کردن مجله‌ی خودشان به عنوان جوان‌ترین ناشران جهان شناخته شدند. این دو دانش‌آموز، شش ماه است که مجله‌ی‌شان را بدون هیچ کمکی منتشر می‌کنند و اکنون با جذب آگهی به سودآوری رسیده‌اند.

«شان اسپونر» و «لوئیز پورتر» گزارش‌ها و عکس‌های این مجله را از شهر محل اقامت خود تهیه می‌کنند و در اوقات فراغت در خانه صفحات آن را آماده می‌کنند.

مجله‌ی آن‌ها که حوادث و اتّفاق‌های شهر «کوربی» (انگلستان) را پوشش می‌دهد اکنون بیش از پنج هزار خواننده‌ی ثابت دارد. به خاطر بالا بودن هزینه‌ی چاپ، آن‌ها از یک چاپگر رنگی استفاده می‌کنند. هرچند این مجله رایگان است، امّا چاپ آگهی فروشگاه‌ها و مشاغل محلی انتشار آن را سودآور کرده است.

شهر یک نفره

به گزارش اداره‌ی آمار آمریکا، یک شهر در این کشور وجود دارد که سکنه‌ی آن تنها یک نفر است. در این گزارش آمده که شهر «لاست اسپیرینگ» در ایالت «وایومینگ» که در سال 1880 میلادی بنا شده است، در طول سالیان متمادی و قرن‌ها‌ی گذشته به دلیل شرایط حاکم و دگرگونی‌های محیطی رفته‌رفته از جمعیتش کاسته شده و هم اکنون تنها یک نفر ساکن آن است. این شهر در سال 2000 میلادی، چهار سکنه داشت.

قدیمی‌ترین کیک عروسی جهان

رسانه‌های انگلستان از کشف قدیمی‌ترین کیک جهان به قدمت 113 سال از زیرزمین یک شیرینی فروشی خبر دادند.

این کیک برای یک مراسم عروسی در سال 1898 درست شده و حتی در جریان بمباران جنگ جهانی دوم از آن حفاظت شده است. رنگ این کیک طبق سلیقه‌ی عروس و داماد در ابتدا سفید بوده، امّا گذشت زمان رنگ آن را به قهوه‌ای تغییر داده است.

در حال حاضر این کیک در موزه‌ی کوچکی به نام «ویلیس» نگه‌داری می‌شود. مسؤول این موزه می‌گوید: «این کیک‌ که تماماً از میوه تهیه شده در دوره‌ی حکومت ملکه ویکتوریا درست شده است. گویا عروس و داماد از کیک راضی نبوده‌اند و آن را در شیرینی فروشی رها کرده‌اند.»

گرفتن دیپلم در 81 سالگی

رسانه‌های دولتی آمریکا اعلام کردند که یک مرد 81 ساله پس از سال‌ها موفق به دریافت دیپلم شد. رئیس دبیرستان «پیتس» در ایالت نیویورک در مصاحبه‌ای گفت: «زیگفرید وینتال، 81 ساله در سال 1944 میلادی برای حضور در جنگ جهانی دوم مدرسه را ترک کرد و در این مدت هم موفق نشد بار دیگر برای ادامه تحصیل به دبیرستان بازگردد. شش ماه پیش این مرد پس از سال‌ها به مدرسه برگشت و اکنون موفق به گرفتن دیپلم شده است.»

بازگرداندن جواهرات 75 میلیون دلاری

رسانه‌های آمریکا اعلام کردند یک راننده تاکسیِ مسلمان جواهرات «75 میلیون دلاری» را به صاحبش بازگرداند.

«زبیرجالو» 42 ساله که یک راننده تاکسیِ مسلمان در ایالت نیویورک است، گفت: «روز گذشته پس از پیاده شدن آخرین مسافر، متوجه شدم که یک ساک سفیدرنگ درون تاکسی جا مانده است. هنگامی که ساک را باز کردم متوجه شدم جواهرات زیادی هم‌راه با 229 دلار پول نقد و چند قطعه عکس درون ساک است. پس از پی‌گیری، ساک را بدون دست زدن به محتویاتش به صاحبش باز گرداندم.»

CAPTCHA Image