هواپیمای خورشیدی

نویسنده


اخیراً هواپیمایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند پرواز موفقیت‌آمیزی را در آسمان سوئیس انجام داد. این پرواز بدون یک قطره سوخت انجام گرفت.

این هواپیما «سولار ایمپولس» نام دارد که با انرژی خورشید کار می‌کند. هواپیمای خورشیدی در یک روز آفتابی از یک فرودگاه نظامی به هوا برخاست و بعد از شتاب گرفتن با سرعت کم‌تر از 28 مایل در ساعت به هوا برخاست. هدف بعدی این هواپیما این است که هم در روز و هم در شب بتواند بدون سوخت پرواز کند.

به‌کارگیری این هواپیمای سبک و وابسته به انرژی خورشیدی فواید زیادی دارد، که بزرگ‌ترین فایده‌اش در حفظ محیط زیست است.

برخی این پرواز را یادآور روزهای اولیه‌ی پرواز هواپیماهای سرنشین‌دار برادران رایت می‌دانند. این دو برادر هم در سال 1903 از سرعت‌ها و مسافت‌های کم شروع کردند.

لازم است بدانید که به پرواز درآوردن هواپیماها با انرژی خورشیدی موضوع جدیدی نیست. در سال 1980 یک هواپیمای خورشیدی فوق‌العاده سبک با یک خلبان، پرواز نمایشی کوتاهی در یک منطقه‌ی مسطح انجام داد و در سال 1981 نیز یک خلبان، پرواز 5 ساعته‌ای از فرانسه به انگلیس انجام داد؛ اما در میان این‌ها، این هواپیمای خورشیدی جدید امیدوارکننده‌تر است.

سازندگان این هواپیمای خورشیدی تصمیم دارند که با استفاده از 12000 سلول خورشیدی باتری‌های قابل شارژ و چهار موتور الکتریکی، با این هواپیما به دور جهان بگردند. آن‌ها به طور منظم توقف‌هایی خواهند داشت تا هواپیمای خود را به مشتاقان نشان داده و از مزایای آن تعریف کنند.

CAPTCHA Image