خبر ماه


باکو میزبان قرآن‌های نفیس و تاریخی

مجموعه‌ی تاریخی، فرهنگی شروان‌شاهان شهر باکو، میزبان نوزدهمین نمایشگاه قرآن‌های نفیس و تاریخی با عنوان «گنجینه‌ی نور» است.

در این نمایشگاه بیش از 200 جلد از قرآن‌های قدیمی و نفیس در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. از جمله قدیمی‌ترین مصحف شریف این نمایشگاه قرآنی 600 ساله است. قرآن‌های خطی قرون گذشته مزین به خطوط و تزیینات هنرمندانه، قرآن‌های چاپ سنگی نفیس با بیش از 120 سال قدمت و کوچک‌ترین قرآن‌ها در ابعاد چند سانتی‌متری نیز در این نمایشگاه دیده می‌شوند.

نخستین خانه‌ی کاغذی

کارشناسان روسی از ساخت نخستین خانه‌ی منطبق با الگوی صرفه‌جویی در انرژی در منطقه‌ی «آلتای» این کشور خبر دادند که نه تنها انرژی در آن تلف نمی‌شود، بلکه ساکنان آن تا بیش از 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. این ساختمان 3 طبقه، 19 آپارتمان دارد و به 22 باطری خورشیدی مجهز است.

کشف یک «درِ» 5 هزارساله در سوئیس

باستان‌شناسان در شهر زوریخ سوئیس یک «درِ» چوبی کشف کردند که متعلق به 5 هزار سال قبل است.

گفته می‌شود این در یکی از کهن‌ترین اشیایی است که در اروپا از دل خاک بیرون کشیده و به دست باستان‌شناسان کشف شده است. طراحی و ساخت این درِ چوبیِ 5 هزار ساله در نوع خود بی‌نظیر و جالب است.

سرپرست گروه باستان‌شناسی گفت که سن این در با حلقه‌های درختی آن مشخص شده است.

بازگشت کتاب امانتی پس از 74 سال به کتاب‌خانه

مقامات یک کتاب‌خانه در ایالت کالیفرنیا از بازگردانده شدن یک کتاب پس از 74 سال خبر دادند. «هزل سوسون» 95 ساله که اهل منطقه‌ی ساکرامنتو در آمریکاست در مصاحبه‌ای گفت که این کتاب را در زیرزمین منزل مسکونی‌اش یافته و متوجه شده که این کتاب در سال 1937 میلادی از کتاب‌خانه‌ی ایالتی به امانت گرفته است. سپس با تماس تلفنی، مقامات کتاب‌خانه‌ی «آمادور» را در جریان قرار داده است.

مرد 80 ساله، 62 هزار کیلومتر را راهپیمایی کرد

یک مرد 80 ساله‌ از سال 1974 میلادی تاکنون بیش از 62 هزار کیلومتر راهپیمایی کرده است.

والتر بیرلی 80 ساله گفت: «من از پنجم نوامبر سال 1974 به مدت 36 سال است که 62 هزار و 764 کیلومتر پیاده‌روی کرده‌ام. من این کار را تنها برای حفظ تناسب بدنم انجام می‌دهم و قصد دارم تا زمانی که سرپا هستم به این کار بپردازم.»

کشف فسیل بزرگ‌ترین مار جهان

محققان فسیل باقی‌مانده‌ی بزرگ‌ترین مار جهان را در یکی از معادن ذغال‌سنگ کشف کرده‌اند.

طول این مار که «تیتانوبوآ» نام دارد 13 متر است و گفته می‌شود این مار بین 50 تا 60 میلیون سال پیش در جنگل‌های حاره‌ای واقع در شمال کلمبیا زندگی می‌کرده است.

پژوهش‌گران تخمین می‌زنند این مار بسیار بزرگ بوده و وزن آن به بیش از یک تن می‌رسیده است.

بازسازی چهره‌ی زن 5 هزار ساله‌ی ایرانی

محققان ایرانی و ایتالیایی، چهره‌ی اسکلت کشف شده متعلق به یک زن را که در شهر باستانی سوخته در استان سیستان و بلوچستان ایران کشف شد، بازسازی کردند.

چهره‌ی این زن ایرانی که 5 هزار سال پیش در شهر سوخته زندگی می‌کرده و صاحب قدیمی‌ترین چشم مصنوعی جهان است، در موزه‌ی ملی هنر شرقی در «رم» با حضور مقامات ایرانی به نمایش درآمد.

بزرگ‌ترین ساعت جهان

بزرگ‌ترین ساعت جهان در عربستان سعودی در حال ساخت است. این ساعت دارای چهار وجه است، با ابعاد 43 در 33 متر و در نوع خود از عجایب به شمار می‌رود و روی برجی در حال آماده‌سازی و ساخت است.

این برج که 600 متر ارتفاع دارد در کنار 6 برج دیگر بر مسجدالحرام مشرف هستند و به علت همین اشراف، با اعتراضات بسیاری روبه‌رو شده است. ساخت این ساعت که 6 برابر ساعت «بیگ بن»‌ لندن -بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ساعت جهان- است، به دست مهندسان آلمانی و سوئیسی از 5 سال پیش آغاز شده است.

CAPTCHA Image