درختکاری/گفت‌وگو با محمدنبی سعادت‌فر

نویسنده


زندگی ماشینی و رایانه‌ای بسیاری از مردم دنیا را اسیر خود کرده است.

اغلب انسان‌ها فقط به دنبال کار و زندگی خود هستند و ظاهراً فرصتی برای انجام کارهای دیگر که به روح آن‌ها مربوط می‌شود ندارند و همیشه از نداشتن وقت گلایه می‌‌کنند. البته کسانی هم پیدا می‌شوند که کارهای روزمره نتوانسته مانعی برای فعالیت‌های دیگر‌شان شود. آقای محمدنبی سعادت‌فر یکی از این افراد است. ایشان با این‌که کارمند دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه‌ی قم است، از کارهای دیگر غافل نمانده است. او توانسته‌ است با هم‌کاری تعدادی از دوستان و اهل محل خود در گسترش فضای سبز محل خود تلاش کند. با ایشان گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

· آقای سعادت‌فر! چه‌طور شد که به فکر کاشتن درخت در محل خود افتادید؟

- من خودم علاقه‌ی خاصی به گل و گیاه دارم و سعی می‌کنم در محیط کار و منزل، فضای دلنشینی را به وجود بیاورم و از دیدن نعمت‌های خداوند لذت ببرم. همیشه در حیاط منزل گل و گیاه می‌کارم و به آن رسیدگی می‌کنم. وقتی دیدم در محله‌ی ما متأسفانه فضای سبز و درخت وجود ندارد، به فکر افتادم این کار را در محله انجام دهم.

· از کی کارتان را شروع کردید؟

- حدود یک سال پیش بود که با یکی از دوستانم به نام آقای قدرتی این موضوع را مطرح کردم. ایشان از این طرح خیلی استقبال کردند، ولی گفتند اجرای این طرح بدون هم‌دلی و هم‌کاری اهالی محل خیلی سخت و دشوار است؛ اما من گفتم تصمیم خودم را گرفته‌ام، و اگر خدا بخواهد با هم‌کاری نوجوانان و جوانان محل این کار را انجام می‌دهم.

· نحوه‌ی کارتان چگونه بود؟

- یک روز با آقای قدرتی محل‌های مورد نظر را برای کاشت درخت علامت‌گذاری کردیم. بعد متوجّه شدیم به تنهایی از عهده‌ی کندن جای درخت‌ها برنمی‌آییم. قرار شد از بقیه‌ی بچه‌های اهل محل کمک بگیریم.

· نهال درخت‌ها را از کجا آوردید؟

- برای تهیه‌ی نهال تلاش کردیم از فضای سبز شهرداری و منابع طبیعی حواله‌ی درخت تهیه کنیم؛ امّا برای آن‌که زودتر کار را شروع کنیم و چهره‌ی محل را تغییر دهیم، تصمیم گرفتیم از اهالی محل کمک نقدی بگیریم. برای همین پاکت‌هایی را تهیه کردیم و‌ در آن طرح درختکاری و نحوه‌ی کمک‌رسانی را به اطلاع مردم رساندیم. این پاکت‌ها را به منزل اهالی فرستادیم. شاید باورتان نشود. بعد از دو- سه روز مبلغ قابل توجّهی جمع شد.

· درخت‌ها را خودتان کاشتید؟

- بله، با کمک اهالی محل خواستیم درخت‌ها را بکاریم. از کودک و نوجوان گرفته تا افراد بزرگ‌سال و معتمدین محل در این طرح خداپسندانه شرکت کردند. علاوه بر درختکاری، کوچه‌ها را هم تزیین کردیم.

· برخورد مردم با شما چگونه بود؟

- برخورد مردم بحمدالله خوب بود. تعدادی که در این طرح کمک کردند و عدّه‌ای دیگر هم با چای و شیرینی از دوستان پذیرایی می‌کردند و ما را تشویق می‌کردند. خبر این‌کار در همه‌ جا پیچید و حتی صدا و سیما هم به مناسبت روز درختکاری از فعالیت‌های ما گزارش تهیه کردند.

· آیا بجز درختکاری، طرح دیگری را در نظر دارید اجرا کنید؟

- بله، به یاری خدا قصد داریم طرح تحت پوشش قرار دادن ایتام محل و کمک به خانواده‌های نیازمند را هم اجرا کنیم. امید داریم با عنایت خدا و معصومین(ع) و کمک مردم بتوانیم این کار را نیز به سرانجام برسانیم.

· حرف ناگفته‌ای اگر مانده؟

- در پایان می‌خواستم از تمامی اهالی محل، نوجوانان و جوانان تشکر کنم و برای همه‌ی آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم.﷼

 

CAPTCHA Image