خبر ماه


افتتاح پارکی با مشخصه‌های فرهنگ اسلامی در چین

چینی‌ها در حرکتی فرهنگی در منطقه‌ی «نینگشیا» پارک فرهنگی- اسلامی به نام چایناهوی تأسیس کردند.

استفاده از کپی بناهای اسلامی و معروف جهان و ترکیب آن با معماری چینی، زیبایی خاصی به این پارک داده است.

قوم «هوی» دارای فرهنگی چینی- اسلامی است و بناهایش نیز بر همین اساس ساخته شده است.

در این پارک نشانه‌هایی از معماری ایرانی، به ویژه بناهای تاریخی اصفهان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بازگرداندن 570 لاک‌پشت قاچاق به دریا

پلیس جزیره‌ی بالی در اندونزی قایق بزرگی را که حامل 570 لاک‌پشت قاچاق بود، توقیف کرد و بعد از دستگیری صاحبان قایق با کمک مردم لاک‌پشت‌ها را به آب انداختند.

قیمت هر لاک‌پشت سبز 560 دلار است. در بازارهای اندونزی گوشت لاک‌پشت سبز، علاقه‌مندان بسیاری دارد.

گفتنی است، سم موجود در گوشت این حیوان هر از گاهی جان تعدادی را می‌گیرد. با این همه برخی از مردم آسیای شرقی هنوز عبرت نگرفته‌اند.

کشف فسیل تنباکو با قدمت 5/2 میلیون سال

یک گروه دیرینه‌شناس از کشف برگ‌های تنباکوی فسیل‌شده متعلق به 5/2 میلیون سال پیش در شمال کشور پرو خبر داد.

این گروه دیرینه‌شناس که در بخشی از جنگل‌های آمازون تحقیق می‌کرد موفق شد توده‌ای مکعبی‌شکل از تنباکوی فسیل‌شده به ابعاد 30 سانتی‌متر را در بستر رودخانه‌ی مارانون در شمال شرق این کشور کشف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشت تنباکو در این منطقه 5 هزار سال سابقه دارد.

محمّد، اولین نام برای پسران انگلیسی

سال گذشته، محبوب‌ترین اسم برای پسران انگلیسی، «محمّد» اعلام شد.

روزنامه‌ی «دیلی میل» در تازه‌ترین گزارش خود از نام‌های نوزادان پسر انگلیسی، نوشت نام «محمّد» بر اسم‌هایی مانند جک و هنری پیشی گرفته است. در حالی که در 14 سال گذشته، نام جک بیش‌ترین نامی بود که برای پسران انگلیسی انتخاب می‌شد.

نام «محمّد» با 14 نگارش متفاوت در زبان انگلیسی نوشته می‌شود و اختلاف نگارش‌ها به اختلاف در تلفظ‌ها مربوط است.

بزرگ‌ترین الماس جهان

بزرگ‌ترین الماس جهان در آسمان قرار دارد.

دانش‌مندان تکه الماسی زیبا و درخشان را در آسمان شناسایی کرده‌اند که بیش از 10 میلیارد تریلیارد تریلیارد قیراط وزن دارد و ارزش آن در حدود 10 میلیون تریلیارد تریلیارد دلار است.

این تکه کربن عظیم بلوری‌شده در حدود 50 سال نوری از ما فاصله دارد و متأسفانه دست هیچ انسانی به آن نمی‌رسد. گفته شده که این الماس احتمالاً بقایای یک ستاره‌ی خاموش‌شده است که زمانی مثل خورشید می‌درخشید.

بخشش پول به خاطر شادی

یک زن و شوهر کانادایی مبلغ 2/10 میلیون دلار از جایزه‌ی خود را که در یک مسابقه برنده شده بودند به مردم بخشیدند.

این زوج با شرکت در یک رقابت، موفق شدند 9/10 میلیون دلار پول نقد برنده شوند. این خانواده پس از یک هفته تصمیم گرفتند فقط 700 هزار دلار از این پول را برای برطرف کردن مشکلات زندگی خود نگه دارند و مابقی آن را به افراد گرفتار ببخشند.

این زوج مسن در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که احساس می‌کنند گروه‌های خیریه استفاده‌ی بسیار مناسب‌تری از این پول خواهند کرد و پس از مرگ‌شان مردم از آن‌ها به خوبی یاد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند در خانه‌ی قدیمی خود راحت هستند و پول نمی‌تواند برای‌شان شادی بیاورد.

کشف یک انبار فیلم مربوط به جنگ جهانی اول

تحقیقاتی در پاریس پرده از راز یک انبار فیلم از جنگ جهانی اول برداشت که برای مدت یک قرن مخفی مانده بود.

این فیلم‌ها حاوی تصاویر هوایی منحصر به فردی است که خلبان‌های انگلیسی هنگام عملیات در جنگ جهانی اول تهیه کرده‌اند. محققان می‌گویند این تصاویر، نگاه تازه‌ای درباره‌ی جنگ جهانی اول ایجاد می‌کند. در این تصاویر نشان داده می‌شود که چگونه شهرها در جنگ ویران شده‌اند.

پرواز یک هواپیما بر فراز مناطق درگیر جنگ منجر به کشف این انبار شد.

کشف قدیمی‌ترین تبر سنگی در استرالیا

باستان‌شناسان از کشف و شناسایی یک تبر سنگی در زمین‌های بومی‌نشین استرالیا خبر دادند که قدمت آن به 35 هزار و 500 سال قبل می‌رسد!

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، باستان‌شناسان می‌گویند این تبر سنگی قدیمی‌ترین شیء از نوع این ابزار باستانی به شمار می‌رود که تاکنون کشف شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شخصی که از آن استفاده می‌کرده، لبه‌ی سنگی تبر خود را با ساییدن آن بر سطوح سنگی دیگر تیز می‌کرده است.

روایت انقلاب اسلامی برای نوجوانان و جوانان

میرعظیم قوام که تاکنون 18 عنوان کتاب نوشته، از چاپ کتاب «روایت انقلاب اسلامی ویژه‌ی جوانان و نوجوانان» خبر داد و گفت: در این اثر، وقایع شکل‌گیری انقلاب به زبانی ساده و برای قوت بخشیدن به شناخت کلی مخاطب از وقایع آن به نگارش درآمده است.

وی با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار داشت:‌ کتاب «روایت انقلاب اسلامی ویژه‌ی جوانان و نوجوانان» به شکل‌گیری انقلاب اسلامی در 3 دوره اشاره دارد که بخش نخست آن به زمینه‌های شکل‌گیری، بخش دوم به عوامل پیروزی و آخرین بخش به دستاوردهای انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

کودکان یزدی کتاب‌های کانون را در خیابان ورق می‌زنند

مدیرعامل کانون، نخستین کتاب «خیابان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد را در ایستگاه اتوبوس روبه‌روی مرکز شماره‌ی 2 کانون یزد رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایبنا نوجوان «سیدصادق رضایی» در آیین رونمایی نخستین «کتاب خیابان» در سرای آذر (مرکز شماره‌ی 2 یزد)، با استقبال از اجرای این طرح، ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند در ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی تأثیرگذر باشد.

مرکز شماره‌ی 2 یزد هدیه‌ای از مهدی آذریزدی پدر قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب است که به یاد این نویسنده «سرای آذر» نام‌گذاری شده است.

مسؤول کتاب خیابان گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی شورای فرهنگی مرکز به این نتیجه رسیدیم که کتاب خیابان را در تابلوهای اعلانات ایستگاه‌های اتوبوس ایجاد کنیم تا خانواده‌ها و کودکانی که در صف انتظار اتوبوس هستند، کتاب را مطالعه کنند.»

کتاب‌های 13 نویسنده به کتاب‌خانه‌ی آنلاین نوجوانان افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایبنا نوجوان کتاب‌خانه‌ی ملی سایتی برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کرده است و کتاب‌های نویسندگان را با اجازه‌ی آن‌ها به صورت آنلاین منتشر می‌کند.

به تازگی «افسانه شعبان‌نژاد»، «عزت‌الله الوندی»، «فَرمِهر مُنجَزی»، «کاتارینا ورزی»، «مهدی طهوری»، «محمدکاظم اخوان»، «مژگان مشتاق»، «ناهید مهدوی اصل»، «نوشین ابراهیمی»، «رودابه حمزه‌ای»، «یوسف خوش‌کلام» و «زهرا موسوی» نویسندگان کودک و نوجوان، اجازه‌ی انتشار آنلاین کتاب‌های‌شان را به کتاب‌خانه‌ی ملی داده‌اند.

پیش از این هم نویسندگانی چون ابراهیم حسن‌بیگی این اجازه را به کتاب‌خانه‌ی ملی داده بودند.

مصطفی رحمان‌دوست نویسنده و مسؤول بخش کودک و نوجوان کتاب‌خانه‌ی ملی، اردی‌بهشت امسال در مراسم افتتاح کتاب‌خانه‌ی ملی کودکان و نوجوانان در فضای وب، گفته بود: «پژوهش‌های وسیع نشان می‌دهد استفاده از کتاب در فضای آنلاین روی شمارگان کاغذی کتاب‌ها تأثیری ندارد و کتاب‌های کاغذی همچنان فروش خواهند داشت.»

پیام عاشورا برای نوجوانان

فرهنگسرای گلستان، هم‌زمان با آغاز ماه محرم، نمایشگاه کتاب «پیام عاشورا» را با بخش ویژه‌ی نوجوانان برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایبنا نوجوان نمایشگاه کتاب «پیام عاشورا» از سوی کتاب‌خانه‌ی گلستان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه کتاب‌هایی با موضوع‌های گوناگون از جمله کودکان و نوجوانان ارائه خواهد شد.

در این نمایشگاه که به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت سومین امام شیعیان برپا می‌شود، علاوه بر ارائه‌ی کتاب با موضوع‌های گوناگون، بخش ویژه‌ای به کتاب‌های دینی، آشنایی با سیره و زندگانی معصومان(ع) به ویژه امام حسین(ع) اختصاص دارد.

کتاب‌های این نمایشگاه با تخفیف ویژه‌ی 10 تا 15 درصد عرضه می‌شوند.﷼

 

CAPTCHA Image