چشمه و دریا


روزهای بهمن‌ماه

بهمن،‌ ماه شورانگیزی است. ماه باران و حماسه است. ماه ایثار و پرواز. بهمن، ماه عشق و رهایی است. ماه دل سپردن و رسیدن. ماه حضور و فریاد.

بهمن‌ماه که از راه می‌رسد، گویی همه‌ی کوچه‌ها به بهشت حضور امام ختم می‌شوند! گویی بهار با چین شکوفه‌بار دامنش تمام درخت‌های به خواب رفته را حیاتی دوباره می‌بخشد.

بهمن، ماه بابونه و آفتاب است. ماه رسیدن و پیروزی.

***

ماه بهمن، همیشه یادآور پیروزی خون بر شمشیر است. امسال نیز این ماه پرحماسه، با اربعین سید و سالار شهدا تقارن پیدا کرده است.

امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی است.»

***

پنجم بهمن‌ماه مصادف است با بیستم صفر سال 1432 هجری قمری، و بیستم صفر، اربعین حسینی است.

سلام بر اربعین! سلام بر سوگ به چله نشسته! سلام بر آسمان که چهل روز بغض شکسته‌اش را گریسته است! سلام بر سرهای بر نیزه رفته‌ای که به قتلگاه خویش باز آمده‌اند! سلام بر کاروان عزت و عزا که بار دل می‌گشایند و مصایب خود را به واگویه می‌نشینند! سلام بر زینب که در اوج بلا، چیزی جز زیبایی ندیده است!

***

دوازده بهمن 1357 بود. مردم غرق شور و انتظار بودند. دل‌ها مالامال از شوق دیدار بود. امام خمینی(ره) بعد از سال‌ها دوری به وطن بازمی‌گشت.

پس از فرار شاه، ملت منتظر بازگشت امام خمینی(ره) بودند. برای مردم آمدن امام(ره) پیروزی بزرگی بود و برای تشکیل حکومت اسلامی حضور ایشان را الزامی می‌دانستند.

سرانجام روزنامه‌های عصر 11 بهمن خبر دادند که امام فردا در تهران است؛ اما قطعی نبود. از دیگر شهرها هم مردم زیادی به تهران آمده بودند.

روز بعد به ناگاه بلندگوها خبر دادند هواپیمای ایرفرانس حامل امام به تهران نزدیک می‌شود. فرستنده‌ی تلویزیون آماده‌ی پخش مستقیم مراسم استقبال بود و لحظه‌ی ورود ایشان را به معرض نمایش گذاشت. ناگهان با اشغال تلویزیون از سوی گارد، برنامه‌ی سیما قطع و سرود شاهنشاهی پخش شد که این امر خشم عمومی را برانگیخت.

امام(ره) اولین سخنرانی خود را در فرودگاه مهرآباد با تشکر از ملت ایران ایراد کرد.

*

سیزدهم بهمن‌ماه، بیست و هشتم صفر 1432 هجری قمری مصادف است با رحلت پیامبر مهر و نیکی حضرت محمد(ص) و شهادت سبط اکبر، امام دوم ما شیعیان، امام حسن مجتبی(ع).

ای نور سرمدی! در اندوه رحلت تو زمین و آسمان غرق ماتم است. باران غم می‌بارد بر این ثانیه‌هایی که بی‌تو می‌گذرند. ای آخرین رسول! پروانه‌ها بی‌تاب نبودن تواند و شمع وجود تو را اشک می‌ریزند. بعد از رفتنت تاریخ در خویش مچاله شد و غمباد گلوی لحظه‌ها را فشرد.

سلام بر تو ای ختم نبوت! ای رسول آفتاب و معجزه!

*

از حضرت امام حسن(ع) پرسیده شد که بردباری یعنی چه؟ فرمودند: «بردباری عبارت از فرو بردن خشم و اختیار خود داشتن است.»

*

پانزدهم بهمن ماه و سی‌ام صفر مصادف است با شهادت هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا(ع).

دوباره یک غروب دلنشین

دوباره یک صدا،

صدای سبز

دوباره می‌پرد کبوتری

به دور گنبد حرم

دوباره چشم‌های من

پر از نگاه کاشی و ستاره می‌شود

کنار حوض

دوباره ذهن من

پر از صدای بال‌های یک فرشته می‌شود

نگاه کن!

من آن کبوترم

به دور گنبد طلایی‌اش

چه عاشقانه می‌پرم

معصومه ملامحمدی

*

هر سال تقویم به بیست و دوم بهمن‌ماه که می‌رسد، گل لبخند می‌نشیند بر لب لحظه‌ها.

عطر باران و عشق پر می‌شود در کوچه‌های منتهی به نور.

بیست و دوم بهمن یادآور حماسه‌آفرینی مردم همیشه سرافراز ایران اسلامی است.

مردمی که با جانفشانی و ایثار، تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زدند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را تا ابد بر بلندای تاریخ، برافراشتند.

*

بیست و سوم بهمن (هشتم ماه ربیع‌الاول) مصادف است با شهادت امام حسن‌عسکری(ع). ایشان در سال 260 هجری‌قمری در بیست و هشت سالگی به شهادت رسیدند.

آن عزیز در حدیثی می‌فرمایند: «کسی که پارسایی خوی او، و بخشندگی طبیعت او، و بردباری خصلت او باشد دوستانش بسیار شوند.»

CAPTCHA Image