خبر ماه


ورود به عمق 400 متری آتشفشانی فعّال

«جف مکلی» ماجراجوی مشهور، اولین‌بار دست به کار خطرناکی زد و خود را از دیواره‌ی آتشفشانی فعال آویزان کرد.

در آخرین تصاویر ویدئویی که از ماجراجویی‌های وی منتشر شده و در اینترنت به شدت مورد استقبال قرار گفته است، می‌‌توان «مکلی» را در اعماق یک آتشفشان فعال و بالای جریان ماگماهای جوشان دید. درجه‌ی حرارت این مذاب‌های آتشفشانی به بیش از 4000 درجه‌ی سانتی‌‌گراد می‌رسد.

رسانه‌ها می‌گویند این ماجراجوی 44 ساله‌ی نیوزلندی با خطرهای بزرگ ناآشنا نیست.

کشف مقبره‌های تاریخی در مکه

حفاری‌های یک شرکت مخابراتی در نزدیکی «مسجدالحرام» در مکه‌ی مکرمه، سبب کشف قبرستانی تاریخی شد که مورخان آن‌را متعلق به «بنی‌هاشم‌بن‌عبد‌مناف و بنی عبدالمطلب بن عبدمناف» می‌دانند.

شریف راجح الکریمی، تاریخدان عربستانی می‌گوید: «این قبرستان محل اسکان فرزندان هاشم بن مناف و خاندان عبدالمطلب بوده است. از اسکان این خانواده‌ها 1416 سال می‌گذرد.»

هاشم‌بن‌عبد‌مناف جدّ اعلای رسول‌الله(ص) است.

بزرگ‌ترین بالن هلیومی جهان

از بزرگ‌ترین بالن هلیومی جهان در دهلی‌نو رونمایی شد.

این بالن که با گاز هلیوم کار می‌کند، در ابعاد 40 در 80 متر و با ارتفاع 12 متر، بزرگ‌ترین بالن جهان لقب گرفته و در فاصله‌ی 25 متری از سطح زمین قرار دارد.

به گزارش روزنامه‌ی دولتی هندوستان، این بالن که در محل بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع در دهلی‌نو قرار گرفته، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

نبوغ کودک 6 ساله

کودک 6 ساله‌ای به علت تصحیح یک تابلو هشدار جاده‌ای که به صورت غلط رسم شده بود، مورد تقدیر مقامات اداره‌ی راه و ترابری ایالت میسوری قرار گرفت.

والدین این کودک 6 ساله می‌گویند که او مرتباً گله می‌کرده که این تابلو فقط نسبت به وجود یک پیچ در جاده هشدار می‌داده، درحالی‌که چندین پیچ وجود دارد.

اُملتی با 110 هزار تخم مرغ

مردم ترکیه با پخت بزرگ‌ترین اُملت دنیا نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کردند. برای پخت این اُملت که در آنکارا، پایتخت ترکیه تهیه شد، بیش از 60 آشپز حضور داشتند و 110 هزار تخم‌مرغ و 400 لیتر روغن هم برای پختن این املت بزرگ به کار رفت. ترکیه پیش از این در ماه مبارک رمضان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین سفره‌ی افطار را در این کشور گسترد و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

حراج کلاهخود رومی

کلاهخودی رومی متعلق به 2 هزار سال پیش به ارزش 2 میلیون و 200 هزار پوند در یک حراجی به فروش رسید. خبرگزاری‌های انگلستان هفته‌ی گذشته از اتمام حراج کلاهخودی باستانی متعلق به سربازان ارتش روم خبر دادند که در آغاز آن را یکی از زیورآلات شکسته‌ی عصر ویکتوریا اعلام کرده بودند. این کلاهخود که از 30 تکه‌ی فلز به هم چسبیده تشکیل شده در ماه می در مزرعه‌ای در منطقه‌ی کامبرین انگلستان کشف شد.

برگزاری جشنواره‌ی کدوتنبل

منطقه‌ی کلایشتو در جنوب برلین، امسال رنگ و بوی خاصی را به جشنواره‌ی عرضه‌ی کدو تنبل‌های رنگ و وارنگ داد. کشاورزان آلمانی از سراسر کشور به این منطقه آمده تا سنگین‌ترین و بهترین کدوهای تنبل را به داوران نشان دهند تا شاید برنده‌ی مسابقه باشند.

این فستیوال جنبه‌ی توریستی نیز پیدا کرده و خارجی‌های علاقه‌مند را نیز به سوی خود کشانده است.

امسال کدوتنبل 389 کیلویی یکی از کشاورزان برنده‌ی نهایی سنگین‌ترین کدوتنبل شد.

فروش کوچک‌ترین آپارتمان جهان

رسانه‌های دولتی ایتالیا از فروش کوچک‌ترین آپارتمان جهان با پنج مترمربع حجم به مبلغ 43 هزارپوند خبر دادند. صاحب این آپارتمان نُقلی در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «آپارتمان کوچک من که جای یک نفر است، در قلب پایتخت این کشور و درست پشت منزل «سیلویو برلسکونی- نخست‌وزیر ایتالیا- قرار دارد.»

او می‌گوید: «آپارتمانش کمی از کلبه‌های سرخ‌پوستی بزرگ‌تر است.»

جالب است بدانید امروزه اکثر مردم در «رم» همانند موش‌ها در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند.

نابودی زنبورهای عسل مساوی است با نابودی انسان‌ها

اتحادیه‌ی اروپا به تازگی برای بررسی پیامدهای نابودی زنبورهای عسل برنامه‌ی تحقیقاتی با عنوان بیدوک (Bee-Doc) را آغاز کرده است. این برنامه‌ی گسترده‌ی تحقیقاتی در پی آن صورت می‌گیرد که 25درصد زنبورهای عسل در آمریکا در دو سال اخیر از بین رفته‌اند.

حفاظت از زنبورها برای حفظ توازن طبیعی جهان بسیار لازم است؛ به طوری‌که آلبرت اینشتین گفته است: «اگر زنبورهای عسل نابود شوند، انسان‌ها بیش از چهارسال نمی‌توانند زندگی کنند.»

کشف کِرم در سالاد کاخ کرملین

پیدا شدن «کِرم» در ظرف غذای یکی از میهمانان کاخ کرملین روسیه، حرف و حدیث‌هایی را به دنبال آورد.

درحالی‌که بخت صرف شام در کاخ کرملین در کنار رهبران روسیه افتخار بزرگی به حساب می‌آید که نصیب هرکسی نمی‌شود، اما به تازگی این ضیافت، میهمانی ناخوانده داشت، و این میهمان چیزی جز یک «کِرم» نبود که در بشقاب سالاد یکی از میهمانان پیدا شد. این کرم را فرماندار منطقه‌ی «تور» روسیه در سالاد خود پیدا کرد.

رکوردشکنی با 4 هزار لیتر سوپ

هفته‌ی گذشته آشپزهای اوکراینی با پخت 4 هزار لیتر سوپ، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کردند.

این سوپ به دست سرآشپزهای معروف اوکراین در یک نمایشگاه محصولات کشاورزی در دیگ بسیار بزرگی پخته شد و هزاران نفر توانستند یک دل سیر از این سوپ بخورند. برای پخت 4 هزار لیتر سوپ «بورش» که اوکراینی‌ها آن را متعلق به کشور خود می‌دانند، 250 کیلو کلم، 90 کیلو پیاز، 140 کیلو لوبیا و حبوبات، 80 کیلو هویج و 27 کیلو نمک در دیگ مملو از چغندر ریخته شد تا پس از چند ساعت غذا آماده شود.

سوپ بورش در کشورهای شرق و مرکز اروپا بسیار پرطرفدار است و مردم این کشورها آن را بهترین درمان سرماخوردگی می‌دانند.

افسانه‌ی «گرشاسپ» بازی رایانه‌ای شد

نخستین بازی رایانه‌ای ایرانی به نام «گرشاسپ» که برگرفته از متون کهن ایرانی است به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شد.

تولید بازی رایانه‌ای «گرشاسپ» نزدیک به سه سال زمان برده است. این بازی با سرمایه‌گذاری مشترک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و استودیوی بازی‌سازی «فن‌افزار شریف» تولید شده است.

بازی رایانه‌ای «گرشاسپ» بازآفرینی اسطوره‌ای از پهلوانان ایران باستان و برداشتی از منظومه‌ی حماسی «گرشاسپ‌نامه» نوشته‌ی حکیم اسدی طوسی است.

گرشاسپ تاکنون در سه نمایشگاه بین‌المللی از جمله نمایشگاه «GamesCom 2010» آلمان با استقبال دست‌اندرکاران تولید بازی‌های رایانه‌ای دنیا روبه‌رو شده است.

این بازی رایانه‌ای در چهار مرحله‌ی «دهکده»، «جنگل»، «کوهستان»، «دژ هیتاسپ» و با 16 شخصیت از پهلوانان و دیوان تولید شده است.

کارگردان «گرشاسپ» سهیل دانش‌اشراقی و نویسنده‌ی آن آرمان آرین است.

تولید داستان‌های امدادی برای نوجوانان

سرپرست اداره‌ی کل روابط عمومی کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) گفت: «کمیته‌ی امداد برای گسترش فرهنگ انفاق، نوع‌دوستی و هم‌دلی، تولید کتاب‌های داستان برای نوجوانان را در نظر دارد.»

وی افزود: «اکنون این برنامه در مرحله‌ی گردآوری خاطرات خیّران و امدادگران است تا در قالب داستان‌هایی با تصاویر جذاب تهیه و برای توزیع در کشور آماده شوند.» او یادآوری کرد: «واحدهای فرهنگی و کانون‌های کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) در تمام مناطق مجهز به کتاب‌خانه‌اند که تمام اعضای زیرمجموعه به ویژه نوجوانان می‌توانند از این کتاب‌خانه‌ها استفاده کنند.»

ایشان با اشاره به این‌که در این کانون‌ها کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود گفت: «برای نوجوانان و مددجویان کمیته‌ی امداد از دوره‌ی دبستان تا دانشگاه دوره‌های آموزشی ویژه برگزار می‌شود که هم‌سطح با مدارس نمونه‌ی کشور است و بسیاری از دانش‌آموزان مددجوی ما در المپیادهای علمی نیز شرکت کرده و موفق به کسب مقام شده‌اند.»

CAPTCHA Image