ببخشید آقای ربات، معذرت می‌خوام/نگاهی به انیمیشن 9

نویسنده


حتماً در فیلم‌های تخیلی، بخصوص فیلم‌هایی که موضوع‌های آخرالزمانی دارند، چیزهایی از شورش ربات‌ها دیده‌اید. جالب است بدانید که این موضوع‌ها فقط در ذهن سازندگان فیلم‌ها نیست، بلکه قبل از آن‌ها دانش‌مندان به آینده‌ی ربات‌ها فکر کرده‌اند. به گفته‌ی دانش‌مندان، با این پیش‌رفت‌های سریع در علم رباتیک، پنجاه سال دیگر اگر اشتباهی به یک ربات تنه بزنید، باید برگشته و از او معذرت بخواهید. به گفته‌ی دانش‌مندان، پنجاه سال دیگر ربات‌ها حقوق اجتماعی شبیه انسان‌ها خواهند داشت. آن‌ها به دولت مالیات خواهند داد و حتی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

البته ربات‌ها زمانی اهمیت خواهند داشت که دارای هوش مصنوعی باشند و بتوانند فکر کنند (هم‌اکنون ربات‌های دارای هوش مصنوعی دوره‌ی آزمایشی خودشان را طی می‌کنند). به تازگی ربات مصاحبه‌گر اختراع شده که خودش می‌تواند در موضوع‌های ورزشی فکر کرده، سؤال‌ها را خودش طراحی کرده و خبرنگاری کند. موضوع ربات‌ها همیشه بهانه‌ی خوبی برای کارگردان‌ها بوده تا فیلم‌های هیجان‌آور بسازند و بیننده را روی صندلی سینما میخکوب کند. نمونه‌اش مجموعه‌ی نابودگر (ترمیناتور) بود که هنوز هم بیننده دارد و موضوع اصلی‌اش جنگ ربات‌ها بود. در بیش‌تر فیلم‌هایی که ربات‌ها یک سر قصه را در دست دارند، شاهد شورش ربات‌ها برای نابودی انسان‌ها هستیم. البته گاهی ربات‌های خوبی هم داریم که از نسل انسان‌ها در برابر ربات‌ها محافظت می‌کند.

بیش‌تر فیلم‌هایی که درباره‌ی ربات‌ها ساخته شده موضوع‌های آخرالزمانی دارد و داستان آن‌ها در آینده اتفاق می‌افتد. یکی از این فیلم‌ها انیمیشن زیبای «9» است. از آن فیلم‌هایی که حتماً باید دید و درباره‌اش فکر کرد.

داستان انیمیشن 9 در آینده‌ی دور اتفاق می‌افتد. درست بعد از آخرالزمان، بعد از نابودی انسان‌ها به دست ربات‌ها. در این دوره ربات‌های صلح را که دانش‌مندان اختراع کرده‌اند دست به نابودی انسان‌ها زده‌اند. این ربات‌ها فهمیده‌‌اند که برای ایجاد صلح و آرامش در زمین، باید همه‌ی انسان‌ها را نابود کنند.

شما در این انیمیشن با موجوداتی عروسک‌شکل آشنا می‌شوید که نام هرکدام یک عدد است. عروسک‌های 1 تا 8، شماره‌ی یک رئیس گروه است. آن‌ها مأموریت‌های مختلفی دارند که انسان‌ها در وجود آن‌ها گذاشته‌اند. آن‌ها با ربات‌های بزرگ صلح مبارزه می‌کنند و متأسفانه بیش‌تر وقت‌ها هم شکست می‌خورند، تا این‌که شماره‌ی 9 وارد می‌شود. چیزی در وجود او قرار دارد که باعث کامل شدن گروه می‌شود. او باید حقیقت را پیدا کند. او باید بفهمد چگونه می‌تواند ربات‌های نابودگر را از بین ببرد. در وجود این گروه، روح بشریت وجود دارد. با نابودی این ربات‌های کوچک، نسل بشر، ایده‌ها و باورهای انسانی کاملاً از بین می‌رود و ربات‌ها می‌خواهند با نابود کردن آن‌ها هیچ اثری از انسان‌ها در زمین نماند.

عدد 9 در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف مفهوم‌های مختلفی دارد؛ اما در بیش‌تر موارد این عدد مفهوم کمال و قدرت را نشان می‌دهد. در این انیمیشن هم، شخصیت 9 کامل‌ترین، باهوش‌ترین و شجاع‌ترین فرد است.

در برابر او ربات‌های نابودگر شبیه گربه‌اند که در باور قدیمی‌ها، گربه 9 جان دارد و در این فیلم تلاش دارد روح این 9 عروسک را بگیرد تا خودش را کامل کند. این گربه‌ی وحشی آهنی سعی دارد با گرفتن روح این موجودات به آگاهی‌های آن‌ها دست پیدا کند؛ چون این موجودات توان اندیشیدن و فهمیدن دارند. در آن‌ها چیزی وجود دارد که آن‌ها را شبیه انسان‌ها می‌کند.

در مسیر مبارزه‌ی گروه اعداد، تعدادی از آن‌ها کشته شده و روح‌شان به دست ربات بزرگ به اسارت گرفته می‌شود. ربات به دنبال تمام اعضای گروه است. 9، رهبری گروه را به عهده می‌گیرد تا ربات را از بین ببرد. آن‌ها موفق می‌شوند و در انتهای فیلم روح دوستانش آزاد می‌شوند.

این انیمیشن جنگ دانایی و جهل در آخرالزمان است. این فیلم نشان‌دهنده‌ی شروع تازه‌ای برای زندگی در زمین هم هست؛ چرا که این موجودات از صفر شروع به کسب آگاهی کرده‌اند. آن‌ها هرچیزی را آزمایش می‌کنند تا بفهمند به چه دردی می‌خورد.

فیلم، بسیار زیبا ساخته شده است. در فیلم، حرف‌های کمی رد و بدل می‌شود و بیش‌تر احساس‌ها از طریق حرکت دوربین و موسیقی متن فیلم به ما می‌رسد.

شخصیت‌های فیلم با آن لباس کتانی، زیپ بزرگ و دوربین‌هایی که جای چشم‌شان است، روح بزرگی دارند و چنانچه با دقت به حرف‌های آن‌ها توجه شود، هر جمله‌ی آن‌ها حرفی برای گفتن دارد.

با این‌که فضای انیمیشن با رنگ تیره و خاکستری‌اش ممکن است خیلی‌ها را خسته کند، کسانی که این فیلم را تا آخر دیده باشند دوست دارند دوباره این فیلم را ببینند.

شاید 9، سرنوشت انسان‌ها در آینده‌ای بسیار دور باشد! شاید هم‌اکنون ما زندگی در سرزمین 9 را تجربه می‌کنیم! زندگی ماشینی؛ زندگی پیشرفته‌ای که انسان‌ها را به جای بردن به سمت سعادت به سمت نابودی می‌برد.

 

CAPTCHA Image