آیا می‌دانید؟


 


مترجم: شیرین سلیمی- اکبر روحی

* بیش‌تر پرندگانی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، سنگ‌ها و سنگریزه‌ها را می‌بلعند تا به بدن‌شان کمک کنند که مواد غذایی گیاهان را آسیاب کنند. پرندگانی که به دست انسان اسیر شده‌اند ممکن است چیزهای دیگر ببلعند، اگر نتوانند سنگ پیدا کنند! در باغ وحش لندن یک شترمرغ در حال مرگ دیده شد که چیزهای عجیبی بلعیده بود! مثلاً یک ساعت، 91 سانتی‌متر طناب و یک مجموعه‌‌ی سکه.

* اقیانوس آرام سه برابر آسیا (بزرگ‌ترین قاره‌ی زمین) است. این اقیانوس حدود یک‌سوم سطح زمین را می‌پوشاند. وسیع‌ترین قسمت آن حدود 1770 کیلومتر یا 11000 مایل است. مسافتی که شما به اندازه‌ی نصف دور دنیا طی می‌کنید.

* ماسه‌ی نرم ساحل که در آن فرو می‌رویم، در حقیقت سنگ است. سنگی که بعد از سال‌ها از طریق رودخانه‌ها فرسایش می‌شود. سال‌ها امواج دریا به صخره‌های بزرگ می‌خورند و سنگ‌ها را به تکه‌های کوچک تبدیل می‌کنند و بالأخره آن‌ها به ماسه تبدیل می‌شوند. رنگ‌ ماسه‌ها زرد، قرمز، خاکستری و سیاه است و به نوع صخره‌ای که از آن درست شده بستگی دارد. بعضی وقت‌ها هم ماسه‌های کویر از طریق باد، فاصله‌ی زیادی طی می‌کنند و به ساحل دریایی می‌رسند و مقدار ماسه دریا افزایش می‌یابد.

* فرسایش بر اثر هوازدگی خیلی کند است و ارتفاع بعضی کوه‌ها هر هزار سال حدود 6/8 سانتی‌متر کاهش یافته است.

با این حساب بیش از 3 میلیون سال طول می‌کشد تا کوهی به بلندی برج ایفل کاملاً ساییده شود.﷼

CAPTCHA Image